Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kompressor - noen som har peiling?

Gromle

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette rette plassen å spørre, men regner med at flere av dere grease monkeys antagelig kan svare, så jeg prøver.

Er på jakt etter en sånn kompressorsak, men er usikker på hvor kraftig man trenger. Den må være sterk nok til at man bruke verktøy på den uten problemer. Tenger da muttertrekkere o.l. Fordel om den også kan brukes til sandblåsning.

Noen som kan komme med noen tips om hva man trenger. Har sett på noen på nett, men ser det er ganske mye forskjell i hvor kraftige de er. Så det jeg egentlig lurer på er hvor kraftig trenger man? Orker ikke betale masse ekstra for en så mye kraftigere enn man trenger. Er snakk om at den skal brukes til hjemme\hobby bruk.

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønner seg å kjøpe en som er hakket kraftigere enn den du tror du trenger ;)

Har selv en på 270 Liter og 3 fas motor, den er hakket større en den største på TEMA. Noen ganger går den hele tiden, spesielt hvis man skal sandblåse eller lakkere.

Prisklasse er vel fra 7 K og oppover, men da kan du også selge den når du ikke har bruk for den mer.

En muttertrekker hadde jeg kjøpt hos Wûrth, da de billige er svakere enn armen til oldemora di.

De billige klarer ikke skru av en hjulmutter på en gammel Corolla engang ;)

Ellers fungerer de fleste luftverktøyene fra TEMA ganske bra i forhold til prisen. Hadde kanskje styrt unna den stikksagen hvis du skal sage mer enn en kanal :thumbup:

Lenke til kommentar

Garrasjen: Vi Har ikke Biltema i Tromsø, om det er dem du sikter til.

Blir heftig porto om den skal sendes. ;)

Mener å huske at Byggmakker på Langnes har tilbud på kompressorer i disse dager.

Gasteck har nok også kompressorer, ligger rett ved siden av Tromsø Maskinvare.

En kompressor på 50-60L skal holde i massevis, selv til sandblåsing av mindre art.

Lenke til kommentar

Lurt med stor tank hvis man skal drive med noe som krever litt luft. Fritt avgitt er vel egentlig ikke intr, men det som er intr er hvor lenge den kan gi luft med. f.eks 8 bar trykk. Kan den blåse sand i 4 min sammenhengende uten å starte er det jo greit..... Men starter den etter 1 min kan man bli lei av å vente så lenge om gangen. :dribble:

Lenke til kommentar
Lurt med stor tank hvis man skal drive med noe som krever litt luft. Fritt avgitt er vel egentlig ikke intr, men det som er intr er hvor lenge den kan gi luft med. f.eks 8 bar trykk. Kan den blåse sand i 4 min sammenhengende uten å starte er det jo greit..... Men starter den etter 1 min kan man bli lei av å vente så lenge om gangen. :dribble:

5297607[/snapback]

Fritt avgitt er jo ytelsen til kompresoren så det er jo absolutt av interesse, stor tank kombinert med høy ytelse på kompressoeren er jo mye mer ideelt enn en stor tank og liten kompressor.

Skal man virkelig drive seriøst med luftkrevende utstyr bør jo frtt avgitt luftmengde være større enn forbruket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...