Gå til innhold

Finner ikke feil på antatt ødelagt HD, er den ok?

Rikky

Anbefalte innlegg

Som jeg var inne på i en annen tråd, så trynet et RAID5-array tilsynelatende pga en dårlig harddisk. Det var en Seagate 300 GB 7200.8 S-ATA i filserveren som lagde noen fryktelige klikkelyder, og plutselig en dag lå raidet nede for telling med melding om at en disk var ramlet ut (den sto som "new" i array-statusen) Jeg plukket ut problembarnet og installerte en ny disk. Klikkelydene er borte, og alt fungerer tilsynelatende fint. Jeg finner imidlertid ingen feil med den "ødelagte" disken, jeg har kjørt diverse tester (chkdsk, Seagates diagnoseverkøy, SMART-tester, skriving/lesing) og alt virker ok. Kan jeg friskmelde disken, eller er det andre måter jeg kan finne feil på?

Specs på filserveren står i profilen hvis det er av interesse.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt tilsvarende situasjon med to harddisker, den ene i en vanlig PC, den andre i laptop. Alt funker greit en stund etter installasjon (halvt år?), men så kommer klikkelydene og ett par dager senere får jeg blåskjerm. Etter formatering og reinstallasjon fungerer alt tilsynelatende bra. Den ene harddisken (40Gb 3,5") bruker jeg fortsatt som lagringsdisk på en eller annen PC (husker ikke hvilken) uten problemer - det kan skje at den enda ikke er full nok. Eller kanskje hjelper det at den brukes lite. Harddisken fra laptopen klikka så hardt siste gang at den er nå pensjonert.

Så du får bestemme selv, disse er bare mine erfaringer.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har oppplevd noe lignende, også med en Seagate-disk. Det var en 250 GB 7200.8 S-ATA.

Først var det klikkelyder, og så begynte feilmld. å komme.

Kjørte test-programmene til Seagate, SeaTools, som fant feil i fleng.

Disken ble levert inn til Digital Impuls der den var kjøpt, og jeg fikk en ny. :thumbup:

Jeg ville ikke turt å bruke disken til data du vil beholde :no: , men det er jo opp til deg. Ta hvertfall en skikkelig backup.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har oppplevd noe lignende, også med en Seagate-disk. Det var en 250 GB 7200.8 S-ATA.

Først var det klikkelyder, og så begynte feilmld. å komme.

Kjørte test-programmene til Seagate, SeaTools, som fant feil i fleng.

Disken ble levert inn til Digital Impuls der den var kjøpt, og jeg fikk en ny.

5291756[/snapback]

Når du kan påvise feil er jo saken biff, da får du jo ny disk på garantien. Jeg finner imidlertid ingen feil, og da blir det litt verre. Jeg har ikke særlig lyst å bruke denne disken, men samtidig er det jo litt kjipt å bare la en disk på 300 GB støve ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...