Gå til innhold

proson stratego top 10 SAH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har lurt på å kjøpe meg Proson Stratego top 10 SAH...grunnen er at det er to 10" og koster bare 2000 kr

her er en link til høytalerene:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315968...A5-B18801E2DF0E

5290781[/snapback]

Tror du virkelig at størrelsen på elementet har alt og si? Men for å svare på spm, Proson er kjent for å lage billige høytalere, og du får nok helt sikkert grei lyd for pengene, men etter hvert som tiden går, kommer du til å irritere deg over at du ikke la litt mere penger i høytalere.

Jeg vil bare få det frem at selvom elementet er 10" sier det ingenting om hvor dypt eller høyt høytaleren kommer til å spille.

Lenke til kommentar
  • 17 år senere...

Kvaliteten på Lyden er summen av flere faktorer ..

Min brainstorming på hva som er mindre viktig og viktig i realiteten fot å finne riktig anlegg. Ofte  jeg hører dyrt anlegg som spiller dårligere en billig gjennomtenkt anlegg. 

Ikke tenk for mye på

-kabler (Heller om terminalene er rene og biwiring metallet har god kontakt 

- Delefilter 12db demp på filter eller 24 db.. koster mye i forskjell og ofte meningen filteret ska slippe igjennom litt slik overgangene eks bass mellom Tone ) overlapper litt og dyrt 24 Db er mer ressurs krevende for forsterker) 

- Dyre spikes(vær kreativ) 

For dyre høytalere sammen med en svak ræva 5 kanals hjemmekino forsterker i en kjellerstue er oppskriften rææææva lyd) 

Tenk på :

Kraftig forsterker (kjenn på vekt viss transistorer forsk)  100 w -200 w elller mer pr kanal i 8ohm med— 0,2 i forvrengning ov se hvor mye den faktisk trekker fra strømnettet.  ALLSÅ kraft+ litt kvalitet.

God lyd inn !!! spesielt v / testing ( Test med flac evt Gml cd spiller. Bruk artister med god innspilling og drit i det du liker .
 eks :Direstrait m/sultan of swing , Pinkfloyd , Neil young  osv .

Nøytral lyd -avspilling for test, plassering og bruk samme avspiller /låter (sanger) hver gang lyden må testes. 

- Rommet betyr like mye som resten + ennå mer !  .

Ekstrem forskjell fra kjellerstuå til Stuå oppe til Garasjen. Eks lyd blir ikke bedre med for store høytalere i en liten stue kontra små høytalere i en stor stue ….

For store høytalere så blir rommet» mettet» av lyden og lydbølgene krasje  ..

Horn diskant kan lyd bli veldig skarp i små rom og lyden (resonansen) spretter rundt (spesielt Piezo verst og Soft dome Horn bedre) .  

IMG_0315.jpeg

Endret av AquaStian
Feil filer
Lenke til kommentar
AquaStian skrev (13 minutter siden):

Kvaliteten på Lyden er summen av flere faktorer ..

Min brainstorming på hva som er mindre viktig og viktig i realiteten fot å finne riktig anlegg. Ofte  jeg hører dyrt anlegg som spiller dårligere en billig gjennomtenkt anlegg. 

Ikke tenk for mye på

-kabler (Heller om terminalene er rene og biwiring metallet har god kontakt 

- Delefilter 12db demp på filter eller 24 db.. koster mye i forskjell og ofte meningen filteret ska slippe igjennom litt slik overgangene eks bass mellom Tone ) overlapper litt og dyrt 24 Db er mer ressurs krevende for forsterker) 

- Dyre spikes(vær kreativ) 

For dyre høytalere sammen med en svak ræva 5 kanals hjemmekino forsterker i en kjellerstue er oppskriften rææææva lyd) 

Tenk på :

Kraftig forsterker (kjenn på vekt viss transistorer forsk)  100 w -200 w elller mer pr kanal i 8ohm med— 0,2 i forvrengning ov se hvor mye den faktisk trekker fra strømnettet.  ALLSÅ kraft+ litt kvalitet.

God lyd inn !!! spesielt v / testing ( Test med flac evt Gml cd spiller. Bruk artister med god innspilling og drit i det du liker .
 eks :Direstrait m/sultan of swing , Pinkfloyd , Neil young  osv .

Nøytral lyd -avspilling for test, plassering og bruk samme avspiller /låter (sanger) hver gang lyden må testes. 

- Rommet betyr like mye som resten + ennå mer !  .

Ekstrem forskjell fra kjellerstuå til Stuå oppe til Garasjen. Eks lyd blir ikke bedre med for store høytalere i en liten stue kontra små høytalere i en stor stue ….

For store høytalere så blir rommet» mettet» av lyden og lydbølgene krasje  ..

Horn diskant kan lyd bli veldig skarp i små rom og lyden (resonansen) spretter rundt (spesielt Piezo verst og Soft dome Horn bedre) .  

Beklager skrivefeil  og evt harde påstander .. uansett er påstandene til Bibelen og lyd bransjen mye verre.., tenker eg 😇

IMG_0315.jpeg

Endret av AquaStian
Beklagelser og mangler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...