Gå til innhold

Politikk i skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han snakka faktisk som at han var nazist. Han sa: " Men jeg vil ikke si at Hitler var gal. Jeg vil si han var intelligent, og jeg ville kanskje gjort det samme hvis jeg var i hans situasjon. Og han hadde jo rett i at jødene var veldig rike, og griske."

Hvis man ikke kan kalle det nazi-sympati... :ermm:

5306013[/snapback]

Ja, skjønner det litt mer da, men jeg visste ikke noe om dette.

 

Howzer: Greit nok at RV ligger langt ute på venstresida, men de blir vel likevel ikke sett på som ekstremister, eller? Og som du sier, det er vel uansett ikke noe en lærer bør si til en elev.

 

Tror vi holder nazismen kontra kommunismen unna denne tråden for å ikke ryke helt ot.

Lenke til kommentar
Howzer: Greit nok at RV ligger langt ute på venstresida, men de blir vel likevel ikke sett på som ekstremister, eller? Og som du sier, det er vel uansett ikke noe en lærer bør si til en elev.

 

Tror vi holder nazismen kontra kommunismen unna denne tråden for å ikke ryke helt ot.

5306347[/snapback]

 

Hvorvidt RV er ekstremister er egentlig en interessant diskusjon. RV er jo et revolusjonært parti, noe som kan være lett å sees på som ekstremt.

Lenke til kommentar

Han snakka faktisk som at han var nazist. Han sa: " Men jeg vil ikke si at Hitler var gal. Jeg vil si han var intelligent, og jeg ville kanskje gjort det samme hvis jeg var i hans situasjon. Og han hadde jo rett i at jødene var veldig rike, og griske."

Hvis man ikke kan kalle det nazi-sympati... :ermm:

5306013[/snapback]

 

Det spørs hva man legger i begrepet "intelligent". Mannen maktet å bli leder i Tyskland samt at han nesten ble verdenshersker. Han maktet nesten å nå de målene han satte seg, som å utrydde jødene. Nærmest umulige mål. Ondskapsfulle og grusomme mål ja, men jeg vil nå tro at mannen må ha vært temmelig intelligent for å få det til.

 

Er nok heller det at han ikke maktet vite forskjellen på rett og galt, i tilleg til å være ganske psykotisk (kanskje pga barndommen), som kombinert med hans høye intelligens kanskje var den skrekkelige kombinasjonen som skapte mannen Hitler, som var istand til å erobre nesten hele Europa og deler av Afrika.

 

Mannen må nå i aller høyeste grad vært intelligent, kunne virkelig en idiot klare noe slikt? Ondskapsfulle mennesker kan nok være temmelig intelligente de også. Dessverre.

 

Men det er vel en egen diskusjon. Kanskje det burde være en egen tråd til dette.

Lenke til kommentar
Vår nåværende lærer er tydelig høyrevridd, og kaller RV for ekstremister. Han presterte tilogmed å kalle meg en ekstremist i klassen p.g.a. en uhøytidelig avstemning; Så spurte han hvem den ene personen som hadde stemt på RV var, personen var selvsagt meg, og etter en stund med diskusjon mellom meg og læreren i timen, sa han: "Da vil jeg kalle deg nærmest en venstreekstremist."

Så gikk jeg til rektor og klaget, men det ble ikke gjort noe mer ut av det.

Siden da kaller jeg læreren en høyeekstremist så ofte jeg kan, og har prestert å kalle ham en nazi-sympatør.

5305623[/snapback]

Jødehaterne er RV-ere og SV-ere, definitivt ikke høyrefolk, så du skøyt deg selv i foten ved å kalle ham nazi-sympatør.

 

--OT fjernet av moderator--

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at Hitler faktisk var dyktig. Han fikk folk i arbeid(blandt annet ved omfattende veibygging og rydding av diverse turstier etc) og infrastrukturen i veinettet ble svært mye bedre. Nå var vel dette også en militær-strategisk tanke, men folk hadde også nytte av det. Folk sultet stort sett ikke, og de hadde det, tro det eller ei, ikke så altfor ille, så lenge de var "ariske".

 

Læreren din har helt rett; Hitler var dyktig. Jødeutryddelse og drømmen om verdensherredømme var jo forkastlig, slik vi ser det, men tenk på det. Han var faktisk godt innenfor rekkevidde av begge disse målene. Dum kan han ikke ha vært.

 

--OT fjernet av moderator--

 

Du er født i 1991, og har sikkert ikke kommet så langt på skolen at du har lært om alt dette. Jeg synes det er positivt at din lærer faktisk tar opp, og forteller dere om hva venstresiden, og RV(AKP-ML) står for. Væpnet revolusjon, Koffert, er det det du har lyst på?

 

--OT fjernet av moderator--

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Det er liten tvil om at Hitler faktisk var dyktig. Han fikk folk i arbeid(blandt annet ved omfattende veibygging og rydding av diverse turstier etc) og infrastrukturen i veinettet ble svært mye bedre. Nå var vel dette også en militær-strategisk tanke, men folk hadde også nytte av det. Folk sultet stort sett ikke, og de hadde det, tro det eller ei, ikke så altfor ille, så lenge de var "ariske".

 

Læreren din har helt rett; Hitler var dyktig. Jødeutryddelse og drømmen om verdensherredømme var jo forkastlig, slik vi ser det, men tenk på det. Han var faktisk godt innenfor rekkevidde av begge disse målene. Dum kan han ikke ha vært.

 

--OT fjernet av moderator--

 

Du er født i 1991, og har sikkert ikke kommet så langt på skolen at du har lært om alt dette. Jeg synes det er positivt at din lærer faktisk tar opp, og forteller dere om hva venstresiden, og RV(AKP-ML) står for. Væpnet revolusjon, Koffert, er det det du har lyst på?

 

--OT fjernet av moderator--

5307781[/snapback]

Så du forsvarer at et såpass stort forbilde, som en lærer, hjernevasker elevene sine? En lærer skal fortelle og videreføre kunnskap, ikke si hva som er riktig og galt, og hva vi skal tro på.

Du kan være så høyrevridd du vil.

 

--OT fjernet av moderator--

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Denne har sklidd litt ut. Stenges for en liten oppryddingsperiode :)

 

Åpnes igjen. Endel innlegg er fjernet eller redigert ettersom de var off topic.

 

Anbefaler følgende tråder;

 

Er nazismen høyreekstrem

Palestina vs. Israel

Den store "isme" debatten

 

Om videre diskutering rundt hitler eller om RV er venstreekstrem forekommer vil jeg splitte det ut i en egen tråd. Angående høyreekstremisme, sosialisme, liberalisme, midtøstenkonflikten o.l så benytt tråder som linkes til over.

 

Reaksjon på moderering gjøres som altid på pm, ikke i tråden :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Jeg har gått almenn VGS (med realfag som valgfag, ikke politiske fag) og må ærlig innrømme at jeg ikke kan noe som helst om hverken norsk politikk eller styringssystemet. Jeg vet ikke hvilke partier som er høyre eller venstre og hvordan lokalvalg har sammenheng med nasjonalvalg og storinget å gjøre.

 

På ungdomsskolen husker jeg at vi hadde om de forskjellige partiene akkurat i det Diana døde, altså 97, første måned jeg gikk på ungdomsskolen, (åttende klasse) men det var nok veldig generelt.

(Jeg tror faktisk vi hadde grupper som lagde et prosjekt om hvert sitt parti)

 

Så hopper vi lett videre til VK1 og det halve året med samfunnslære, eller "jenteklubben bitch" som du også kan kalle det. Sur kjederøkende lærinne som gikk med trange svarte skinnbukser og gav alle guttene (som for det meste hadde realfag) to karakterer dårligere enn jentene som hadde rettslære (som hun også underviste i). Det halve året besto av seks prosjekter (et hver måned) som alle skulle bygges på samme mal, et for hvert kapittel i boka. Undervisningen gikk ut på at hver første tirsdag i måneden kom lærinnen og sa "nytt kapittel" for så å ha "glemt noen papirer" og dukket ikke opp igjen før første tirsdag neste måned.

 

Skoleverket på sitt beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...