Gå til innhold

Dick Check og CPU Fan error! i startup

Ody

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg starter opp pcen blir harddiskene sjekket for error, og jeg vil gjerne få slått av dette siden det tar for lang tid for at pcen blir slått på! Er det noen som vet hvordan jeg få slått dette av?

Jeg får også CPU Fan error! når jeg starter pcen, jeg har fått ny cpu vifte! Det er ikke verdensundergang, men det er jo en grunn til at det kommer...? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Harddisksjekken kan jeg ikk hjelpe deg med men CPU fan error kan du disable i bios dersom det er en selvbygd PC.

5294718[/snapback]

Jo, men det er vel en grunn til at error'en kommer, vil gjerne vite om det er noe som er noe å bry seg om... :hmm:

Lenke til kommentar

Grunnen til at du får fan speed error kan jo være at den nye vifta di ikke har signal for turtall, skal kobles direkte på en molex kontakt eller at den nye vifta går for sakte slik at alarmen utløses grunnet for lavt turtall.

Mulig dette kan justeres i bios.

Går CPU vifta rundt slik den skal så er ikke dette noe fare.

Lenke til kommentar
Grunnen til at du får fan speed error kan jo være at den nye vifta di ikke har signal for turtall, skal kobles direkte på en molex kontakt eller at den nye vifta går for sakte slik at alarmen utløses grunnet for lavt turtall.

Mulig dette kan justeres i bios.

Går CPU vifta rundt slik den skal så er ikke dette noe fare.

5297601[/snapback]

Vel, den fungerer helt fint så det er litt rart :hmm: , forhåpentligvis skjer det ikke noe alvorlig :(

Lenke til kommentar

Det er ikke så rart.

Får ikke hovedkortet signal om at vifta går rundt så tror hovedkortet at det er noe feil, noe det nødvendigvis ikke er.

Er det f.eks en 120mm Zalman vifte som går på 1200RPM kan det være biosalarmen er satt til å gå ved f.eks. minimum 1500-2000RPM.

Det er nødvendigvis ikke noe feil men det er mye saktere en ei 80mm vifte skal ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...