Gå til innhold

Hvordan blir man fanboy?


superted81

Anbefalte innlegg

Ikke for å bevist starte en konsollkrig, men jeg lurer på hva som får folk til ekskludere det ene eller andre "merket"... Altså hvordan og hvorfor man blir/er fanboys... :hmm:

 

Jeg selv startet med Sega MD, fortsatte med PS, PS2 og kjøpte XBOX 2-3 år etter at PS2n kom ut. Hadde, for inntil 3 uker siden både PS2 og Xbox og var godt fornøyd med begge, men spilte mest på Xboxen... Har hatt PS2 lengst. Nå har jeg bare 360, men kommer høyst sannsynlig til å investere i PS3 også.

 

Men hva får "deg" til å velge bort en maskin som etter alt å dømme er veldig bra, kun fordi du har et spesielt forhold til det ene "merket"?? Som gamer burde kvalitet og underholdning vært høyeste prioritet... Synes nå jeg!

 

Men skal man kun velge èn er det selvsagt vanskelig... Med hvilke argumenter velger du isåfall? Antall tilgjengelig spill er for tidlig å si noe om. Specs er mer eller mindre det samme... (Tenker nå på PS3 og 360)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og er åpen for det meste. Har selv 2 gamecube, 2 ps2, 2 xbox, 1 ds, 1 psp og 1 xbox360.

 

Skal også ha ps3 og nintendo revolution.

 

Jeg kaller meg ikke noe fanboy selv, men jeg er helt klart mest begeistret for ps2 fordi spilla jeg liker er der.

 

Men grafikken er jo helt klart bedre på xbox. Så jeg spiller alt.

 

Fanboys irriterer meg, spesielt Nintendo fanboys. De er som apple fanboys. Du finner fryktelig mange på spillegal.no

 

Eneste jeg kan si kanskje er at jeg er litt negativ til nintendo mer enn jeg burde. Dette fordi jeg synes GameCube har så og si INGEN gode titler unntatt Starfox adventures og Resident evil 4.

 

Nintendo DS skal jeg ikke engang kommentere.. Makan!

 

OK! Kanskje man blir fanboy av å være ung og ikke ha penger til å kjøpe alle konsoller? Så blir man fanboy av det man har for å rettferdiggjøre sitt valg av konsoll? Aner ikke jeg.

Lenke til kommentar
Jeg og er åpen for det meste. Har selv 2 gamecube, 2 ps2, 2 xbox, 1 ds, 1 psp og 1 xbox360.

 

Skal også ha ps3 og nintendo revolution.

 

Jeg kaller meg ikke noe fanboy selv, men jeg er helt klart mest begeistret for ps2 fordi spilla jeg liker er der.

 

Men grafikken er jo helt klart bedre på xbox. Så jeg spiller alt.

 

Fanboys irriterer meg, spesielt Nintendo fanboys. De er som apple fanboys. Du finner fryktelig mange på spillegal.no

 

Eneste jeg kan si kanskje er at jeg er litt negativ til nintendo mer enn jeg burde. Dette fordi jeg synes GameCube har så og si INGEN gode titler unntatt Starfox adventures og Resident evil 4.

 

Nintendo DS skal jeg ikke engang kommentere.. Makan!

 

OK! Kanskje man blir fanboy av å være ung og ikke ha penger til å kjøpe alle konsoller? Så blir man fanboy av det man har for å rettferdiggjøre sitt valg av konsoll? Aner ikke jeg.

5292090[/snapback]

 

Sikkert mye rett i det... Men kan jeg spørre hvorfor du har 2 GC, PS2 og Xboxer?

Lenke til kommentar

Tror nok alder og inntekt har mye med saken å gjøre.

 

I tillegg begynte fanboyism å ta av etter PS2/Xbox ble lansert. Selvfølgelig hadde man litt gnissing mellom SNES/SMD og PS1/Dreamcast-folk, men ikke på langt nær like mye. Dette har nok mye med at Xbox er laget av Microsoft, og de er jo et slemt selskap som bare er ute etter pengene til folk. Sony og Nintendo er snille og idealistiske, og bryr seg bare om å lage gode spill og ta vare på kundemassen sin.

 

Runder folk de 20, får jobb og begynner å bli litt pengesterke, er ikke 1000-1500kr for en konsoll så himla mye. Mange kjøper både PS2 og Xbox bare for å ha tilgang til de eksklusive spillene (GTA og Halo, f.eks.).

Lenke til kommentar
Tror nok alder og inntekt har mye med saken å gjøre.

 

I tillegg begynte fanboyism å ta av etter PS2/Xbox ble lansert. Selvfølgelig hadde man litt gnissing mellom SNES/SMD og PS1/Dreamcast-folk, men ikke på langt nær like mye.

5292332[/snapback]

 

Vet ikke helt med det der... Mener fanboyismen var ekstrem da det var MD/SNES det dreide seg om. Husker hatkampanjene som pågikk i bladene på den tiden, det skulle svertes og drites ut for alle pengene. Selvsagt ble det slik, på den tiden var brukergruppen i mye høyere grad unger, og det var få som fikk lov å ha begge konsollene. Da måtte man ta et valg som plasserte en den ene av leirene. Mennesker har alltid behov for å rettferdiggjøre seg selv og sine valg, og dermed var det ikke måte på hvor nedrig og ubrukelig den "andre" konsollen var. I diskusjoner om kvalitet på grafikk og lyd var det alltid artig å dra fram NeoGeo som et trumfkort siden den var suverent kraftigst. Problemet var bare at det var ingen som hadde råd til den...

Det som kjennetegner fanboys er at de kan legge ut i det vide og det breie om konkurrerende produkters mangler, men når de blir stilt til veggs har de ikke mye saklig å komme med om hvorfor deres eget produkt er så mye bedre. Det blir på en måte en kjepphest, en måte å rakke ned på andre. De baserer rett og slett selvbildet sitt på verdslige ting, og det er ikke mye jeg får mer makk av enn det... :sick:

 

Jeg synes vi skal legge ordet "fanboy" dødt. Det høres altfor positivt ut. Fra nå av bør vi kalle dem [prefix+horer], som i dette tilfellet: konsollhore.

 

EDIT: korta litt ned på sitatet :)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Var ikke så veldig aktiv mtp konsollblader, jeg var en av dem som gikk for Commodore 128. Den erfaringen jeg har, er begrenset til venner og kjente som hadde de respektive konsollene.

 

Men, joda, folk har en tendens til å beskytte sine egne valg med nebb og klør. Det er jo bare å ta en titt på prisguiden på hardware.no, folk gir karakter 9 og 10 uten å ha noe annet å sammenligne produktet med ("Jeg kjøpte dette skjermkortet i dag, og jøje meg, det rocker i CS:S og Far Cry! Beste skjermkortet ever! 10/10").

Lenke til kommentar
Ikke for å bevist starte en konsollkrig, men jeg lurer på hva som får folk til ekskludere det ene eller andre "merket"... Altså hvordan og hvorfor man blir/er fanboys... :hmm:

5292043[/snapback]

Fordi de tror det de mener de har er det beste og vil ikke like noe annet. Hvorfor man blir det er jeg ikke sikker på. Kanskje føler de at de må forsvare produktet sitt uansett hva folk sier.

Men hva får "deg" til å velge bort en maskin som etter alt å dømme er veldig bra, kun fordi du har et spesielt forhold til det ene "merket"?? Som gamer burde kvalitet og underholdning vært høyeste prioritet... Synes nå jeg!

For min del har jeg alltid likt Nintendo. Har jeg godt forhold til de. Det er spillene som har fått meg til å foretrekke de.

Men skal man kun velge èn er det selvsagt vanskelig... Med hvilke argumenter velger du isåfall? Antall tilgjengelig spill er for tidlig å si noe om. Specs er mer eller mindre det samme... (Tenker nå på PS3 og 360)

Til dags dato velger jeg GameCube pga. spillene og kontrollen. Har testet alle konsollene gjennom tidene hos venner og har nå en Xbox 360 selv. Ja det kan være litt vanskelig å velge et produkt for det er mye godt å velge mellom.

 

Selv er jeg lei av alle diskusjonene rundt ytelse på konsoller som om det er det viktigste. Noen ser ut til å velge en konsoll mest for den er raskest på papiret. Skal man velge bare en konsoll gjør det for spillenes del.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Hmm, jeg ser på meg selv som en "fanboy" fordi jeg liker en konsoll best.. Men "liker" jo de andre i en viss forstand. Så da kan jeg IKKE karaktiriseres som fanboy? :)

5293336[/snapback]

Det stemmer... En fanboy er noen som sier at sin konsoll (eller hva det nå måtte være) er best samme hva. Og i hans øyne har ikke det han liker noen negative sider. De fleste kommentarer blir noe i retning av: "<navn på konsoll> er best". Og det uten å argumentere seg til det.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg ser på meg selv som en "fanboy" fordi jeg liker en konsoll best.. Men "liker" jo de andre i en viss forstand. Så da kan jeg IKKE karaktiriseres som fanboy? :)

5293336[/snapback]

 

man trenger ikke nødvendigvis være en fanboy fordi man liker en bestemt konsoll best. Det som gjør deg til en fanboy er når du nekter å se på noen annen konsoll en din konsoll, du må absolutt argumentere for at din konsoll er best og ikke minst at alle de andre konsollene er totalt underlegne "din" konsoll.

en fanboy er en person med skylapper..

Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal legge ordet "fanboy" dødt. Det høres altfor positivt ut. Fra nå av bør vi kalle dem [prefix+horer], som i dette tilfellet: konsollhore.

 

EDIT: korta litt ned på sitatet  :)

5292456[/snapback]

 

Det blir jo helt feil. En konsollhore er jo en person som er det stikk motsatte av en fanboy, som hopper fra konsoll til konsoll, uten noen følelsesmessige forbindelser til de forskjellige konsollene.

 

Du kan jo se på den lignende, men noget mer etablerte, termen: klubbhore. En klubbhore er en spiller/supporter som skifter klubb i hytt og gevær. Dvs. at han ikke har noen som helst lojalitet til den klubben personen spiller i/heier på.

 

Nei, hvis vi skal ha et nytt ord for fanboy, foretrekker jeg "umoden idiot" foran "konsollhore".

Lenke til kommentar

Nei, ordet bør klinge så lite flatterende som mulig. Jfr. Awphore; folk som utelukkende bruker gønnern for å få fete stats. Hvis konsollhore skal være det du beskriver, er det en positiv ting å være, i alle fall i mine øyne. En annen grunn til at 'hore' er en bra beskrivelse, er at disse folka på en måte selger seg til et kommersielt foretak i bytte mot en smule selvfølelse (falsk, men dog).

Lenke til kommentar

Folk kan kjøpe katta i sekken og likevel forsvare produktet og oppfordre andre til å kjøpe det samme. Det er helt utrolig, men har kanskje noe med at vi ikke liker å ta feil. Skal en del til før vi innser svakheter ved våre egne resonementer/handlinger. Ser til stadighet at folk anbefaler alt mulig skvip de har kjøpt selv.

 

Mener ikke det er mer "feil" å kjøpe en konsoll enn en annen, men tror de samme elementene slår inn her.

 

 

En måte å sjekke om du er fanboy på er kanskje å se om du klarer å ramse opp reelle fordeler og ulemper ved konkurrerende systemer. Når jeg sier reelle mener jeg at du ikke prøver å gjøre om fordelene ved en annen konsoll til noe negativt og det negative ved din egen konsoll til noe positivt.

 

Eksempel på hvordan en PSP-fanboy ville argumentere mellom PSP og DS:

 

Fordeler med PSP:

- Stor og fet skjerm

- Kan spille film/musikk

- Kule spill

 

Ulemper med PSP:

- Bare en skjerm (men den er så stor at det ikke gjør noe)

- Ikke så mange originale spill, men de er barnslige uansett

 

Fordeler med DS:

- To skjermer, men det er bare et salgstriks som suger uansett

- Blir ikke så fort ripete, men den er så stygg at det ikke spiller noe rolle

 

Ulemper med DS:

- Barnslige spill

- Stygg

Lenke til kommentar

Jeg mener det har med alder å gjøre.

"Små-gutter" har ikke evenen til å tenke så kritisk som eldre folk samtidig som at de er generelt sett for fattige til å kjøpe 2 konsoler med tilhørende spill og for å skjule dette finner opp en dekk historie om at Xbox 360 eller PS3 er helt på jordet og suger råttene sokker.

 

Det de ikke forstår er at dette er på bekostning av sin egen omtale fra e"Større-gutter" som er mer modne og seriøse.

 

Jøss, ble nesten litt pyskologisk den der :)

 

 

Edit: Dramatisk leif in action

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...