Gå til innhold

HD på 48*C ?!

Lars-H

Anbefalte innlegg

Har sett på temperaturen i forskjellige programmer på Harddisken, og den viser at den er ganske ofte på ca 45-50 grader celsius. Når jeg starter maskina, står den på ca 22* men den stiger opp til 48 (ca) etter litt..

Så da spør jeg: Er dette vanlig? synes det høres litt mye ut... Bør jeg kjøpe en vifte til?

(jeg merker ikke noe at den blir tregere e.l...)

Det er en Seagate Barracuda ATA disk på 160 gb (7200 rpm).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke uvanlig nei. Siden disker som ikke kjøles lett kan ligge på de temperaturene der så skal det vel ikke være skadelig, men jeg synes det er alt for mye for mine disker og har alle montert med vifteløsninger.

Har 4 disker med sensorer som rapporterer temperatur, to 200GB Seagate Barracuda 7200.7 SATA, én 300 GB Seagate Barracuda 7200.8 SATA og én WD Raptor 36GB SATA. De viser henholdsvis 34, 34, 33 og 29 grader celsius.

Lenke til kommentar

Ja, det kan jeg vel, men siden det hverken finnes krav eller anbefalingner om dette fra produsentene så vil vel noen si at det ikke er noen nødvendighet, og det skal det ikke heller ikke være siden det ikke har kommet noe om dette fra produsentene.

For min del, med en maskin ofte står på 24/7, så har det definitiv hjulpet på nattesøvnen :) og det sies jo også at kjøligere disker betyr lengre levetid!

Mange kabinetter har plass til en vifte foran den interne 3,5"-brønnen hvor diskene monteres. Hvis det er tilfelle for ditt kabinett kan jeg definitiv anbefale deg å kjøpe en vifte som du kan montere der. Hvis du ikke har en slik løsning i ditt kabinett finnes det utallige andre løsninger for monteringer av disker f.eks. i en eller flere 5,25"-brønner. Har du 3 ledige 5,25"-brønner ledige er denne løsningen fra CoolerMaster helt genial. Den gjør ikke noe annet enn å kjøle diskene dine, men så koster den bare 150 spenn og tar fire disker :) Den er laget for CoolerMaster's Stacker kabinetter, men den passet helt perfekt i mitt Chieftec-kabinett.

Det finnes andre løsninger som opptar én 5,25"-brønn og har plass til én disk, et lite utvalg av slike finner du her. Andre løsninger opptar flere og har naturligvis også plass til flere disker. Noen av disse tillater hot-swapping av disker hvis det er noe man trenger, men de koster da også betydelig mere.

Denne løsningen fra Chieftec opptar 2 5,25"-brønner og har skuffer til 3 disker. Skuffene har lås og kan hot-swappes.

Har ikke funnet noen løsninger som gir like mye for pengene som den fra CoolerMaster. Tror ikke det skal store modifikasjoner til hvis den ikke passer out-of-the-box, og for 150 kr er det nesten verdt å prøve :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...