Gå til innhold

hva kan man gjøre innen ikt linja?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
viss det er ikt-driftfag du snakker om så har jeg Fagbrev i det.

Jeg gikk bare grunnkurs elektro først , men jeg mener du kan gå nesten hva som helts som grunnkurs for å komme inn på ikt-driftfag vk1

5289819[/snapback]

hva gjør du da bygger pc eller er det administrator greie.

har ikke helt skjønt meg på alt det med utdanning :p

edit: er det rett at det er Programvare, maskinvare og nettverk ?

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar
Stemmer det, du bygger både pc er, drifter nettverk, support i programmer osv. Du blir System Administrator

5289891[/snapback]

kan noen fortelle meg hva jeg skal gå da?

skal jeg først gå på grunnkurset til elektro, og så gå ikt linja via salg og service er det rett?

Lenke til kommentar

Du kan gå hva du vil på grunnkurs, for så å velge IKT-Driftsfag på VK1. Men jeg gjør obs på at det er få skoler som har det faget, og _enda_ færre læreplasser i faget. Av erfaringer det ikke mer enn 10-20% av klassen som får læreplass i faget. (Det har vel noe med at alle tror at fylket skaffer dem læreplass..)

Ja jeg har fagbrev i faget.

Lenke til kommentar

Jeg går IKT-driftsfag nå. kom inn etter et år på elektro GK, du kan komme inn fra hvilket som helst GK, men tror det er et par linjer du ikke kan komme inn fra, fra høsten av, mener det var naturbruk og slikt.

VK1 IKT- Driftsfag er et nytt fag innen informasjon kommunikasjons-teknologi. En IKT –driftsoperatør skal kunne vurdere informasjonstekniske tjenester og hjelpe brukerne til og finne hensiktsmessige løsninger.

Videre skal en IKT –driftsoperatør kunne implementere og tilpasse standardprogrammer, nettverk og operativsystemer. Enklere oppgradering og vedlikehold på systemer, utstyr og nettverk inngår også i fagområdet .

En IKT –driftsoperatør skal kunne gi brukerstøtte og veilede andre i bruk av utstyr, programmer og informasjonstekniske oppgaver. Det vil derfor bli satt store krav til samarbeidsevne og fleksibilitet hos driftsoperatøren.

Denne studieretningen passer for den som kan tenke seg å jobbe med informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).

IKT får stadig større betydning for private og offentlige virksomheter.

Det vil derfor innenfor alle typer virksomheter være helt avgjørende å ha kvalifisert personale som kan ta seg av drift og vedlikehold.

For og bli tatt inn på VK1-kurs i IKT- driftsfag, må den som søker ha bestått et grunnkurs.

Etter fullført og bestått VKI kan en tegne lærlingekontrakt, fortsette på skole for å få studiekompetanse eller gå ettårlig forkurs til ingeniørskolen.

Det var litt om linja, og Her er læreplanen for IKT..

Fagene vi har er:

Nettverk

Programvare

Maskinvare

Kommunikasjon

Valgfag (Photoshop og Flash)

Allmenn fag ( tre timer engels, 2 timer gym og to timer norsk og samf i uka)

Her jeg går bruker vi nesten ikke bøker, de bøkene vi bruker har skolen fra før av, så vi trenger ikke kjøpe noen bøker i det hele tatt, Vet ikke ordan det er på andre skoler.

På vårparten skal vi på utenlands tur til Tyskland på CeBit messa (en diger datamesse vistnok).

Men dette kan jo varriere litt fra skole til skole, jeg syntes det er kjempe artig å gå. selv om det er mye som er litt vanskelig...

Håper du fikk lit ut av dette :thumbup:

Lenke til kommentar

Fordelen med elektro er at du får leke med loddebolter og lære deg å tukle med kretser.

Personlig synst jeg egentlig slik "yrkis"-utdanning er noe tull.

Ta realfag folkens, realfag. Hey, det er litt arbeid å lese matte og algoritmestrukturer i 5 år og programmering i 2 år deretter - men lønningene er liksom temmelig reflektert av det. Er ikke alle som har startlønn på rundt 400.000...

Lenke til kommentar

Atypic: Du kaan faktisk gjøre begge deler. Hvertfall det jeg gjør, og fordelen med det er at (hvis man får læreplass) man da hvertfall kan vise at man kan jobbe for seg. Og ikke minst har man fått erfaring. Noe mange rett fra høyskolen ikke har. :)

Men hadde jeg valgt på nytt hadde jeg tatt allmennfag uten tvil,da man får flere valgmuligheter med allmennfag når man skal søke videre.

Lenke til kommentar
Atypic: Du kaan faktisk gjøre begge deler. Hvertfall det jeg gjør, og fordelen med det er at (hvis man får læreplass) man da hvertfall kan vise at man kan jobbe for seg. Og ikke minst har man fått erfaring. Noe mange rett fra høyskolen ikke har. :)

Men hadde jeg valgt på nytt hadde jeg tatt allmennfag uten tvil,da man får flere valgmuligheter med allmennfag når man skal søke videre.

5290129[/snapback]

vet du om ikt driftsfag og ikt servicefag er det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...