dan1el Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Jeg skal ha matteprøve i morra, og jeg er fryktelig ustø på derrivering. Ett år siden jeg gjorde det... Lurte på om noen kunne sjekka om dette var korrekt: f(x) = x - sin(1/2 X) f(x)' = 1-cos(1/2 X) * (1/2 X)' = 1/2-cos(1/2x) g(x) = x * tan(2x) g(x)' = tan(2x) + x * (1/(cos^2)) * 2 brukte kjernereglen: (u' * v + u * v'). Og så denne klarer jeg ikke: Skriv sin x + 2 cos x på formen: h(x) = A * sin(k * x + Ø) Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Prøv her du. Kan dessverre ikke hjelpe deg, men det er nok av smartinger på forumet her som kan. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 (endret) Jeg skal ha matteprøve i morra, og jeg er fryktelig ustø på derrivering. Ett år siden jeg gjorde det... Lurte på om noen kunne sjekka om dette var korrekt: f(x) = x - sin(1/2 X) f(x)' = 1-cos(1/2 X) * (1/2 X)' = 1/2-cos(1/2x) g(x) = x * tan(2x) g(x)' = tan(2x) + x * (1/(cos^2)) * 2 brukte kjernereglen: (u' * v + u * v'). Og så denne klarer jeg ikke: Skriv sin x + 2 cos x på formen: h(x) = A * sin(k * x + Ø) 5289658[/snapback] dette er jo en harmonisk funksjon og den står i boka. la meg prøve så får vi se hvor det bærer (kalkisen er jo solgt med bøker etc :/ ) sin x + 2cosx (0^2+2^2)^0,5 sin (1x+2/0phi) Manglet vist litt rottegn etc på forumet men håper du skjønner og at dette er rett, dermed fikk jeg: 2sin (x+2) Det jeg hadde notert var iallefall asincx+bcoscx=Asin(cx+phi) A=(a^2+b^2)^0,5 phi=b/a forutsetter at phi ligger i same kvadrant som (a,b) (har sikkert bommet grovt på det) ____________________________________________________________________ (u' * v + u * v') er produktregelen, er greit å treffe riktig på det (produkt=gange ) bortsett fra det er jeg enig selv om jeg ikke er helt sikker _________________________________________________________________ til den første, om jeg har forstått det rett x-sin(x/2) da har jeg fått noe annet, f'(x)=1-(sin(x/2))' (mellomregning under for derivering av sin(x/2)) .................................... f(x)=sin(x/2) f(x)=sin u f'(x)=(sin u)' * u' f'(x)=cos u * u' ----------------------- u=x/2 u'=(1*2-x*0)/4=(2-0)/4=0,5 -------------------------------- f'(x)=0,5cos(x/2) ............................................. satt inn får jeg f'(x)=1-0,5cos(x/2) _______________________________ Får håpe noe av det jeg har gjort er riktig og lykke til Edit: typo og løse setninger Endret 13. desember 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2005 (endret) Hei. Takker for svar, men de to øverste skulle man bare kikke over for å se om de var riktige. Jeg tror det altså. Det var den siste oppgava som jeg slet med. Den klarte jeg etter hvert. Regna ut A, den ble Rot av 5. rot5(sin( X) * 1 /rot5 + cos( X) * 2/rot5) Svaret ble altså: rot(5)sin(x + cos-1(1/rot(5)) eller rot(5)sinx(x + tan-1(2)) Endret 13. desember 2005 av dan1el Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 jah du har jo rett roten av (en pluss fire) er jo roten av fem (flause). Men del to er vel ikke helt ok, der pruker du jo produktsetningen. Du ser jo at dette er en harmonisk funksjon... slå opp på det (antar du har 3mx). Er regler for omskriving av en harmonisk funksjon... side 11 i formelsamlingen f(x)=a sin cx+b cos cx+d=A sin (cx+phi)+d A=roten av a^2+b^2=roten av fem (den er vi enige i) c=1 phi=b/a=2/0=2 Dermed kan vi sette det sammen 5sin(x+2) Du kjennetegner en harmonisk med sincx+coscx der c'ene er like =) Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2005 (endret) jah du har jo rett roten av (en pluss fire) er jo roten av fem (flause). Men del to er vel ikke helt ok, der pruker du jo produktsetningen. Du ser jo at dette er en harmonisk funksjon... slå opp på det (antar du har 3mx). Er regler for omskriving av en harmonisk funksjon... side 11 i formelsamlingen f(x)=a sin cx+b cos cx+d=A sin (cx+phi)+d A=roten av a^2+b^2=roten av fem (den er vi enige i) c=1 phi=b/a=2/0=2 Dermed kan vi sette det sammen 5sin(x+2) Du kjennetegner en harmonisk med sincx+coscx der c'ene er like =) 5290408[/snapback] Ikke helt riktig. Phi = b/a. Altså tan-1(2/1) = 1.107... Kan også bruke to andre metoder som gir cos-1(1/rot(5)) = 1.107... sin-1(2/rot(5)) = 1.107... Endret 13. desember 2005 av dan1el Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå