Chatrine17 Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Hva er en ISO-fil og hva kan den brukes til? Fordeler ulemper. Hva er en IMAGE-fil? ------------------!!--------------------------- Har lest om det tidligere men egentlig aldri skjønt det.... Lenke til kommentar
riktig Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Det er som navnet indikerer, et "bilde" av cd-plata.. Eller et avtrykk. Det er en fil som er en eksakt kopi av en cd (eller dvd), ikke bare filene som ligger på plata. Denne kan brennes på plate, så den blir helt lik originalen. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 En ISO fil er et IMAGE av en CD/DVD. Den kan brennes til en CD/DVD med opsjonen "burn image" og man får en plate som kan leses. En ISO fil kan også åpnes med diverse programmer. Fordelene er at man har en enkelt fil som inneholder hele innholdet på en CD/DVD. Eksempel: Når jeg får en ny Windows Vista beta fra Microsoft laster jeg ned en ISO fil. Den fila brenner jeg til en DVD som jeg bruker til å installere Windows. Lenke til kommentar
Mbala Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 En image-fil er en kopi av en CD-plate eller DVD-plate. Det finnes flere typer image-filer, blant annet ISO,NRG og BIN. Man kan brenne ut en image-fil slik at det blir en kopi av den opprinnelige CD-plata eller DVD-plata. Man kan også installere et program på maskinen som emulerer en DVD-spiller. Daemon-tools og Alcohol 120% er eksempler på slike programmer. Et slikt program legger til en ny DVD-spiller på maskinen, men denne DVD-spilleren brukes til å lese image-filer som om det var en CD/DVD-plate i spilleren. Håper du forstår mere nå. Lenke til kommentar
jeg_er_lur Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Vil bare legge til at et image ikke impiserer cd/dvd, man kan lett lage et image av en hvilken som helst lagringsenhet, enten det er en usb-minnepinne, cd, harddisk, diskett, dvd osv.... Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Takker. Har skjønt det nå. Har brukt Daemon tools før. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 en ISO trenger ikke å vere bilde av en cd\dvd plate.. Det kan enkelt og greit vere bare forskjellige filer satte sammen for at en installasjonsfil skal funke på lettere vis. En ISO fil eller ett image er ett sett med filer lagret i en egen fil som kan brukes til ganske mange forskjellige ting. Men såklart, Image-brenning er jo ett godt eksempel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå