jacoweb Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Hei. Jeg har fått tak i meg 2stk like 40gb seagate disker. Det er sata grensesnitt. Hvordan vil ytelse/hastighet bli om jeg kjører de i raid? Er det noe og tjene på? Skal ikke kjøre diskene som os disk. Der har jeg en raptor. Lenke til kommentar
happydaydreamer Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Enkleste er gjennom diskmanager i windows å stripe disse. Da får du i teorien dobbel lese/skrivehastighet, men standard søkehastighet. Dette volumet er glimrende til spill, programmer etc. Også et bra valg for OS, men husk at problemer på en disk da fort blir fatalt. (Har du en egen raid funksjon på hovedkortet kan du da sette opp en tredje disk som redundans-disk. Dvs du får ytelsen til to stripede disker, men sikkerheten til mirror-raid. Uansett hvilken enkel disk som ryker vil du kunne bytte denne og beholde all data intakt) Har du data som du er redd for vil et mirror volum være mer fornuftig. Da jobber begge diskene parallelt men en tåler å miste en disk. Denne kan da skiftes og volumet vil da bygges på ny slik at man til hver tid har en kopi. Husk også at all type raid ikke er sterkere enn den svakeste disken. Så skulle den ene disken din av en eller annen grunn være sløvere enn den andre, så vil ytelsen for hele volumet synke til dette nivået. Lykke til! Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Det her hjal meg en del. Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg! Har aldri vært borti dette med raid før. Tenkte jeg skal prøve ut det her når jeg kommer hjem fra skolen. Har nemlig fagprøve denne uken hehe. Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) du må lese "prosjektet" mitt! har raidet to gamle xbox disker. Ble ganske bra resultat faktisk. Om du ikke skal bruke den som OS disk funker softraid greit, men det krever cpu kraft vs om du har en kontroller som støtter raid edit: glemte jo å legge ved en link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=493707&hl=raid Endret 14. desember 2005 av SpkStrp Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Jeg har satt det opp nå, funker utmerket. Når jeg tar harddisk test får jeg 93mb/s i den sandra05. Med raptor disken, 34 gb får jeg 53mb. Om jeg legger inn win på raid diskene, blir det bedre ytelse i windows da? vil jeg merke noe spess forskjell? Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 tvilsomt da raptor disken sikkert har lavere access time, og det er viktig på en os disk Om du bruker windows til å raide (dvs at du ikke bruker en kontroller som støtter raid) så kan du ikke kjøre os'et på den uansett. Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 hum, okei :/ Jeg bruker Raid Kontroller, ikke windows. Men vil jeg få noe dårligere ytelse, om jeg legger inn win på raiden? Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 jeg vil tro det, da en OS disk ofte må finne fram mange små filer på forskjellige plasser på harddisken. Sånn ser jeg det for meg i teorien i alle fall. Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Ok! For jeg har utrolig lyst til å prøve å legge inn OS på raid. Har aldri testet før, og maskinen trenger faktisk en formatering Er du helt sikker på det her? Ingen andre som er sikkre? hehehe Lenke til kommentar
happydaydreamer Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) Bra det funka! Alltid kjekt å teste ut ting for å ytelse-sjekke Vil nok tippe som en tidligere sa at pga aksesstid er nok raptor disken betydelig raskere, siden de fleste OS (iallefall windows) dreier seg om utrolig mange filer som skal leses ved boot. Men husk uansett å legge swapfila på stripe partisjonen. Det vil hjelpe. Ofte lurt å ha en egen swap partisjon, helst på en egen disk. Da vil ikke swapping "kollidere" med lesing av filer til OS og programmer. Dedikerte hoder til skriving av swap...mmmmmm Mer RAM, slippe swap... dobbeltmmmmmm... hehe Endret 16. desember 2005 av happydaydreamer Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Windows starter raskere nå enn når jeg hadde windows på raptoren. Men jeg har vist raid 0. 64k? så det kunne settes opp til 128k? Hva vil det si? bedre ytelse? Lenke til kommentar
happydaydreamer Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Jeg tror nok ytelsen vil øke litt, men du ofrer nok litt plass med å formattere med større blokk-størrelse. Det vil si at hvis du har en fil på 1 byte, så tar den 128 kilobyte, dermed større overhead på diskbruk ved mange småfiler. Er forresten litt overrasket over at du får bedre boot-tid med raid enn raptordisken. Har opplevd det helt motsatte tidligere, men da var det med en 10000 rpm scsi disk. Den var svært effektiv ved boot (vel og merke når all scsi vas i oppstart var forbi). Totaltiden for når maskin kom på til windows var klar var pga dette nok lenger Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Ok! For jeg har utrolig lyst til å prøve å legge inn OS på raid. Har aldri testet før, og maskinen trenger faktisk en formatering 5293497[/snapback] Det er bare å gjøre det hvis du har lyst å prøve. Ikke sikkert du får noen gevinst ytelsesmessig, men det får du jo testet når du kommer så langt, og ikke minst; du blir en erfaring rikere. Endret 7. januar 2006 av Rikky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå