Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk, usikret...

Anbefalte innlegg

Hei!

Har trådløst nettverk hjemme som jeg ikke har sikret. Hvordan kan jeg se om andre snylter på nettverket mitt, går det an? Er det mulig for meg å finne ut hva den ukjente maskinen har gjort på mitt nettverk, sider den har vært inn på f.eks. eller filer den har lastet opp eller ned? Er det mulig for meg å finne ut hvem det er på noen måte? Alle maskiner har jo navn og domene-navn, er det mulig for meg å snappe opp dette på noen måte?

Jeg tenkte å la være å sikre nettverket da jeg ønsker å dele med de andre beboerne i blokka, men ønsker likevel en viss kontroll med trafikken på nettverket, det er derfor jeg spør.

Dersom jeg kunne sjekke hva de andre driver med, og oppdager noe jeg ikke vil vedkjenne meg, så er det vel mulig å sperre akkurat den maskinen ute? Er det ikke det?

Er det mulig for andre å komme inn på min pc og finne informasjon om meg og innholdet på min maskin, passord jeg bruker til innlogging på diverse sider på nettet, tilgang til min nettbank etc.? Jeg har aktivert WinXP brannmuren.

Mange spørsmål dette her, fint om noen som har peiling kunne informere meg litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å finne ut det trenger man dyrt utstyr,

det beste er jo å kryptere nettet og sette på mac filter og legge inn de brukerne i blokka som skal ha tilgang.

siden nettbank koder osv er enkelt å snappe opp fra et usikkret nettverk.

Det beste er å ikke bruke WEP siden denne er dårlig å er lett å knekke, det beste er WPA, WPA2 med AES kryptering

Lenke til kommentar
for å finne ut det trenger man dyrt utstyr,

det beste er jo å kryptere nettet og sette på mac filter og legge inn de brukerne i blokka som skal ha tilgang.

siden nettbank koder osv er enkelt å snappe opp fra et usikkret nettverk.

Det beste er å ikke bruke WEP siden denne er dårlig å er lett å knekke, det beste er WPA, WPA2 med AES kryptering

5291710[/snapback]

MAC filter er verdiløst nesten, ikke noe problem å gå rundt det...

WEP knekkes greit på 5-15 min, WPA kan også knekkes, men litt vanskligere enn WEP

WPA2 (802.11i) med AES derrimot er meget sikkert. Vet ikke om noen kjente angrep på AES (Advanced Encryption Standard)

En grei måte å sjekke om noen snylter på er å se på loggen på ruteren din, der står det ofte når trådløse klienter kobler seg til (med MAC-adresse) og du kan også ofte se på listen over maskiner som har fått IP adresse av DHCP.

Lenke til kommentar

Synes MAC-filter er ganske greit å bruke hvis man har faste maskiner på nettverket. Det at man kan lett gå rundt filteret ser jeg ikke på som et stort problem da man ikke akkurat er mål for terrorister fra Russland med årelang hackerkompetanse.

Man kan måle trafikken gjennom nettverket ved å sette inn en enkel servermaskin mellom internett og den trådløse. dette utstyret er IKKE dyrt, men kan være tråkig å sette opp.

Lenke til kommentar
En grei måte å sjekke om noen snylter på er å se på loggen på ruteren din, der står det ofte når trådløse klienter kobler seg til (med MAC-adresse) og du kan også ofte se på listen over maskiner som har fått IP adresse av DHCP.

Men kan jeg finne ut hvem det er? Eller kan jeg kunne finne ut at noen har vært der? Kan jeg knytte f.eks. en MAC-adresse eller en IP-adresse opp til en bestemt person f.eks.? Eller vil vedkommende forbli ukjent uansett hva jeg prøver på? Vil det ikke være mulig å avsløre en tilkoblet pc sitt navn og tilhørende domene f.eks.? Eller finnes andre triks for å avsløre snylteren?

Hvis dette ikke går blir det jo umulig for meg å vite hvem som er tilkoblet mitt nett, eller har vært tilkoblet mitt nett?

Endret av jonia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...