robinboy Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) se oppdatering nederst i posten! -- hei! vi har et enkelt og godt kamera exilim m2. men kjæresten min mener det tar for dårlig bilder, og bra er det, for da kan hun jo få et kamera til jul! men hvilket skal hun få? Det trenger ikke være så bittelite, for vi har jo verdens minste kamera alt. Det trengr ikke være så alt for komplisert, jeg tror ikke hun kommer til å bruke 100-vis av manuelle innstillinger. men noen fornuftige innstillingsmuligheter er sikkert bra. Det trenger ikke være alt for billig, jeg har mange bursdager og juler å ta igjen for. på den annen side er jeg desverre ganske arbeidssky, så det bør ikke være for dyrt! Det bør ta fine bilder av kidsa! Er det et kamera som peker seg ut som det jeg bør kjøpe? noen gode tilbud der ute? Kom med forslag! -- oppdatering. det er jo alt for mange av dem til å bestemme seg, men her er noen som virker greie: 1.ricoh caplio r3 2.Nikon Coolpix 7900 3.ricoh caplio r2, dette ser det ut som jeg kun kan få fra nomatica etter jul til en billig penge. hun kan da få noe annet til jul og et billig og bra kamera etter. men hva gir man da til kjæresten til jul? 4.Nikon Coolpix 5900. er dette 7900 med 2 megapixsler mindre? isåfall er det vel godt nok? 5.Olympus C-765 Ultrazoom. Hvis man kan få tak i dette, er jo det også blitt anbefalt. 6.canon powershot A610 Deilig å ha kuttet lista ned til kun 5! Noen synspunkter nå da? Jeg kan vel regne med at de tar bedre bilder enn casio exilim m2 som er et kjempetynt, kjempefint kamera som jeg syns tar helt greie bilder, men som altså kjæresten min ikke er helt fornøyd med. ivan Endret 17. desember 2005 av robinboy Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 "ikke for billig....ikke for dyrt". Hva med å søke litt på forumet? Det er nærmest en post-bombing av ønsker om forslag i ymse priskategorier. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) Rundt 2.500 kr. velg Canon IXUS 50 Rundt 3.500 kr. velg Canon IXUS 750 (som andre sier, se andre poster for bedre begrunnelser...) Endret 14. desember 2005 av datating Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Andre forslag 1-2000 kroner: Canon Powershot A510/A520 (manuelle muligheter, god optikk Ellers andre kamera av et godt merke, men styr unna ukjente merker som Mustek og lignende. HP og Kodak har også et relativt frynsete rykte på bildekvalitet i denne klassen. 2-3000 kroner: Pentax Optio L50 (stor skjerm, 3x zoom, fem megapixler) Canon Powershot A610/A620 (manuelle muligheter, god optikk, vridbar skjerm) Nikon Coolpix 5900 (meget bra bildekvalitet, godt grep Nikon Coolpix P2 (bra på bildekvalitet, trådløs overføring av bildene til datamaskin) 3-4000 kroner: Pentax Optio WPi (vanntett) Pentax Optio S6 (stilig og utrolig lite og nett) Nikon Coolpix 7900 (best på bildekvalitet, i følge Dagbladets siste test): Olympus Mju-800 (litt flere innstillingsmuligheter, værtett) Panasonic Lumix FX-9 (stilig, og med optisk bildestabilisator) Ricoh Caplio R3 (7x optisk zoom, vidvinkel, bildestabilisator, men noe støy i bildene) Panasonic Lumix FZ-5 (12x zoom, optisk bildestabilisator, god optikk) 4-5000 kroner: Canon Powershot S80 (vidvinkel, manuelle muligheter) Panasonic Lumix LX-1 ("widescreen" mulighet, bra optikk) Canon Powershot S2 IS (12x zoom, optisk bildestabilisator, vridbar skjerm, god optikk) Søk litt på disse her på forumet, så finner du mye informasjon. Ellers vil jeg anbefale deg å lete i andre tråder for flere forslag. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Kr. 2400: Olympus C-765 Ultrazoom. Ikke siste årsmodell, og dermed svært mye for pengene: - 4 megapixel (mer enn godt nok for normal bruk) - 10x optisk zoom, 38-380 mm (svært anvendelig både i stua og på tur i skogen) - Supermakro ned til 3 cm - Lite bildestøy - Alt fra full auto til full manuell innstilling (blender, lukker, ISO, osv.) - Tar meget gode innebilder (med tanke på "kidsa"...) - Et av de aller minste ultrazoomkameraene på markedet. - Meget lettbetjent - En del motivforvalg (portrett, landskap, sport, natt osv.) - Lagring av egne innstillinger (MyMode) - Videoopptak m/lyd Som sagt: mye godt kamera for en svært rimelig penge. Lenke til kommentar
robinboy Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 hei og takk for svar. jeg skal sjekke ut tipsa samt lete mer rundt på forumet. det var kanskje litt sløvt å ikke sjekke sjøl først.'jeg skal prøve å si hva jeg valgte og hva hun syntes. ivan Lenke til kommentar
robinboy Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 alreight! internet er sjekka, forum er sjekka. markedet er analysert. Nå er det bare å ta den siste lille avgjørelsen! se hva jeg har kommet fram til i den editerte startposten, og kom med dine innspill. god jul og god natt! i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå