Gå til innhold

Hva gir best lyd ?

Anbefalte innlegg

Hei.. Lurte på hva som som er den beste lydkilden i dag?

Jeg har nettop kjøpt meg ett 24 bits lydkort og gode hode telefoner..

Vanlig CD man kjøper i butikken ? gir det ut 16 BIt lyd ??

Hvor er det 24 bits lyd hen ?? Er dette DVD audio ??

Er litt forrvirra her..

og får man mp3 kvalitet med 24 bit ??

siden jeg har 24 bits lydkort nå så hadde det vært høy å hørt om jeg hørte forskjell, men men..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer ann på hvor gode hodetelefonene dine er. DVD-audio gir vel best lyd, men ikke mye bedre enn cd. MP3-filer har realtivt "dårlig" lydkvalitet, spesielt på lavere bit-rates (Les 190 og ned).

Akkuratt det med 24bit tror jeg ikke du skal henge deg så veldig opp i.

5293834[/snapback]

Enig angående mp3-filer her hva angår lydkvalitet. Synes mp3 kun hører hjemme i øreplugger på tur, og ikke over hjemmeanlegget! Og hvorvidt du vil merke noen forskjell på 16- og 24-bit i hodetelefoner når du spiller av ferdig musikk, tviler jeg på.

Men om du lurer på forskjellen så er det enkelt sagt slik at når musikk blir spilt inn digitalt. så blir det gjort med en viss frekvens og en viss dybde. Frekvensen sier jo hvor ofte lyden oppdateres, og dybden hvor nøyaktig den angis. Vanlige CD-plater er innspilt ved 44,1kHz, altså 44100 ganger i sekundet. Bitdybden er 16 bit, noe som tilsier at man kan angi lyden/lydnivået med en verdi mellom 0 og 65536.

Riktignok vil en økning til 24 bit gi deg større nøyaktighet, nærmere bestemt 16,7 millioner verdier istedtetfor 65536.

Derimot kan du merke store forskjeller om du spiller inn selv, og har mulighet til å gå opp på både samplingsfrekvens og bitdybde i innspillings og redigeringsprosessen.

Eksempelvis kan du jo tenke på at om du har tatt opp lyden av f.eks et trommesett, så vil sibliansen i cymbalslagene ligge tett opp mot 20kHz. Tenk da på at med en samplingsfrekvens på 44,1kHz så angis dette bare litt over to ganger pr svingning. Om du har mulighet til å spille inn med 48kHz, eller enda bedre, 96kHz, vil du helt klart høre at cymbalene låter mindre harskt, mer naturtro, og ikke på langt nær så slitsomme å lytte til.

Når man tar opp er det jo også lurt å ha en del headroom å gå på så man ikke får klipping av inngangssignalet allerede i opptaksprosessen. Om man da har tatt opp i 16 bit, og så normaliserer sporene sine, har man i realiteten spist opp en del dybde i signalet. Tenk på det som om du har tatt et bilde med et digitalkamera med 4 megapixels oppløsning. Hvis du bare skal bruke halvparten av bildet, har jo denne delen av bildet kun 2 megapixels effektiv oppløsning.

Derfor er det en stor fordel å ta opp i 24 bit. Du trenger ikke tenke så mye på å passe inngangsnivå, rent bortsett fra med tanke på bakgrunnsstøy. (En normalisering av lydsporet vil jo øke nivået på alt du har tatt opp, inkludert bakgrunnsstøyen..) :-(

Når du så har redigert ferdig dine spor og vil ha de på CD, må du uansett konvertere alt til 44,1kHz, 16-bit, men det låter helt klart bedre om dette kun skjer i siste ledd og opptaket og redigeringen har skjedd i en høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...