Gå til innhold

Nytt digitalkamera, med en vri

Anbefalte innlegg

Sitter her å tenker på å kjøpe meg nytt kamera, har et ganske slitent olympus kamera liggende som jeg ikke er spesielt fornøyd med. Saken er den at jeg reiser til australia i februar og derfor har jeg lyst på et brukbart kamera til å ta vare på alle minnene. Derfor lurer jeg blant annet på om det er noen som vet om det vil lønne seg å handle der nede eller om det beste er å handle her hjemme i norge, med tanke på pris/garanti evt andre ting. Ting er sikkert litt billigere der nede, eller? Ellers lurer jeg på om det er noen som har noen konkrete anbefalinger? Bør jeg satse på et vanlig kompaktkamera eller et speilreflekskamera? Ganske usikker i min sak når det gjelder valg av kamera, så trenger noen råd her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig ikke bestemt meg for hvor mye jeg vil bruke på nytt kamera, men jeg vil ha litt mere kvalitet denne gangen, det jeg har nå betalte jeg vel ca 3500-4000 for hvis jeg ikke husker helt feil, som sagt så er jeg ikke spesielt imponert over bildene jeg får ut fra det. Tenker ikke bare på et kamera til den turen, men saken er den at jeg blir borte i ca 9-12mnd, og jeg har litt lyst til å bruke den som en mulighet til å utforske "foto-verden" Så ja, det vil nok bli mest på hobby basis, har altid hatt interesse for fotografering, men har aldri hatt et egnet kamera.

Lenke til kommentar
Derfor lurer jeg blant annet på om det er noen som vet om det vil lønne seg å handle der nede eller om det beste er å handle her hjemme i norge, med tanke på pris/garanti evt andre ting. Ting er sikkert litt billigere der nede, eller?

Priser på kamerautstyr i Australia er ikke så forskjellig fra Norge. Du kan imdlertid få gode priser på Duty Free i Singapore (på flyplassen). hvis du reiser den veien. Husk at det alltid er begrenset utvalg på flyplassene så du bør ha flere kandidater samt vite hva prisen i Norge tilsvarer i lokal valuta. Også i Bangkok og Kuala Lumpur kan det være hyggelige priser på de internasjonale flyplassene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Både kompakt og speilrefleks har sine styrker, og for min del må jeg nok si at kompaktene er de som blir mest brukt. Hvem gidder å dra med en bag med hus, linser og diverse på ferie når man i tillegg har med 2 små barn med alle tilhørende kolli. Ikke jeg....

Men når det gjelder din smak vedr. kamera, er det nok bare du som kan svare på dette. Pris er selvsagt et utgangspunkt, men selv for den prisen du nevner du betalte for din gamle Olympus kan du i dag få kamera med svært gode egenskaper.

Når du kjøper, kan det nok være noen kroner å spare på å kjøpe i utlandet (har gjort det selv mange ganger), men tenk på at du mister norsk reklamasjonsrett i 5 år, og i noen tilfeller også en garanti du kan bruke i praksis. Hjelper lite å spare 1000 kr på et kamera til 8000 i Singapore dersom dette slutter å fungere etter 1 år....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...