Gå til innhold

Er dette skjermkortet defekt?

agitator

Anbefalte innlegg

Jeg har et Leadtek WinFast PX6600 GT Extreme som jeg kjøpte i januar i år. Systemet mitt består av et ASUS A8N-SLI hovedkort, en AMD Athlon 64 3000+ og 2x512 OCZ Platinum rev. 2 minnebrikker. Har alltid vært solid og stabilt. Har kjørte nyeste drivere fra nVidia både på chipset og skjermkort, siden de kom (6.70 for chipset og 81.85 for skjermkort). Har funket helt fint.

På lørdag kjøpte jeg meg ny skjerm. En NEC 90GX2. Før hadde jeg en Hitachi CM752ET. Kjørte analog-kabel på den, bruker DVI på NEC'en.

I dag så reboota PC'en uten grunn. World of Warcraft kjørte på PC'en. Sto og idla i et vertshus, mens jeg satt i godstolen og spiste pizza. Jeg hørte at PC'en ga et kort pip, og gikk bort for å sjekke hva som skjedde. Da hadde den altså tryna og reboota. Fant ingen årsaker i event log'en.

Kjørte i gang World of Warcraft igjen, og fikk da følgende symptomer med en gang spillet startet:

artifacts01.jpg

artifacts02.jpg

artifacts03.jpg

Vanskelig å beskrive med ord =)

Har prøvd både med analog kabel og DVI.

Har prøvd både den nye skjermen og den gamle.

Har prøvd med drivere fra Leadtek (77.77) og nVidia.

Har prøvd sekundær PCI-Express slot (vet den funker, selv om den bare er x1), men de samme artifactsene dukker opp der også).

Har prøvd flere spill (f.eks Morrowind), samme feil.

Merkelig nok så funker første test av 3dMark05 helt fint (har ikke gjennomført hele 3dMark, så jeg vet ikke om de andre testene funker).

Har ikke gjort noen endringer på systemet i det siste, med unntak av ny skjerm. Har aldri overklokket skjermkortet, men siden det er Extreme-utgaven, så er det noe overklokket fra fabrikk (correct me if I'm wrong).

Finnes det en måte jeg kan klokke ned kortet på? Hadde vært greit å sjekka om det hjalp.

Har noen sett symptomer som disse før? Kan jeg være helt sikker på at det er noe fysisk galt med skjermkortet og at jeg bare kan sende det inn på garantien først som sist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har klokket Rammen på skjermkortet så er det nok trolig RAM feil på en eller flere av brikkene på skjermkortet, eller så kan det også være at du har for dårlig kjøling inni kabbinettet..

Prøv å ta av døra til pcen å se hva som skjer..

Hvis ikke så printer du ut bildene og legger dem med i pakka som skjermkortet kom i, samt en feilbeskrivelse over hva som evnt er gjort, prøvd osv.. åsså sender du det bare i retur til de du kjøpte det av, så løser det seg..

Hadde ett lignende problem selv.. Fikk artifacts som faen på skjermen, sendte tilbake kortet, og fikk helt nytt kort tilbake uten kostnad.. :)

-Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...