Gå til innhold

Bruk av bindestrek i OK.no

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det bare er Vidar/Yummy som gjør dette, men når to ord bindes sammen, skal det ikke være mellomrom mellom ordene som blir bindt sammen og binde streken. Det er meget irriterende å lese slikt. Slik bruk av bindestrek og mellomrom skal brukes når noe tilføyes i ettertid, for eksempel "Jeg har en fanta - tror jeg".

Beklager flisespikking, men rett skal være rett..?

Edit: Beklager feilpost. Denne skal vel i Ris og Ros. :oops:

Edit2: Eller kanskje den skulle i Forslag til Overklokking.no. :wink:

I need help! :mad:

Vil du være kul? Join oss på #hw.no@undernet - ingen supportkanal. :grin:

Fanta er bedre enn cola.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: sosohal på 2002-09-04 13:54 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: sosohal på 2002-09-04 13:57 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... Dette er naturligvis et svært ømtåelig og viktig tema. Vi skal jo heller ikke glemme at unødvendige mellomrom også tar opp ekstra plass. Selv irriterer jeg meg ofte over feilskriving her men det er sjelden jeg gjør noe med det, da dette egentlig ikke er et forum for rett språkbruk men for helt andre ting...

Tror forresten, med forbehold om hva som etterhvert har blitt tillatt i det norske språk, at det ikke heter 'bindt' men 'bundet'?

Mener ikke å høres gretten ut, men innlegg som dette ligner mest på fritidsproblemer :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-04 13:51, sosohal skrev:

Vet ikke om det bare er Vidar/Yummy som gjør dette, men når to ord bindes sammen, skal det ikke være mellomrom mellom ordene som blir bindt sammen og binde streken. Det er meget irriterende å lese slikt. Slik bruk av bindestrek og mellomrom skal brukes når noe tilføyes i ettertid, for eksempel "Jeg har en fanta - tror jeg".

Lol.. Du skal vel gjerne ha dem til å bytte domenenavn også du vel.. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-05 09:02, Dan Hansen skrev:

Hvis et ord er delt i to av en strek kalles denne streken "bindestrek" og det skal ikke være mellomrom imellom. Eks: binde-strek

Hvis en setning deles i to av en strek kalles denne streken "tankestrek" og da skal det være mellomrom imellom. Eks: ...tok den - tror jeg...

Jo, det er nok sant. Beklager. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Dan Hansen skrev (2002-09-05 09:02):

Hvis et ord er delt i to av en strek kalles denne streken "bindestrek" og det skal ikke være mellomrom imellom. Eks: binde-strek

Hvis en setning deles i to av en strek kalles denne streken "tankestrek" og da skal det være mellomrom imellom. Eks: ...tok den - tror jeg...

Nettopp! Takk for oppklaringen! Kanskje flere av oss som burde ha funnet ut dette med litt research, da regelen finnes godt dokumentert blant annet på internett...

Hmmm... Hva skal vi snakke om nå da? :smile:

Dette kunne kanskje ha vært en ny tråd, men siden det allikevel har med språkbruk og HW og gjøre vil jeg gjerne nevne at jeg synes HW's artikkelforfattere generelt har et svært godt skriftspråk og ikke minst ordforråd.

Om man tar i betraktning at mange av skribentene her er relativt unge mennesker, er det selv for meg, et relativt gammelt menneske, en fornøyelse å lese tester og artikler forfattet av HW's stab...

Lenke til kommentar

> Vi skal jo heller ikke glemme at unødvendige mellomrom også tar opp ekstra plass.

Din kverulant!

Plass er det vel nok av. Det jeg er mer opptatt av er at dette er sløsing med båndbredde. Forumet er treigt nok fra før uten at vi skal måtte slite med ekstra mellomrom i tillegg.

Bare tenk på oss stakkars modem-brukere!

- Padde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...