Jennifer Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) Jeg har kjøpt en lighter til en kompis av meg.. i julegave.. også skulle jeg i går fylle på lighteren med lighter gass.. Det er en sippo lighter slik at lighterens innhold må tas ut og lighter gass må sprayes på et slags bomull stoff inni lighteren også klarte jeg å snu den delen som skal være inne i lighteren ut, slik at når jeg dytta den indre delen av lighteren ned i lighter"etuiet" så satte den seg fast slik at jeg ikke kan få snudd den riktig vei... hehe skjønner dere...? HJELP! lighteren kosta 499! Endret 14. desember 2005 av Tanya Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) Du må nok bruke krefter, prøv å kjøle ned ytterste "skallet".. Forresten så bruker ikke en zippo gass, den bruker "bensin" (ikke fra bensinstasjon men zippo sin) du får ikkert kjøpt samme plass som du kjøpte lighteren... Det du skal ha ser ut som dette. Endret 14. desember 2005 av nahojdat Lenke til kommentar
sixx Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 prøv å lirke den ut med et skrujern eller en spiss kniv... Man bruker også bensin...ikke gass...(ronsonol eller zippo) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Du må nok bruke krefter, prøv å kjøle ned ytterste "skallet".. 5291349[/snapback] Jeg ville nå satset på å varme opp "skallet" ettersom metall da vil utvide seg... Lenke til kommentar
Jennifer Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 gi nå blanke i den lighterbensin greia... jeg vil bare ha ut lighteren... skal prøve å kjøle ned... hmm... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 skal prøve å kjøle ned... hmm... 5295424[/snapback] Som sagt: Nedkjøling vil ikke hjelpe. Du må varme opp metallet slik at det utvider seg... Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Synes å huske det var kjøling som utvidet jeg, hmmm.. Lenge siden skolen da så er ikke sikker.. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Synes å huske det var kjøling som utvidet jeg, hmmm.. 5296073[/snapback] Da tror jeg nok desverre du husker feil... Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 skal prøve å kjøle ned... hmm... 5295424[/snapback] Som sagt: Nedkjøling vil ikke hjelpe. Du må varme opp metallet slik at det utvider seg... 5296051[/snapback] Det er vel derfor ølflaska knuser når du har den for lenge i fryseren då? Som sagt det er lett å ta feil Lenke til kommentar
Timur Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) skal prøve å kjøle ned... hmm... 5295424[/snapback] Som sagt: Nedkjøling vil ikke hjelpe. Du må varme opp metallet slik at det utvider seg... 5296051[/snapback] Det er vel derfor ølflaska knuser når du har den for lenge i fryseren då? Som sagt det er lett å ta feil 5298265[/snapback] Det er forskjell på væske og fast stoff.. Som sagt det er lett å ta feil Endret 15. desember 2005 av Timur Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) Forskjellen på væske og fast stoff er stort sett temperaturen. Vann er litt spesielt. Ettersom det er en dipol, vil det utvide seg når temperaturen synker. Dette fordi vannmolekylene (H2O ) blir stående stille i en bestemt posisjon, og bindingen pga. av den sterke dipol-bindingen blir da vannet større volummessig i fast tilstand enn i flytende. En kjemiker må gjerne korrigere meg, det er lenge siden jeg hadde kjemi, og det falt heller aldri særlig i smak... Så vidt jeg vet er det bare vann som har denne egenskapen. Vann ble før bl.a. brukt til å "sprenge" fjeld med. Bare held vann ned i en "tett" sprekk og la det fryse over vinteren... Om ikke annet så vil jo metall uansett være mer medgjørlig jo varmere det er fordi den kjemiske bindingen blir svakere med høyere temperatur. Slik vil det iallfall være en fordel å varme opp lighteren. Endret 15. desember 2005 av moskus Lenke til kommentar
Jennifer Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 hehe... keeger ass... har ordna d nå takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå