alftore Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Hei, lenge siden jeg har styrt med dette nå. Så lurer på om noen kan hjelpe meg med et lite og enkelt script. Foreløpig kode: #!/bin/bash adduser -d /home/$username -s /bin/false $username mkdir /home/$username chown -R $username:users /home/$username passwd -p=$password $username Jeg er litt i tvil hvordan jeg skal definere username og password. Tanken er å enten prompte eller å sende de med ved utføring av script, feks addftpuser -u username -p password. Aksepterer også svar i perl eller lignende Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Hei der Laga noe sånt i fjor: #!/usr/bin/bash # # clear printf "Legge til en ny ekstern bruker\n" printf "Brukernavn: " read NUSER printf "Er denne brukeren intern [i] eller ekstern [e]? " read NTYPE if [ "$NTYPE" = "i" ]; then NGRP=internal else NGRP=external fi /usr/sbin/useradd -g $NGRP -d /files/ftp/$NUSER -s /bin/false $NUSER /bin/mkdir /files/ftp/$NUSER /bin/chown -R $NUSER /files/ftp/$NUSER /bin/chgrp -R internal /files/ftp/$NUSER if [ "$NTYPE" = "e" ]; then printf "Skal brukeren ha skriverettigheter? [j/n]: " read NRIGHTS if [ "$NRIGHTS" = "j" ]; then chmod -R 770 /files/ftp/$NUSER else chmod -R 570 /files/ftp/$NUSER fi fi printf "Sett passordet på brukeren:\n" /usr/bin/passwd $NUSER printf "\nBrukeren er klar\n" Det er definert to brukertyper, en for eksterne (brukere du ikke stoler på) og en for interne (brukere du stoler mer på). Gruppa "eksterne" får bare tilgang til sin egen mappe mens gruppa "interne" får tilgang til alle mappene i /files/ftp i min konfigurasjon. Når brukeren er lagd settes passordet med passwd. Det kunne vært et par forbedringer, for eksempel at du spesifiserte $NUSER med prompten, men det er vel ikke noen stor krise. I tillegg kunne de forskjellige path'ene vært variabler.. Hvis du forbedrer det er det fint om du poster det her :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå