medlem-82104 Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Jeg skal altså kjøpe meg høyttaler byggesett, som en liten presang til meg selv Altså, ikke ferdige høyttalere... men høyttaler BYGGESETT.. der det kommer i et sett som jeg kan bygge sammen.. fordi som ikke forsto det. Altså, jeg er ikke etter noe 10 000 kroners greier da jeg ikke har så mye penger å "rutte" med... Ser etter noe greit i 1000 - 2000 kroners klassen.. Kan man få noe fint da? eller må man mye høyere opp for å i det hele tatt få noe som låter fint å litt kraftig? Gjør meg nesten vondt å høre på høyttalere som låter "plastikk"... Mvh Andak Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Butikken du skal handle i heter Eltek Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 rofl, fin butikk. Men alt jeg finner er høyttaler sett til 45 000,- Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 De har billigere sett også. Ellers så har Ljudia noe byggesett som er billigere, på alle måter... Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 rofl, fin butikk. Men alt jeg finner er høyttaler sett til 45 000,- 5299094[/snapback] Gå inn på "nettbutikk" å naviger rundt der. Sjekk "andre høyttalere", "dynabel" og "hjemmekinopakker og komponenter". Her finner du mange alternativer. Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 ok... Jeg går inn på ELTEK, der ser jeg masse høyttalere fra 1000 til 45000 kroner! Flott tenker jeg! Her må det da finnes noe bra... En av de jeg gikk inn på var Dynabel kit C-11, nesten 2000,- Dette må da være en høyttaler som kan gi fin lyd! Men altså... se på dette: Frekvensgang : 55 - 24 000 Hz Følsomhet: 88 dB Belastbarhet: Kortvarig 160 watt RMS Langvarig 100 watt RMS Jeg hadde tenkt meg noe litt dypere i bassen, den må kunne gå lengre ned enn 55 Hz.. noe rundt 20 hadde jeg regnet med... Følsomheten er på 88dB, der får du ikke mye lyd for pengene... 100 watt var jo greit det tenkte jeg.. før jeg kom over RMS som sto bakerst... det er en forholdsvis snill måleenhet og tåler en god del forvregning før den gir seg... Litt lett overrasket over hvor mye man må betale for ikke særlige gode høyttalere.. ikke det at man får så mye for pengene når man leter i 2000 kroner klassen men... Så tenker jeg, man må kanskje litt opp i prisen? .. for å overdrive går jeg å ser på høyttalerne S-33 til 21 000 kroner! og der står det bare sånn halvveis skrevet spesifikasjonene! Hvis man først kjøper til 21 000 kroner, så burde man få vite hva man kjøper også! Jeg har et par eldre høyttalere på 60 watt kontinuerlig, og en liten forsterker på 60 watt per kanal... Dette låter kanskje ikke all verden, men du verden for en god lyd gjengivelse helt fra bassen og opp til diskanten! det var da langt mer billigere med høyttalere før! Eller så er det bare jeg som har slått meg kraftig, eller blinkset på tallene... Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...t_set_brosj.pdf Se side to, altså på Nut. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Jeg hadde tenkt meg noe litt dypere i bassen, den må kunne gå lengre ned enn 55 Hz.. noe rundt 20 hadde jeg regnet med... Følsomheten er på 88dB, der får du ikke mye lyd for pengene... 100 watt var jo greit det tenkte jeg.. før jeg kom over RMS som sto bakerst... det er en forholdsvis snill måleenhet og tåler en god del forvregning før den gir seg... Jeg har et par eldre høyttalere på 60 watt kontinuerlig, og en liten forsterker på 60 watt per kanal... Dette låter kanskje ikke all verden, men du verden for en god lyd gjengivelse helt fra bassen og opp til diskanten! det var da langt mer billigere med høyttalere før! Eller så er det bare jeg som har slått meg kraftig, eller blinkset på tallene... 5303064[/snapback] Du har nok ikke slått deg så hardt. Men å bygge en fulltone-høyttaler som går ned til 20Hz for 2000 kr blir umulig om du skal ha litt kvalitet. Jeg skal gi deg et konkret forslag: Ring Eltek, be om å få prate med Øyvind. Be han sette opp prisforslag på en D`appolito(el.noe)løsning på P17WJ-00-08 og D25AG-35-06 fra VIFA. I en D`appolito bruker man to bass/mellomtoner med en diskant i midten. P17WJ er et 6,5" polypropylen-element som spiller MEGET bra. Er brukt i mange svært dyre høyttalere på markedet, bl.a PSB Stratus Gold. til Over 100.000kr. D25AG er en 1" alu-dome som også spiller MEGET bra. Bygg ei reflekskasse på 50-60l , da får du dypbass, og hør med Øyvind hvor lang porten skal være. Mener de har et rør som passer uten å måtte kappe det. Kassen skal ikke være stort bredere enn P17WJ elementene. Husk rikelig med avstivere, og kanskje et kammer i bånn som du fyller med sand. Filterkostnadene blir heller ikke avskrekkende da dette er enkle elementer å ha med å gjøre. Med litt kabler, dempemateriale, skruer, trelim, terminal og loddetinn så er man langt på vei til en høyttaler som får en følsomhet på rundt 90dB og en -3dB frekvens på mellom 35-40Hz, og som spiller fletta av alt annet i dette prisleiet. Har ikke regnet på pris, men du finner alt på nettbutikken til Eltek. Øyvind har sikkert flere forslag også om du spør, men jeg bygde flere slike høyttalere da jeg jobbet på Eltek og alle som kjøpte de, var og er svært fornøyd Vi ønsker lykke til og God jul. Edit: Rettet opp element betegnelse. Endret 17. desember 2005 av Trainman Lenke til kommentar
Sky_Hawk Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 BEL 2.5 ville jeg tatt en titt på. Er ikke sikker på prisen, men tror ikke den er så veldig dyr (2-3000?). Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 noe rundt 20hz hadde jeg regnet med... det er så å si umulig for en så billig penge ? Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Du kan alltids bygge deg en sub, skal mye å få den ned til 20hz med det budjsettet, men iallefall lettere Gir kanskje ikke så fullstendig lydbilde men! Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 Tusen takk for kjempe gode råd! Ja sant det er visst umulig å få ned til 20 Hz til 2000 kroner... men jeg tror vel at de nyere anleggene er også beregnet for å ha en basskasse ! Kjempe supert råd Trainman.. har sendt deg en PM angående saken litt nærmere! Dere andre som kom til meg med råd; tusen takk! Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Eksakte kassetegninger har jeg desverre ikke. Men prøv å se for deg hvordan høyttaleren skal se ut. Har du samboer er gjerne en smal høyttaler lettere å høste aksept for enn en bred høyttaler.(Taler av erfaring) Hvordan du vil ha høyttalerne bestemmer du selv da formen ikke er viktig, bortsett fra at fronten ikke bør være noe særlig bredere enn bass/mellomtonene pga refleksjoner fra frontplata. Mitt forslag er at den innvendig er 18cm bred 120cm høy 35cm dyp Da får du en kasse på 75,6 liter. Husk å ta med platetykkelse når du beregner mål på platene når du skal skjære. Eller lag en tegning og skriv opp alle mål som du tar med til en trelastforhandler og spør om de kan skjære ut platene til deg. Det koster kanskje litt men blir som regel veldig bra. Mulig budsjettet ditt sprekker litt nå. 22mm MDF er et meget godt valg av byggemateriale ihvertfall. De ti nederste cm av kassa deler du av med ei plate tilsvarende innvendige mål, og fyller rommet med sand. Bor et hull i bakplata hvor du fyller inn sanda og tetter med en plugg el lign. Deretter lager du flere slike plater som du skjærer ut en del av, så du står igjen med ei ramme som du bruker som avstiver i resten av kassa. Bruk gjerne en pr 15cm f.eks. Frontplata lager du gjerne dobbel.(44mm) Platene limer og skrur du sammen. Vil også anbefale at frontplata ligger utenpå sideplatene. Litt for finishen sin skyld også. Når det gjelder plassering av elementene i baffelen så bør alle tre elementene stå off senter for å få minst mulig "like" refleksjoner. Den øverste bass/mellomtonen kan stå litt mot venstre og den nederste litt mot høyere. Diskanten midt i mellom. Ikke mer enn 1cm mellom elementene. Bygg høyttalerne speilvendte så er det ikke nøye hvilken side de står på. Ellers limer og skrur du hele kassa sammen. Bruk 5*50mm treskruer med nedsenkbart(konisk) hode. Husk å forbore ellers kan platene sprekke. Bruk 3mm bor. Dempemateriale fordeles i hele kassa. Bruk Akustilux. Som finish er det bare fantasien som begrenser. Det minst tidkrevende er å kjøpe noen meter med stoff som normalt brukes til fronter, for å sy det til ei pølse som du enkelt trer nedover høyttalerne og snurper sammen i topp og bunn. Deretter kan du bruke ei pen furuplate oppå der igjen f.eks. Hull til elementene skjærer du ut med en kniv. Flere av Eltek sine høyttalere har denne finishen. Spark mor igang med symaskinen. Delefilterkomponentene stripser du fast i en hullete huntonittplate og lodder delene sammen med kabler til alle elementene og tilkoblingsterminalen på baksiden. Huntonittplata skrur du så fast i bunnen av kassa. Deretter lodder du på elementene og skrur disse fast i hullene sine. Delefiltertegning med koblingsanvisning får du av Øyvind. Om jeg har glemt noe eller det er noe du lurer på så spør. Lykke til Let there be rock`n roll! Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 Dette var en meget fin guide! Tusen takk skal du ha! Nå er det bare å spare Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Dette var en meget fin guide! Tusen takk skal du ha! Nå er det bare å spare 5323947[/snapback] Bare hyggelig og kunne hjelpe. God Jul og lykke til med høyttalerprosjektet. Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Må bare si meg hjertens enig i å benytte P17-Wj00-08. Hadde ett par slike elementer i små gulvhøytalere for sikkert 12-13 år siden, og var utrolig fornøyd. Benyttet da kasse på 25 liter pr. element og hadde port på 5,5x11 cm i kassa. Ble litt blåselyder i de dypeste tonene med så smale rør, men du kommer ikke til å savne dypbass selv om høytalerene er "kun" 6,5 tommer store. Kjører du d'appollo med to slike og lager kassa på mellom 50 og 75 liter og porter riktig, har du høytalere du vil leve lenge med. Som filter benyttet jeg kun spole til bassen og delte på 4500Hz som er øvere frekvens på disse elementene. Lykke til med snekringa, og god jul! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå