Gå til innhold

Politikk i skolen

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg kommet fram til at det er noe alvorlig galt med den norske skolen. Etter å ha tilbragt 17 år av livet mitt i Norge, vet jeg fortsatt ingenting om det norske styresettet og regjeringen, og etter drøyt fire måneder i USA kan jeg "alt" om den amerikanske regjeringen. Dette virker litt rart for meg. Om 7 måneder har jeg stemmerett, men uten å vite noe om hvordan systemet fungerer er det vanskelig å vite hva man skal gjøre. Hvor svikter den norske skolen? Det er vel der jeg har litt provoserende meninger.

I grunnskolen må norske barn gjennom opptil flere år med religionsundervisning. Min oppfatning er at dette er i ferd med å bli noe for de spesielt interesserte, men det blir like fullt kastet bort tusenvis av årsverk på dette. Religion (eventyr*) er ikke noe vi trenger å lære om på skolen. Det får være familiens og kirkens sak. Samfunnslæren består for det meste av det reneste svada, og jeg tør påstå at jeg har lært mye mer om historie og politikk på 4 måneder nå, enn jeg har gjort i hele den norske grunnskolen tilsammen.

*si hva du vil om dette, men motbevise meg, det klarer du ikke.

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå tilbragt 4 mnd i Iowa, USA. Jeg må si at jeg absolutt er enig i hva du sier Thomas. Skolen i Norge kunne byttet ut flere fag enn bare eventyrfaget (religion). Hva med å bytte ut noen timer av nynorsken med noen politiske fag? Da mener jeg norsk politikk. Kan ikke si at jeg har lært veldig mye av samfunnsfagen vi har i Norge gjennom mine 10 år på skole i Norge. Ikke missforstå, jeg er ikke imot nynorsk, men mener alvorlig talt at vi bør prioritere politikken i Norge litt mer. Hele Norge bør kanskje følge litt i USA's fotspor?

Lenke til kommentar

Musikkfagene er også noe for spesiellt interesserte, syns vi burde kvitte oss med det også. Hvis vi da hadde tatt vekk hele musikkfaget, også mesteparten av krl timene hadde dette vert til det bedre, ja vi kunne f.eks. hatt om norsk politikk i de timene, der vi diskuterer aktuelle saker i media osv. Grunnen til at jeg ikke vil ta vekk alle krl timene er at jeg synes vi faktisk trenger å vite hovedforskjellene på de religionene vi har her i verden. Vi leser jo hver dag om uenigheter mellom folkeslag tillhørende hver religion, da blir det litt dumt om vi ikke har peiling på hvorfor de er uenige.

Da kan man også diskutere om kunst og håndtverk er nødvendig, men jeg er av den typen som mener det er "krise" når noen ikke har peiling på hvordan man bytter jul på bilen f.eks.

Helt siden 1. klasse og frem til 10. så har faget Samfunnsfag hatt fokus på ting som har skjedd i samfunnet, som gamle kriger osv. Det var ikke før vk1 jeg opplevde samfunnsfag der vi diskuterte politiske saker som var aktuelle i datid, det var ikke før da vi lærte å diskutere på skolen.

Etter min mening er dette for sent, og burde ha vært obligatorisk siden 8. klasse.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke vil ta vekk alle krl timene er at jeg synes vi faktisk trenger å vite hovedforskjellene på de religionene vi har her i verden. Vi leser jo hver dag om uenigheter mellom folkeslag tillhørende hver religion, da blir det litt dumt om vi ikke har peiling på hvorfor de er uenige.

Helt enig. Jeg glemte å føye til dette i første post. Likevel tror jeg dette kunne vært gjort på mye kortere tid enn i dag, hvor det læres bort hva Judas gjorde mot Jesus og hvor mange armer Vishnu og Shiva har.

Lenke til kommentar

Jeg lærte om norsk politikk på ungdomskolen i 10 enda klasse så:

1. Du fulgte ikke med

2. Lærerene dine glemte å lære deg om temaet

Synes forresten KRL burde fjerne K'n og ikke ha fult så mye overfokusering på Kristendommen. (Har intrykk av dette skjer mest av i barneskolen hvor man omtrnet kun lærer om Kristendom, rett meg hvis jeg tar feil her.) Det er jo naturlig å ha litt mer om Kristendom enn om andre da det er den dominerende relegionen i dette landet, men synes at den har alt for mye plass i KRL timer som kunne blitt brukt til mye annet, som for eksempel lære om andre filosofier/livsyn.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

haha! Det vi hadde om norsk politikk i 10. klasse var 10sider med masse bilder! Nei, hadde vel tenkt meg at de gikk litt dypere inn i stoffet enn som så. Dessuten vil jeg også ha litt diskusjon inn i timene, med forskjellige temaer, om f.eks. ja nettop, religion i skolen, eller kanskje innvandring osv. På de 10 sidene vi hadde så var der kun stoff om selve styringssystemet i norge.

Lenke til kommentar

Har lært mer enn nok om norsk politikk og hvordan den fungerer gjennom diverse gjennomganger og prosjektarbeid. Nå er jeg da ferdig med skolegang, men er ikke mer enn et og et halvt år siden jeg var ferdig på videregående. Husker at jeg hadde en del politikk i samfunnskunnskap/lære (eller hva det nå het), med en god del diskusjon rundt forskjellige partier og detaljer rundt hvordan systemet fungerte. Har også diskutert en del politikk med kompiser og sjekket opp ting rundt emnet selv, men hvis du ikke gjør noe på egenhånd, så er det klart du ikke får med deg en dritt.

Mange tror at læring handler om at det står en lærer og forteller deg om en rekke ting du skal huske og det er litt trist.

Lenke til kommentar

Jeg gikk ut u.skole med 5,2 og GK Idrett med 5,3 i snitt. Jeg fulgte med... Jeg har også fulgt med på nyheter og bl.a lest i dette forumet. Likevel kan jeg mye mer om det amerikanske systemet, uten å lese noe på egenhånd, og hvilket system tror dere er mest komplisert? Garantert det amerikanske. Mulig man lærer dette i VK1, men mine tanker om krl er de samme

Lenke til kommentar

Snodigt. Jeg forstod det ikke som at man lærte så mye om hvordan usa sitt politiske system var satt sammen og fungerte på skolen i usa. Grunnloven har de vel god forståelse for, men aldri trodd at de lærte så mye mer.

I norge så lærer man mest om politikk i samfunnsfag på videregående ... allmenfag. Skal være enig at det er synd, for flere i dette landet burde absolutt lært en del vesentlige ting. Jeg tok samfunnsfag og syntes at fagene ikke gjorde noen god oppgave i å forklare så godt. Mesteparten har jeg lært senere, og spesielt lært om engelsk og amerikanske system også, fordeler og ulemper ved dem. Det er vel også helst når man sette system opp mot hverandre at man blir mer interessert, for det er søren meg mye tørrt svada noen ganger.

Det er det jeg sier. Man burde ha lært mer om politikk, økonomi og barneoppdragelse på skolen så hadde folk i dette landet kanskje ikke hatt så mange molbomeninger på disse temaene.

Lenke til kommentar

Jeg har gått på skolen i snart 8 år nå, og lærerne har ikk hatt en døyt om politikk.

Litt så siden vi har holdt på med den franske revolusjon, napoleonskrigen og 1814.

Men det er ikke mye gitt.

Min interesse for Marxismen begynte for snart 2 år siden da jeg kom over nettsidene til NKP . På samme tid begynte jeg å lese om 2.verdenskrig. 60 % har jeg lært selv, og resten av av foreldrene og besteforeldrene mine.

Religionsfag er noe dritt. Spesielt at det er ekstra fokus på kristendommen.

Norge er ikke noe kristent land lenger, når skal de som styrer fatte det?!! :nei:

De protestantiske kristne er idag en minioritet i norge.

1. Ateisme

2. Protestantisk kristendom

3. Islam

Kan de ikke bare kutte ut KRL og ha andre ting istedet, så det blir kortere skoledager og litt mindre lekser, og noen flere feriedager. Og nå snakkes det om at Lenin og den andre verdenskrig skal tas av plakaten!

Nå får de gi seg gitt! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er mye mer politikk i skolen enn Th0mas framstiller det som. Dog Idrett er ikke linjen du lærer mest på. Usikker på dere har/hadde SAL i 2. klasse.

Det er veldig lett å velge bort politikken i skolen, på lik linje det er lett å velge bort realfagene. Selv har jeg faget SK-A som er et glimrende fag som tar for seg akuratt det du (Th0mas) syns selv mangler. Skal være ærlig å si at jeg ikke kunne noe spesielt om selve systemet i Norge, og følte vel selv jeg kunne mer om det amrikanske. Dette er vel mest fordi jeg er mer glad i engelsk enn norsk, feks.

Lenke til kommentar

Grunnen er vel ganske enkel. Du har gått på idrettslinjen og der er det ikke meningen at du skal lære så mye om politikk. Jeg som snart har fullført almennfag har lært ganske mye om hvordan det norske systemet fungerer, og hvordan vi har kommet dit vi er i dag.

Mener å huske at vi også lærte litt mer basic ting på ungd.skolen om forskjellen på venstre fløy og høyre fløy osv.

Stiller meg også litt tvilende til den hyllest av det amrikanske systemet. Jeg skal ikke kritsere det altfor mye, men 2 stykker i klassen min har gått på skole der i et år og de har fått toppkarakterer kjempelett uten å jobbe noe hardere enn her i Norge og her så får de kanskje 4/3. Har også hørt de samme erfaringene fra andre.

Når det gjelder religion så er jeg delvis enig med deg. Vi bør fjerne den nærmest fanatiske undervisningen av kristendomm i barneskolen. Jeg kan huske fra min egen barneskole at vi ble lært om kristendomm som at det var sant. Det ble aldri stilt spørsmål om hva vi trodde.

Men undervisning slik det foregår på ung.skole og videregånde er bare bra og skaper en fin forståelse av hvordan andre mennesker tenker.

Lenke til kommentar
Vi lærte såvidt om politikk på videregående, men det var ikke noe annet enn hvem som befant seg på høyre & venstresiden, og at frp var rasister. Litt historie om norsk politikk lærte vi også. Hva partiene faktisk sto for av saker og slik lærte vi ikke noe om.

5297763[/snapback]

Det kalles dårlig lærer :)

Lenke til kommentar
Jeg har gått på skolen i snart 8 år nå, og lærerne har ikk hatt en døyt om politikk.

Litt så siden vi har holdt på med den franske revolusjon, napoleonskrigen og 1814.

Men det er ikke mye gitt.

Min interesse for Marxismen begynte for snart 2 år siden da jeg kom over nettsidene til NKP . På samme tid begynte jeg å lese om 2.verdenskrig. 60 % har jeg lært selv, og resten av av foreldrene og besteforeldrene mine.

Religionsfag er noe dritt. Spesielt at det er ekstra fokus på kristendommen.

Norge er ikke noe kristent land lenger, når skal de som styrer fatte det?!! :nei:

De protestantiske kristne er idag en minioritet i norge.

1. Ateisme

2. Protestantisk kristendom

3. Islam

Kan de ikke bare kutte ut KRL og ha andre ting istedet, så det blir kortere skoledager og litt mindre lekser, og noen flere feriedager. Og nå snakkes det om at Lenin og den andre verdenskrig skal tas av plakaten!

Nå får de gi seg gitt!  :thumbdown:

5297359[/snapback]

Sjukt. Du minner meg ekstremt mye om meg selv, bare at du er et år yngre.

Alt det du sa der, er noe jeg kunne ha sagt. Hvert eneste ord.

Forkastelig at kristendommen skal få en så stor rolle i skolen. Det ble litt bedre på ungsomsskolen, og hvordan det er på videregående vet jeg ikke noe om, men på barneskolen av det pyton. Jeg fikk kjeft fordi jeg ikke foldet hendene og sa "Amen" før vi spiste.

Lenke til kommentar
Jeg gikk ut u.skole med 5,2 og GK Idrett med 5,3 i snitt. Jeg fulgte med... Jeg har også fulgt med på nyheter og bl.a lest i dette forumet. Likevel kan jeg mye mer om det amerikanske systemet, uten å lese noe på egenhånd, og hvilket system tror dere er mest komplisert? Garantert det amerikanske. Mulig man lærer dette i VK1, men mine tanker om krl er de samme

5295522[/snapback]

Så vidt jeg husker lærte jeg om det politiske systemet i VK1, men det er noen år siden nå. Husker derimot ikke at undervisningen var dårlig, fikk nå med meg det som var interessant å vite.

At det amerikanske systemet er mer komplisert har jeg opplevd selv. Men da foretrekker jeg et enklere system. Uttrykket "tungt byråkrati" henger godt sammen med kompleksitetsgraden. Glad jeg slipper å ha profesjonell hjelp til å fylle ut selvangivelsen, slik folk gjorde i Statene.

Lenke til kommentar

Det beste alternativet hadde vært å forkaste KRL og heller hatt filosofi-, samfunnsfag fra barneskolen av. I dette faget kunne man undervist i religion, filosofiske retninger, logikk, politikk, sosiologi osv. Barn trenger strengt tatt ikke 10 år på å lære seg det grunnleggende om de forskjellige religionene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det beste alternativet hadde vært å forkaste KRL og heller hatt filosofi-, samfunnsfag fra barneskolen av. I dette faget kunne man undervist i religion, filosofiske retninger, logikk, politikk, sosiologi osv. Barn trenger strengt tatt ikke 10 år på å lære seg det grunnleggende om de forskjellige religionene.

5299183[/snapback]

enig. Husker på barneskolen hvor vi måtte snakke med prester som fortalte masse historier om hva han jesus gjorde og greier, og nå sånn 10 år etter har vi om det samme... er som dem har satt noe på repeat i 10 år

Lenke til kommentar

Nå må dere ikke misforstå. Jeg hyller ikke på noen måte det amerikanske skolesystemet eller styreformen i landet. Jeg sier bare at jeg har lært mye mer om politikk på 4 mnd nå enn jeg gjorde på 10 år i norge, og at det amerikanske systemet er mer komplisert.

GK Idrett er forresten akkurat det samme som GK Allmennfag, bortsett fra at idrett ikke har økonomi, men i stedet mye mer trening+treningslære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...