Gå til innhold

Noen som har mulighet til å lage et program?

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen her inne som har mulighet til å lage et enkelt lite program for meg? Her er hvordan jeg ser for meg programmet:

- Når jeg starter opp programmet skal et brukernavn og passord skrives inn. Det skal det være omtrent 20 brukere. Og admin

- Når programmet er startet opp programmet og logget inn får man opp en skjerm med alle PC'er som er utleid. Klikker man på en av pc'ene får man opp info om hvem som har lånt den og nummer på pc'en, dato den er utleid og hvor mange timer denne skal lånes.

- Det skal også gå an å legge inn nye utlån hvor: Navn, nummer på pc, klasse, tidsrom og dato fylles inn. Når dette er fylt inn blir denne lagt til som utlånt. Alle tidligere utlån skal også gå an å finne i arkiver. Hvor man kan søke etter navn, nummer på pc, klasse eller dato.

- Når en Pc skal leveres inn må man fylle inn nummer på pc og navn på den som har leid pc'n. Den blir så flyttet til arkivet.

- Muligens også en statistikk på hvilken bruker som har leid ut flest PC'er, hvilken pc som har blitt leid ut fleste ganger og hvor mange utlån og innlevering det har vært.

Tror jeg har husket det meste nå.. Noen som tror de kan klare dette? Det desverre ingen betaling inne i bildet, men kredit i programmet skal du selvsagt få. Hvis det allerede finnes et lignende program så kom gjerne med det. Hvis dette ikke er vanskelig å lage kanskje noen kunne sagt hvilket program som burde brukes. Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det som en prosjekt og lag det selv.. burde gå greit..

Python er et fint introspråk hvis du vil kjøre det lokalt, eller så er jo en webbasert løsning mot en sql-db en mulighet (php er vel det greieste språket å bruke her..)

Hvis ikke kan du ta en titt på boken Practical Common Lisp (gratis, google it) hvis du har tilgang på en linux-maskin (dog windows muligheter er rett rundt hjørnet) .. I denne boken lærer du vel det du trenger for et slikt program allerede i kapittel to ;) (mulig du ikke forstår alt som skjer, men veldig moro for det =) )

Men, anyway, vil anbefale at du prøver selv, og heller spør om hjelp til spesefikke ting du ikke får til/vet hvordan du gjør...

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Men hvis jeg lager et slikt program. Kan jeg ta penger for det da?

5291696[/snapback]

Klart du kan! :)

Om andre er villige til å betale for det, er en helt annen sak... ;)

EDIT: Men da kan du ikke bruke allverdens kode du finner på nettet, men lese om du kan bruke den i kommersiell sammenheng eller ikke.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Hmm, kansje vi kunne starte ett prosjekt med dette her. Open source, eller kansje lage det skikkelig bra og bare dele kode vi pm her?

Si ifra hvis noen blir med.

PS: Så for meg et VB/VB.NET prosjekt, her er mye 6.0 kunnskaper gode. Skriv deg på hvis du er med...

Lenke til kommentar

Skal hvem som helst kunne lage en ny bruker?

Skal kun brukere kunne lage ny bruker?

Skal kun admin kunne lage ny bruker?

Hvilke funksjoner er det brukerene skal ha tilgang til?

Hvilke funksjoner er det admin skal ha tilgang til?

Er det brukerene som leier maskiner eller er det andre non-brukere som er leietakeren?

Skal brukerene kunne se hvilke maskiner som er utleid og kunne leie ut en maskin eller er det bare admin som kan det?

Kan brukerene legge til nye maskiner?

Kan brukerene lese arkivet?

Skal brukerene kunne se statistikk?

Hvilken informasjon må det lagres om bruker, admin og leier ?

Er sikkerhet viktig? Kan data lagres i rentekst?

Lenke til kommentar
Inbiller meg at det trådstarter ser for seg er adminsoftware for nettcafe lignende oppsett, da kan man jo forestille seg...

5293715[/snapback]

Men det er ikke jeg som skal bruke programmet og derfor er det ikke hva jeg forestiller meg som skal lages.

Hvis jeg f.eks forestiller meg at bare brukere kan låne maskiner og bare admin kan registrere et utlån blir programmet ganske andreledes enn om alle elevene på hele skolen kan låne en maskin og brukerene er de som registrerer lånet.

Derfor må du først beskrive grunnfunksjonene i programmet før noen tør å prøve seg.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig, for å leke meg litt mer med Java.

Det beste og enkleste hadde selvsagt vært å lagt dette i PHP/MySQL/HTML, men det krever at serveren kjører disse programmene, og PHP er ikke min forte.

Så på en måte er mitt program litt overkill, men jeg lager det som sagt for å få mer øvelse med Java og det er bare halvferdig.

EDIT:

Det ser ut som om hostingplassen min har problemer med linja, så jeg får laste opp på en home.no plass.

http://home.no/brillegeit/hw/Utleiesystem_fat.jar

kjør ved å skrive "java -jar Utleiesystem_fat.jar" i commandline.

Et par ting jeg må peke ut med denne versjonen:

1: Ingen mulighet for innlogging enda

2: JTable på første tab blir bare oppdatert når du starter programmet

3: Har enda ikke gjort at det skal vises et JTimeformat i tabellen i stedet for Calendar

4: Ikke scrollekant på JTable

5: Alle felt er like store i JTable

6: Det skal ikke gå an å redigere datafelt i JTable

7: Det skal gå an å dobbeltklikke på en rad i JTable for å hurtigfylle ut "Lever inn" form

8: Ingen kontroller på hva som er skrevet i feltene under "Lån ut" enda, slik som det er på "Reg maksiner" og "Reg user".

9: Flowlayout og gridbaglayout gjør at alt ser stygt ut for øyeblikket

10: Skal lage knapp for å oppdatere tidsfeltene under "Lån ut"

11: Ingen kontroll av unike maskinnummer enda under "Reg maskiner"

12: Jeg husker ikke helt, men det kan også være at det er ingen kontroll av unike brukernavn under "Reg user"

13: Har enda ikke kontrollert at MD5 hashingen av passordet (det feltet som heter MD5) fungerer

14: Passordfeltet viser for øyeblikket hva du skriver i det i rentekst

15: Ingen statistikk laget

16: Har ikke laget "skriv HTML" funksjon

17: Dataene blir laget på en måte som gjør det vanskelig å lese ut dataene, men ikke umulig. Brukernavn f.eks kan leses ut i rentekst fra user.data filen, men det skal jeg trolig gjøre noe med

18: Jeg har brukt særnorske tegn (å) som gjør at programmet sannsynligvis ikke vil kunne kjøres under linux ol.

19: De forskjellige datastrukturene for maskiner/brukere/utleier blir lagret i forskjellige filer og jeg vet ikke hvordan programmet reagere dersom en av filene blir slettet

:hmm: hvorfor brukte jeg ikke PHP?

Jeg kommer nok til å knote med programmet er par timer i jula når jeg får tid, men regn med et par bugs, mangler og hacks.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...