Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp i algebra på kalkulator.

Anbefalte innlegg

Jeg har en graphisk Casio kalkulator som jeg har nettopp fått. Jeg har lest over veilederen men finner ikke ut hvordan man regner ut et algebrastykke med 1 x?

Vet noen hvordan man gjør det? f.eks 5x+(4x-8)= Jeg kan regne det meste i hodet, men det er fint å gå over det med kalk. Hvis det er av noen betydning så heter kalkulatoren Casio fx-97500G Plus

På forhånd takk

Endret av Jeg_ruler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får ikke lov til å bruke kalkulatorer som kan regne med ukjente i den vidregående skolen.

Edit: Ser du går i 10. Uten å vite hvordan kalkulatoren ser ut, tror jeg siden du spør om slikt har kjøpt deg en litt for avansert kalkulator. Ikke at jeg tror de bryr seg, men du får nok egentlig ikke bruke på prøver o.l. ( i alle fall ikke eksamen).

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
Ikke lov? For oss var dette obligatorisk!

5295173[/snapback]

Samme for meg. Nå på universitetet på den annen side bruker vi en mindre avansert kalkulator. (som stadig kan regne med ukjente.)

5295199[/snapback]

Tror dere misforstår meg her. Fordi jeg tviler på at dere har/hadde kalkulatorer som kunne regne algebra-stykker slik som trådstarter spør om

Lenke til kommentar
Man får ikke lov til å bruke kalkulatorer som kan regne med ukjente i den vidregående skolen.

5295030[/snapback]

Min Casio CFX-9850GC Plus har en 'Solver'-funksjon ('Menu' -> 'Equa' -> 'Solver') og denne kalkulatoren stod på boklisten på GK Allmenn.

Men å forenkle uttrykk som 2a(a-b)(a+b) (eller legge sammen 2a + 2a for den saks skyld) greier den ikke.

Lenke til kommentar
Kalkulatorer burde vært fjernet fra alle slags prøver. Den er med på å fordumme det norske folket.

5295609[/snapback]

selvfølgelig. Fordi alle kan jo regne ut lg 6936 i hode, uten å måtte bruke hele dagen.

5299531[/snapback]

Er ikke noe problem.

a) Lærerne lager prøver som skal løses uten kalkulator.

b) Du oppgir svaret som lg(6936), 9pi/4, og lignende.

Lenke til kommentar

Zlatzman har skjønt poenget mitt. Jeg har hatt mange prøver hvor jeg ikke har fått bruke denne maskinen, og på alle har jeg klart meg helt fint.

En kalkulator som kan regne ut et integral er for mye hjelp da du kan sjekke om svaret ditt er riktig vha. kalkulatoren.

Når det gjelder lg(6936) kan dette f.eks. skrives som:

lg(6936) = lg(2^3 * 3 * 17^2) = lg(2^3) + lg(3) + lg(17^2) = 3*lg(2) + lg(3) + 2*lg(17). (= 0.90309 + 0.477121 + 2.4609 = 3.8411)

Den siste delen der brukte jeg kalkulator på, men lg(2), lg(3) og lg(17) finnes i tabeller, så det er egentlig ikke noe problem (gitt at tabellene er lovlige.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...