Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble opp Nextgentel for første gang.


Anbefalte innlegg

Har problemer med å få opp tilkoblingen til Nextgentel.

 

Oppsettet er som følger:

 

internet
|
|
| ?
SpeedTouch router
| 10.0.0.1
|
| 10.0.0.2
Trådløs router
§ 10.0.1.1
§
§ 10.0.1.2
Laptop trådløst.

 

Laptopen får ip fra den tråløse routeren, som igjen får ip fra SpeedTouchen. Kan pinge både 10.0.0.1(speedtouch) og 10.0.1.1(tråløs). Kan ikke pinge vg.no.

 

Har ikke telefon så jeg bruker ikke splitter.

Lampene lyser korrekt på SpeedTouch routeren, det samme gjelder for den tråløse routeren. Har vært inne på http://10.0.0.1/ewizarda.htm og aktivert Speedtouchen. Likevel kommer jeg ikke inn på nettet.

 

Dette er en tilkobling til min søster som ikke bor i nærheten. Har derfor ikke fysisk tilgang til nettverket. Må ta dette over telefon.

 

Er det noe annet som må gjøres for å få tilgang til internett? I følge kontosidene hos NGT er ting klart.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må gå til http://aktivering.nextgentel.no

5291884[/snapback]

Nei. Det står i manualen at man kan velge mellom de to. Hvis overnevnte ikke fungerte kunne 10.... brukes. Og det ble gjort uten noen feilmeldinger.

 

Av en eller annen grunn fungerer ikke lan kortet. Men det skal vel være uinteressant hvordan man kobler seg til så lenge man faktisk får kontakt med routeren.

 

Hvor finner jeg bilder som viser hvordan webinterfacet til SpeedTouchen ser ut. Det vil gjøre det litt lettere å rettlede over telefon hvis jeg ser det samme som hun ser.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale deg å ha to rutere i nettverket, det kan skape trøbbel om det ikke er satt opp riktig med NAT og port forwarding/Brannmur/DHCP etc.

Prøv å slå av ruterfunksjonen på den trådløse ruteren, slik at den kun oppfører seg som en trådløs basestasjon. Mulig at det hjelper.

 

Ellers så vil jeg som andre ha nevnt anbefale deg å koble laptopen direkte til ruteren fra NGT og gå inn på aktivering.nextgentel.no.

 

Arcade

Lenke til kommentar
Ett tips er å kun bruke LAN-portene på dne trådløse routeren (ikke bruke WAN-porten til å koble sammen den trådløse routeren med NGT sin). Routeren vil da fungere som en switch og NGT sin router vil da ta av seg NAT og DHCP.

5292282[/snapback]

 

Yepp, gå for denne.

Hadde samme problem som deg og løste det ved å sett opp som dette.

Bare husk å skru av DHCP i den trådløse...

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt. Har ingen problemer med å få ip fra den trådløse ruteren til laptopen. Har heller ingen problemer med å få ip fra Speedtouch routeren. Den trådløse trouteren få ip automatisk fra Speedtouch routeren. Hadde ingen problemer med å pinge begge routerene, eller nå webinterfacet hos begge.

 

Det er generellt ikke noe problem å bruke to routere i et nettverk så lenge de gir ut adresser i forskjellige subnett og datamaskinen som skal ha adressen vet hvilken router som skal gi den adresse, eventuellt at routerene vet hvilke maskiner som skal ha de forskjellige adressene.

 

Jeg har brukt den trådløse routeren med dhcp og brannmur aktivert internt i mitt nett, som både har en trådløsrouter og en vanlig router kjørende. Da kom jeg på nett uten problemer.

 

Er klar over de utfordringene dette kan medføre med port forwarding og diverse mer avanserte innstillinger, men i dette tilfellet er ikke slike ting aktuellt. Det er surfing, mail og msn som er aktuellt her. Og det fungerte fint hjemme hos meg før jeg sendte routeren og den bærbare maskinen nordover. Eneste fysiske forskjellen hos meg og hos henne er at jeg har en ClarkConnect server med router, mens hun har SpeedTouch routeren.

 

http://aktivering.nextgentel.no og http://10.0.0.1/ewizarda.htm fører vel til akkurat samme side. Den interne aktiveringssiden i Speedtouch routeren. Så det skulle ikke være noe forskjell i hvilken man bruker, spesiellt siden manualen sier at man kan bruke begge.

 

Når det er sagt så skal jeg få henne til å få lånt seg en maskin med en fungerende lan port slik at vi får testet direkte i SpeedToruch routeren. Skal også teste med spiltteren. Det kan jo være at dette også er et dns problem. Skal få testet om det er mulig å få pinget ipadresser på internett og ikke bare host navn.

 

Men det er ingen andre innstilinger som må gjøres i SpeedTouch routeren for at ting skal fungere? Kun aktiveringa? Må SpeedTouch routeren restartes etterpå? Hvor kan jeg se hvilken ipadresse SpeedTouch routeren har fått ut? Som sagt, jeg har ikke tilgang til webinterfacet over telefonen. :)

 

Takk for hjelpen så langt.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...