Gå til innhold

En prosessor vs dual cpu - og hva med dualcore..

norstein_79

Anbefalte innlegg

har lest litt på forumet om prosessorer og det er tydelig at det har skjedd og ikke minst skjer mye.

leste litt her" om prosessorer og hovedkort men fant forbasende lite ut om det å kjøre 2 prosessorer.

Ser at socket 940 serien og operton til AMD er den eneste som støtter 2 prosessorer mens flere prosessorer som tidligere var på s940 har blitt flyttet til s939

Er det slik at dualcore er i ferd med å erstatte 2 prosessor system?

og hva med Intels s604 og p4 Xeon prosessorene som av en eller annen grunn ikke er nevt med et ord i nevnte artikkel.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg skal kjøpe inn en maskin som mer eller mindre utelukkende skal brukes til grafisk arbeid. 3ds, Adobe serien, aftereffects osv.

Ved å gå for 2 operton ble det jo fort ganske dyrt mens Xeon prosessorene var laangt billigere. (er xeon foresten dualcore?)

-e-

Endret av DNSS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan punkt for punkt:

Ser at socket 940 serien og operton til AMD er den eneste som støtter 2 prosessorer mens flere prosessorer som tidligere var på s940 har blitt flyttet til s939

Det er sannsynligvis fordi AMD lenge ikke hadde noe reelt alternativ i "low-end workstation" kategorien. 940 krever så vidt jeg vet 6-layer PCB og registrert minne så 940 hovedkort for 1-way prosessorer har ikke vært altfor populært. Men så lanserte endelig AMD en 1-way Opteron serie for 939 som har tatt over for 1-way 940 serien. 1-way 939 Opteron er også identisk til vanlige AMD FX prosessorer, så produksjonsprisen på de gikk sannsynligvis også noe ned i forhold til 1-way 940 Opteron.

Er det slik at dualcore er i ferd med å erstatte 2 prosessor system?

Til en viss grad både ja og nei. Selvbyggerene som aldri har vurdert å kjøpe et dual systet og hvis eneste mål for ytelse er 3Dmark kommer ikke til å bry seg mye, annet enn at det snart kommer til å bli mye mas om "x spill støtter dualcore"/"bare vent til x støtter dualcore" osv.

Av de som derimot har vurdert et dual system så tror jeg de blir delt opp i to. De som ser seg fornøyd med to kjerner og prioriterer pris fremfor enda bedre SMP ytelse og de som trenger flest mulig kjerner (basicly ikke-spillere/workstation) og syntes ~5 tusen ekstra er verd oppgraderingen til fire kjerner.

Sannsynligvis vil prisene ligge omtrent likt for DC mot "2-way" DC som single core er mot single core SMP enabled systemer i dag, så jeg tror at lite kommer til å endre seg mtp salg.

og hva med Intels s604 og p4 Xeon prosessorene som av en eller annen grunn ikke er nevt med et ord i nevnte artikkel.

Sannsynligvis fordi flesteparten på dette forumet kjøper AMD og flesteparten velger den prosessorern som gir mest FPS/krone, hvor Xeon ikke stiller sterkt. Det kan også være at apollox har helt andre grunner men jeg tror det er fordi Xeon egentlig aldri har blitt sett på som et alternativ "her på forumet". (noe den egentlig klart er)

Grunnen til at jeg lurer er at jeg skal kjøpe inn en maskin som mer eller mindre utelukkende skal brukes til grafisk arbeid. 3ds, Adobe serien, aftereffects osv.

Hadde jeg vært deg hadde jeg først funnet ut akkurat hvilke programmer du skal bruke og akkurat hvilke funksjoner i de programmene det er som bruker mest prosessor. Så hadde jeg lest tester og funnet ut hvilken arkitektur som yter best på de funksjonenen. Maya f.eks tror jeg Intel (Netburst) er mye bedre på enn AMDs K8, mens andre kan AMD være mye bedre på.

Ved å gå for 2 operton ble det jo fort ganske dyrt mens Xeon prosessorene var laangt billigere. (er xeon foresten dualcore?)

Så vidt jeg vet er det ingen Xeon dualcore prosessorer ute enda, men jeg tror de skal begynne å dukke opp rett etter nyåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...