Viking5234 Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Hei Jeg har nettopp fått et fjernsyn(finlux 28' 50hz. Ville gjerne koble til s-video via scart direkte i fjernsynet. Dette fungerte perfekt i ca 2 timer. Da jeg tok ut scartstikket fra fjernsynet(mens det var tent)døde det. Snakket med en tvreperatør. Vertikal ettellerannet var ødelagt. Jeg fikk kun en smal hvit stripe midt på skjermen. Jeg sjekket instillingene på pc. Refreshrate stod til 85hz på klonmonitoren(tv). Er litt i tvil, men er dette grunden til at fjernsynet tok kvelden? Det undrer meg da refreshraten ikke kan stilles lavere en 60hz og fjernsynet kjører med 50hz. Det burde da ikke være noe problem å kjøre s-video direkte i et 50hz-fjernsyn. ikke mange idag har et 100hz. mvh Viking Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Jeg tviler i grunnen på at du kan ødelegge en TV på den måten. En vanlig TV er ikke multisync, så hvis frekvensen er feil så skal du ikke kunne få bilde. Vil derfor tro at converteren som gjør om monitorbildet til video kun jobber på en fast frekvens som er definert for et video signal, uavhengig av hvilken frekvens monitoren jobber på. Og hvis du av en eller annen grunn skulle få et video signal som ikke er standard, så burde ikke TV'en ta kvelden av den grunn. Du skulle bare få et helt forvrengt bilde, fordi TV'en ikke klarer å synkronisere. Lenke til kommentar
Domino Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Actually, jeg ødela 2 (TO) Aiwa VHS-spillere ved å plugge inn et Gainward GF2mx-kort.. Kan self ha vært en tilfeldighet, men det er jo litt mystifistisk :wink: Lenke til kommentar
FSOL Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Første gang jeg kobla til min Lg videospiller til geforce 2 kortet mitt, ble videospilleren defekt. Fikk heldigvis ny på garantien. Det fungerer nå, men skjønner ikke hvorfor. Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Jeg har hatt omtrent samme erfaringer selv. Hos meg ble scart-inngangen på fjernsynet ødelagt etter at jeg dro ut scart-kontakten mens den var koblet til pc'en. Begge apparatene var selvfølgelig på. Da jeg leverte fjernsynet til reperasjon, fikk jeg se brikken som var ødelagt. Den var sågodt som gjennomstekt. En viss forskjell fra å ødelegge en scart-kontakt og selve fjernsynet, men dog... Poenget mitt var at hvis det å rive ut scartkontakten kan generere såpass mye spenning (husker ikke hva fagutrykket var), så er det all grunn til å tro at det kan ødelegge fjernsynet... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Et fjernsyn kjører da bare på 60 eller 100hz... Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Quote: Den 2002-09-04 17:05, ueland85 skrev:Et fjernsyn kjører da bare på 60 eller 100hz... Et fjernsyn kjører på 50Hz eller 100Hz, ikke 60Hz. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Quote: Den 2002-09-04 17:05, ueland85 skrev:Et fjernsyn kjører da bare på 60 eller 100hz... PAL 50Hz eller 100Hz NTSC 60Hz ... Om ikke jeg husker feil Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 PAL er vel 24 Hz og NTSC er 29.99 Hz hvis jeg ikke husker helt feil.... Lenke til kommentar
Viking5234 Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 vil det si fjernsynet ikke kan bli ødelagt hvis pc står instillt til 85hz? Jeg bruker PAL. det skulle jo tilsi at signalet som blir sendt ut fra tv-ut er 50hz!? viking Lenke til kommentar
Rosa Tanga Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Tar jeg ikke helt forbandet feil, så er ikke en 100HZ tv en 100HZ tv..hører kansje litt rart ut, men bildet på en 100HZ tv oppdateres ikke 100 ganger i sekundet, men 50 ganger. HAr noe med at bare annenhver linje oppdateres... Husker ikke helt hvordan det var. Men uansett så virker det rart at tv'er og videospillere skal gå istykker på tv-ut, siden denne funksjonen nettopp er laget for å koble på tv. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Quote: Den 2002-09-04 17:29, Rosa Tanga skrev:Tar jeg ikke helt forbandet feil, så er ikke en 100HZ tv en 100HZ tv..hører kansje litt rart ut, men bildet på en 100HZ tv oppdateres ikke 100 ganger i sekundet, men 50 ganger. HAr noe med at bare annenhver linje oppdateres... Husker ikke helt hvordan det var. Men uansett så virker det rart at tv'er og videospillere skal gå istykker på tv-ut, siden denne funksjonen nettopp er laget for å koble på tv. Det var det med å slå av apparatene før mann koblet ledninger da .....åja...selvfølgelig...det glemte jeg.....nordmenn leser ikke bruksanvisninger...... :wink: Lenke til kommentar
shebban Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Har hørt om folk som har ødelagt tven med at pcen ikke har vært sikkelig jorda. Og da har det gått et støt i tv inngangen slik at denne blir defekt eller ødelagt. Har sett en liten gnist av og til når jeg kobler mitt kort til tven:( Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 shebban har rett, det samme har skjedd mitt tv. Derfor: Koble alltid når alle stikkontaktene er frakoblet, eller bruk samme jordingspotensial på alle apparat. Lenke til kommentar
Joar Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Quote: Den 2002-09-04 21:40, shebban skrev:Har hørt om folk som har ødelagt tven med at pcen ikke har vært sikkelig jorda. Og da har det gått et støt i tv inngangen slik at denne blir defekt eller ødelagt. Har sett en liten gnist av og til når jeg kobler mitt kort til tven:( Dette er vel den mest sannsynlige årsaken. Jeg har sett mange tilfeller av at det er spennings variasjoner mellom jord på tv og jord på pc.. Slå av apparatene først, så er du (litt mere) sikker. Selv har jeg stereo anlegg tilkoblet pc, MEN jeg kjører lyden gjennom en "koblingsboks" som inneholder kondensatorer for å isolere (mot DC spenning). Tilbake til topic: Hvis du har valgt PAL signal til tv-utgangen på skjermkortet, så er det et standard signal med 50Hz. Hvis du har valgt NTSC så er det 60Hz, men da MÅ du ha en multistandard tv for å få bilde. En PAL tv (50Hz) vil ikke klare å henge med på 60Hz (i hvertfall svært usannsynlig). Og en "såkalt" 100Hz tv takler ikke mer enn 50Hz inn (el 60 hvis det er en multistandard) da det er 50Hz som er standard for PAL. (kort fortalt: en 100Hz tv bruker samme signal som en 50Hz, men bilde blir tegnet opp dobbelt så mange ganger på skjermen for at det skal se roligere ut). mvh Joar Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Quote: Den 2002-09-04 17:23, JarleW skrev:PAL er vel 24 Hz og NTSC er 29.99 Hz hvis jeg ikke husker helt feil.... tro du blander FPS og Hz... :smile: Lenke til kommentar
Viking5234 Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Okay, jeg fikk jo faktisk bilde i 2 timer. Det ville vel ikke vært mulig hvis signalet var 85hz. man ville vil ikke fått bilde i det heletatt. Dessuten var jeg ikke å kikket på litt mere avanserte instillinger. der stod det PAL og 60hz i en annen boks. Jeg bruker PAL-G tror jeg nok (det står PAL danmark)Og ulykken skjedde i det øyeblikket jeg trakk ut scartstikket. God ide med jording og å skru av tv Viking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå