Gå til innhold

Ny filserver max 4000kr

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en ny maskin som jeg tenkte kun skal brukes til filserver.

Jeg har kikket på noen deler, men vil gjerne ha deres meninger på om dette kan være et godt valg.

Jeg er avhengig at maskinen må være meget stillegående da den er nødt til å bli stående på mitt soverom, så innspill og anbefalinger på kabinetter, vifter (jeg har liten peiling på dette) o.l setter jeg stor pris på.

Ram:

Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

CPU:

AMD Sempron 2600+ 1.6GHz Socket 754, 128KB, 64bit, BOXED m/vifte

HD:

Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM

HK:

MSI K8MM-V, K8M800, Socket-754, m-ATX S-ATA/ATA, LAN, DDR400, Bulk,VGA,

av kabinetter har jeg tenkt litt på enten et AOpen H600B eller en Cooler Master Stacker STC-T01 . Har noen erfaringer med disse kabinettene?

Trenger også en evt anbefaling av PSU siden Coolermaster kabinettet kommer uten dette.

I tillegg til det overnevte kommer jeg til å putte en 3-4 assorterte HD'er jeg har liggende her i maskinen.

Vil dette være et oppsett som jeg kan ha stående på i rommet jeg sover 24/7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig at du har specet med litt liten harddisk. Siden du skal sove sammen med den 24/7 spiller det kanskje ikke noen rolle..

5291398[/snapback]

Jeg har som nevnt i posten 3-4 andre disker som skal inn i maskinen.... og det er maskinen som skal stå på 24/7 ..ikke meg som skal sove med den 24/7.. hehe .. :blush:

Lenke til kommentar

Aopen H600B er jeg kjempefornøyd med. God luftsirkulasjon.

Tror Aopen QF50B blir enda mindre støy hvis 300w er nok.

Har ikke hørt om merket på ram'en før, Twinmos mener jeg er rimelig og stabil ram.

Ville også kjøpt litt større harddisk. 250GB koster rundt 1000,-

Har gode erfaringer med Seagate og Hitachi både støy og stabilitet.

Lenke til kommentar

Tror han mener Corsair Value S. Har brukt det selv og var veldig fornøyd.

Som nevnt over, bør du gå for større disk. Du får flest GB for pengene om du kjøper rundt 250GB harddisk. De ligger nede på 800kr nå. 80GB koster litt over 400 og 250GB koster 800. Tre ganger så mye plass for doble prisen. Det skal jo tross alt bli en filserver.

Og det er like greit å gå for S-ATA siden det ikke koster noe mer og det blir mindre krøll i kabinettet.

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar
Jeg kunne nok glatt sovet med den maskinen der gitt at du bytter cpu-vifte og ikke har noen gamle søppeldisker som bråker mye blandt de 3-4 som skal inn i toweret.

5291482[/snapback]

Har du en anbefaling av en god og stille CPU vifte?. Hva med kabinett vifter? Vil jeg trenge det?.. evt anbefalinger?

Lenke til kommentar

Jeg har CMstacker og er godt fornøyd med det. Det eneste aberet med det kabinettet er at de medfølgende kabinettviftene støyer en del, men de er jo enkle å bytte ut eller ikke koble til. Det har ihvertfall hauger med plass. Det følger med en modul for å montere harddisker i (4 hd'er pr modul) som er montert på plastskinner for å fjerne vibrasjoner, og som har en vifte montert i front. Hvis du skal ha mer enn 4 disker i kabinettet, må du kjøpe en til hd'modul. Da får diskene også mer plass seg i mellom, og bør vel holde lenger.

Lenke til kommentar
Jeg har CMstacker og er godt fornøyd med det. Det eneste aberet med det kabinettet er at de medfølgende kabinettviftene støyer en del, men de er jo enkle å bytte ut eller ikke koble til. Det har ihvertfall hauger med plass. Det følger med en modul for å montere harddisker i (4 hd'er pr modul) som er montert på plastskinner for å fjerne vibrasjoner, og som har en vifte montert i front. Hvis du skal ha mer enn 4 disker i kabinettet, må du kjøpe en til hd'modul. Da får diskene også mer plass seg i mellom, og bør vel holde lenger.

5292722[/snapback]

CM stacker sine vifter bråker ikke så mye, men kabinettet er veldig tynt og "hullete" mao så stopper det veldig lite støy. Og en filserver som ikke bråker? Det er et optimistsik opplegg, i en stille maskin så er nesten alltid disken det som bråker mest, og 5 disker bråker endel mer enn 1. Har du virkelig ingen mulighet til å ha maskina et annet sted?

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kunne nok glatt sovet med den maskinen der gitt at du bytter cpu-vifte og ikke har noen gamle søppeldisker som bråker mye blandt de 3-4 som skal inn i toweret.

5291482[/snapback]

Har du en anbefaling av en god og stille CPU vifte?. Hva med kabinett vifter? Vil jeg trenge det?.. evt anbefalinger?

5292637[/snapback]

Når det angår cpuvifte så anbefaler jeg Zalman CNPS7000. Veldig stille og er en kraftig kjøler selv på lav viftehastighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...