Gå til innhold

Hvordan trene seg opp uten og bli "større"?

sofarot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar enkle øvelser med kroppen som motstand er det du er ute etter(?).

Et program bestående av:

- pushups (bredt grep, normalt grep, smalt grep)

- situps (eleverte bein, elevert kropp på ball, sidevridd crunch osv)

- chins (bredt grep, normalt grep, smalt grep)

- dips

- Rygghev

+ diverse øvelser man finner i normale sirkelprogram (spør gymlærern din =P).

Angående kosthold: Spis sunn norsk mat, mye fet fisk, ris, poteter og lignende. Hold deg unna hvitt mel og rafinert sukker.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Et program bestående av:

- dips

- Rygghev

Pushups, har ingen til dårlig virkning. Situps er ok hvis man gjør dem riktig, å da mener jeg så tungt at du ikke klarer mer enn 20-30.

Chins bygger grom masse på ryggen hvis man er såpass tung at man ikke klarer mer enn 8-12 hvert set. Dips kan man også få grom masse av. Mine gamle favoritt øvelser fra den tiden jeg bare brukte kroppen som motstand.

(spør gymlærern din =P).

Hysj på deg.

For å unngå stølhet, så bør du tøye ut kroppen litt oftere.

Å tøye ut er bare tull hvis man driver med styrketrening, kun på bena jeg kan se en vits i det. Tøy heller ut med forskjellige øvelser som inngår i treningsprogrammet, f.eks senke vektene så lavt man klarer på skråbenk med manualer. Da sliter man i tillegg ned større deler av skulder/bryst sin muskelmasse, ergo større vekst. Jo lenger bane på en øvelse jo mer rives av.

Lenke til kommentar

Vel, du kan jo trene og samtidig la vær å spise mer, evt. spise mindre enn du pleier. Du vil ikke legge på deg med mindre du spiser nok (og bra nok). Det med unntak av den første perioden med trening, da de fleste, som jeg har inntrykk av, legger på seg nesten uansett.

Lenke til kommentar

Et program bestående av:

- dips

- Rygghev

Pushups, har ingen til dårlig virkning. Situps er ok hvis man gjør dem riktig, å da mener jeg så tungt at du ikke klarer mer enn 20-30.

Chins bygger grom masse på ryggen hvis man er såpass tung at man ikke klarer mer enn 8-12 hvert set. Dips kan man også få grom masse av. Mine gamle favoritt øvelser fra den tiden jeg bare brukte kroppen som motstand.

(spør gymlærern din =P).

Hysj på deg.

For å unngå stølhet, så bør du tøye ut kroppen litt oftere.

Å tøye ut er bare tull hvis man driver med styrketrening, kun på bena jeg kan se en vits i det. Tøy heller ut med forskjellige øvelser som inngår i treningsprogrammet, f.eks senke vektene så lavt man klarer på skråbenk med manualer. Da sliter man i tillegg ned større deler av skulder/bryst sin muskelmasse, ergo større vekst. Jo lenger bane på en øvelse jo mer rives av.

5292948[/snapback]

Hvor er det blitt nevnt styrketrening??

Så du foreslår at han tøyer ut i øvelsene, er ikke det en slags uttøyning det også da?!

Kan du gi meg noen forslag på hvordan han kan "tøye" ut de andre muskelgruppene i øvelsene?

Endret av DoNNyBoi
Lenke til kommentar

Hvor er det blitt nevnt styrketrening??

Så du foreslår at han tøyer ut i øvelsene, er ikke det en slags uttøyning det også da?!

5296418[/snapback]

Det jeg prater om er styrketrening, siden min lille viten kun strekker seg rundt dette emnet.

litt om utøyning fra iform.no

Hva er forskjellen på uttøyning og bevegelighetstrening?

Med bevegelighetstrening menes trening med sikte på å øke bevegelsesutslagene i ledd og leddkjeder. Det er stort sett bindevev knyttet til muskulatur, fascie eller leddkapsel man forsøker å påvirke. Aktiviteten foregår som regel etter oppvarming fordi bindevevet er mer mottagelig for påvirkning når temperaturen er ca. 39º. Ulike metoder benyttes, men felles for dem alle er at man setter ledd i ytterstilling enten aktivt (hvor man benytter muskelkraft for å oppnå stillingen) eller passivt (ved hjelp av partner, underlag eller lignende). Øvelsene kan gjøres statisk (som regel at man holder ledd i ytterstilling) eller dynamisk (hvor man beveger ut og inn av ytterstilling).

Uttøyning foregår som regel som en del av oppvarmingen eller i etterkant av aktivitet. Når den foregår som del av oppvarmingen, er det for å forberede leddene på de utslag de vil bli utsatt for i kommende aktivitet. I tillegg mener man at tøyning demper spenning i muskulatur og således bedrer forholdene for blodgjennomstrømning. Når uttøyning gjøres i etterkant av aktiviteten, er det for å forebygge skader, og - som man sa i gamle dager – for å unngå å bli stiv og støl.

Er det forskjell på stiv og støl?

Å trene innebærer et kompromiss. Vi vet at for å hoppe høyere, må lista høyere. Man forsøker således å bryte ned kroppen hvorpå man legger til rette for at den skal bygge seg opp igjen til å yte mer. Når man blir sliten merkes det gjennom sult, søvnbehov, tørste og lignende. I etterkant kan vi også notere at vi er stive og at bruk av muskulaturen forbindes med lett verking. Dette kalles stølhet/treningsverk/gangsperre. En klassisk myte er at uttøyning hindrer denne effekten, men som ved så mange andre myter er læresetningen bygget på en sannhet med modifikasjoner. Faktum er at uttøyning kan lede til økt stølhet. Forklaringen er så logisk som den er enkel: Har man brutt ned kroppen gjennom trening, hjelper det ikke å dra ekstra i vevet. Dette fører ofte til små mikrorupturer, altså en ytterligere nedbryting av fibre. Derimot mener mange at uttøyningen hindrer at man blir stiv, noe som skyldes at man tar ut bevegeligheten i aktuelle ledd og således hindrer bevegelighetsinnskrenkning i etterkant av aktiviteten.

Som du leser så blir man mer støl av og tøye ut. Å bevegelighetstrening gjøres best mens man trener og ikke etter. Utøyning før trening derimot er en bra ting.

Bevegelighetstrening kan også gjøres med store vekter, men med større forsiktighet.

Kan du gi meg noen forslag på hvordan han kan "tøye" ut de andre muskelgruppene i øvelsene?

Denne skjønte jeg ikke helt, men som i alle øvelser så strekkes ikke alle muskelgrupper like mye. Å man bør heller ikke konsentrere seg så mye om akkurat det, men på store grupper som bryst og rygg er det absolutt bra å få strekk påmusklene under øvelsene siden jo mer du sliter i jo mer vil du vokse. Bryst har jeg forklart, men på rygg er nedtrekk og chins bra.

Lenke til kommentar

"Faktum er at uttøyning kan lede til økt stølhet", merk at det står "kan". Men ellers så er det faktisk ganske logisk hvis det her er styrketrening evt. kroppsbygging som er det aktuelle temaet. Du foreslo bevegelighetstrening som uttøyning. Hvis det er stølhet i rygg eller bryst, så er jo dette bra, men hva med armer f.eks. Musklene der strekkes ikke like mye som de store muskelgruppene. Da synes jeg at uttøyning før trening er ypperlig. I tillegg slipper man at bevegelighetstreningen kræsjer med f.eks styrketreningen.

Lenke til kommentar
"Faktum er at uttøyning kan lede til økt stølhet", merk at det står "kan". Men ellers så er det faktisk ganske logisk hvis det her er styrketrening evt. kroppsbygging som er det aktuelle temaet. Du foreslo bevegelighetstrening som uttøyning. Hvis det er stølhet i rygg eller bryst, så er jo dette bra, men hva med armer f.eks. Musklene der strekkes ikke like mye som de store muskelgruppene. Da synes jeg at uttøyning før trening er ypperlig. I tillegg slipper man at bevegelighetstreningen kræsjer med f.eks styrketreningen.

5299046[/snapback]

Står kan i artikelen fordi de ikke går ut fra et spesielt program, så avhenger jo hvordan man har trent før utøyning.

Biceps blir strekt ved chins/nedtrekk, Triceps blir strekt med sittende franskpress, eventuelt med kun en hantel. Men armer er da strengt tatt ikke nødvendig og strekke siden de tross alt beveges hele dagen og er jo sjelden der personer sliter med bevegelighet.

Lenke til kommentar

Tror vi er litt off-topic nå egentlig, men la merke til at Ketchez skrev fra starten av "Sliter også med at jeg ofte er støl, så jeg kunne godt blitt mykere", da tror jeg han mener støl=stiv. Og beste måten å bli mykere av er vel uttøyning, med tanke på at idrettsutøvere ikke alltid har mulighet til å benytte seg av hantler. Men så vet jeg jo ikke hva Sketchez driver med da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du blir ikke stor med mindre du går skikkelig inn for det. Det er ikke bare å løfte vekter på studio et par dager i uken - man må ånde sporten for å virkelig gå opp i masse og styrke.

Mao så bør du ikke holde deg unna trening fordi du er redd for å bli stor.

Lenke til kommentar

Dersom du foretrekker vanlig styrketrening, så ikke dupp for langt under 10 reps. Uansett om du legger på deg en del (og blir vensentlig sterkere!), så behøver du ikke å frykte bulende muskler og (blodåre-)marker over hele kroppen.. For å bli den typen må man være dedikert..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...