Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf lugger etter en tids kjøring


pian

Anbefalte innlegg

Som emnet sier; når jeg har kjørt en stund (en time, halvannen) begynner bilen å lugge. Virkelig lugge, som om det var kenguru bensin på tanken. Det er ok når man ligger i 30, men litt skummelt i 100. Og spesielt på såpeglatt vei. Har ikke inntrykk av at motoren egentlig sliter, det bare hopper i vei. Sinnsykt irriterende og litt skummelt.

 

Litt forklaring:

Kjørte Hamar-Sverige lørdag, og når vi skulle kjøre FRA Sverige igjen, opplevde jeg problemer. Det hoppa fælt mens vi kjørte i gang. Motoren var da kald. Det gikk over etter at jeg hadde kjørt noen minutter.

 

Kom nesten til Hamar, så ble det uutholdelig ille. Den siste mila trilla jeg mye av veien... Rett før vi kom fram, tipper det var kanskje 200 m igjen, gikk bilen supert.

 

Dagen etter fylte jeg kondensfjerner på tanken, ristet litt, kjørte litt, ingen problem! Case closed! Dagen etter igjen kjører jeg til Oslo. Etter halvannen time... ja, gjett. hopping. Ikke så ille som på vei fra sverige, men litt.

 

Er dette kondens eller noe mer alvorlig?! Har kikket oppi motoren men det er dit min kunnskap strekker seg :blush: Merkelig at det skjer nå og da og på varm og kald motor synes jeg.

 

Bytta tennplugger + rotor + fordelerlokk for et par uker siden. Har ikke merket trøbbel av denne typen før lørdagen. Ingen ulyder ellers, annet enn en velkjent kakling i sving fra venstre forhjul, KAN slitent drivledd eller foringer ha denne type effekt?

 

Bilen skal antagelig kasseres til sommeren til fordel for en nyere en så vil ikke bruke alt for mye på den, Møller er mao unødvendig å foreslå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problemet med min egen bil.

 

Tingene jeg gjorde var å først rense luftfilteret, sjekke alle vakumslanger osv og sette de skikkelig på..

Fyllte deretter kondensfjerner på tanken og bilen har aldri gått bedre.

 

Men en ting til som kan vere feil er ledningen til automatchocken med mindre den er manuell da. Om den er løs så kan du fort få problemer som du har beskrevet.

 

Så gå igjennom sjekklista jeg setter opp til deg nå og si ifra om du merker noe fremgang.

 

Rens luftfilter evt. skift det om det er begynt å bli dårlig.

 

Sjekk alle slanger i motoren. (Om de er morknet eller bare dårlig festet)

 

Sjekk ledningen til automatchocken (finner den under ved innsuget evt. forgasseren om det er en forgassermotor)

 

Så er spørsmålet hvor mye kondensfjerner du fyllte på tanken? det lønner seg veldig ofte å fylle bensin etter at du har fyllt på så det blander seg skikkelig og 2-3 dl holder bra om du fyller bare halv tank.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei

 

Edit: Selvfølgelig som larschroe sier. sjekk tennplugg kablene. kan vere lurt å få skifta de også.

Endret av HiTeCk
Lenke til kommentar

Takk for bra respons!

 

@larschroe: du sier noe. Kan prøve å bytte de! De så ikke akkurat nye ut. Ja, det var regn/sludd begge dagene jeg hadde trøbbel.

 

 

@HiTeck: Skal sjekke :) Det høres fornuftig ut å sjekke luftfilteret, bytta det i fjor vår. Autochoke er det, så får se på den kabelen. Men hva skal jeg se etter? Fylte ca 1 dl kondensfjerner bare, da jeg hadde halv tank... rista litt på bilen og håpa det funka. Kan jo fylle litt mer nå når jeg skal fylle bensin igjen.

 

@Opus: '91 1.8 forgasser. Og jeg har lurt litt på den forgasseren, har hørt at det kan være dårlige greier. Men hva kan det evt koste å bytte, det er sånn at jeg innser at bilen ikke er verdt all verden. skal være fornøyd om jeg får igjen 8.000 tror jeg. Litt rust, noen småbulker og driftsproblemer lover ikke bra...

Lenke til kommentar
@HiTeck: Skal sjekke :) Det høres fornuftig ut å sjekke luftfilteret, bytta det i fjor vår. Autochoke er det, så får se på den kabelen. Men hva skal jeg se etter?  Fylte ca 1 dl kondensfjerner bare, da jeg hadde halv tank... rista litt på bilen og håpa det funka. Kan jo fylle litt mer nå når jeg skal fylle bensin igjen.

 

Om ledningen til automatchocken er løs så er det nok til å få bilen til å lugge.

Går bilen ustabilt på tomgang? går høyt?

Er typiske tegn på at chocken ikke er helt 100%

Lenke til kommentar

Har du monojetronic skal du ikke bruke kondensfjerner.Kjør bilen i tredjegir på ca 12-1300 omd.Trå gassen i bunn nøkker den da veldig mye,men ikke på 12-1300 omd så bør du se etter overslag i pluggkabler lokk mm.Nøkker den ikke har det ikke noe med tennanlegget.Problemer med din bil har vært feil på gasspjeldposisjonsføleren og tempgveren til motorstyring.De feilene vil lage en feilkode som du kan kjøre innom et vesksted å lese av.

Lenke til kommentar

OK folkens, da rakk jeg bare å sjekke pluggkabler + autochoke kabel. De så fine ut så jeg tenkte ok, juleferie here I come... Jeg kom til Kjelstad (rett før drammen). så hoppa bilen så ille at jeg ikke ville fortsette. Fikk den taua til VW verksted og tok ferie :D

 

Kom hjem og henta den i går, det viste seg at det var en ødelag mellomflens på forgasseren, og et forvarmerdeksel som mangla... sier ikke meg så mye, men uansett takk for all hjelp!

 

Opus du hadde jo ganske rett, forgasseren trakk falsk luft og isa pga disse feilene :)

Lenke til kommentar

Ja da ble den nok som ny igjen :thumbup: For andre som har monojet og lurer på hva mellomflens er så er det ganske enkelt en pakning mellom monojet (ser ut som en forgasser) og innsugsmanifoil.Pakningen er tykk og av gummi.Etter en tid morkner den og da får en "falsk" luft og fusk.Problemet begynner faktisk med at en får problemer når den er kald og blir bedre når den blir varm da den mykner/eser ut og tetter.Du har tydeligvis ikke merket dette før sprekken ble veldig stor.Man kan enkelt sjekke den ved å benne toppen av monojet mot høyre og venstre.Er den dårlig forandrer turtallet seg.Monojet har ikke chokekabel,men blir styrt av tempgiver som øker åpningstiden på dysen så den får mere bensin når den er kald.

Lenke til kommentar

Bra info Morten B! :D

 

Men akk, i dag stoppa vi igjen. Drivverket så ut til å ha fått en brist... Den er hos møller nå, mens jeg sitter og biter negler på jobb :( Dro såvidt på 1. gir så jeg fikk krabba meg ut av ullevålsveien! Men ikke noe på revers. Og en ubehagelig klunke-lyd og vibrasjon i rattet rett før det skjedde. Ikke no moro!! Dyr bil dette!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siste oppdatering her; drivledd høyre side ble bytta og bilen gikk fint. Men på langtur hoppa den plutselig igjen :o

 

Sjekka pluggene og joda de var sota som F. Så håper det hang igjen fra feilen på gasseren og tror på at det går bra nå! Ellers har jeg bestemt meg for å skaffe ny bil så golfen er til salgs :p

Lenke til kommentar

Har også problemer med rykking på min 1.6 golf (1986) med forgasser når det er svært kaldt, kan det være pga en pakning som er dårlig og at det kommer inn falskluft eller er det rett å slett pga forgasserising?

 

Nå skal det jo sies at de gangene det har skjedd så har temperaturen på kjølevannet ligget på 1/4 på måleren, vanligvis ligger viseren på midten av måleren... så motoren har generelt vært godt nedkjølt etter lang kjøring i kaldt vær.

 

 

EDIT: Nå har vi faktisk ikke forvarmerdeksel heller, mekanikeren på Volkswagen sa at han ikke helt skjønte hva det var for noe, å at det var så rustent at han skrudde det rett av og kastet det når vi var på 150000km service... snakk om snodig fyr!? :hmm:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...