Gå til innhold

Hjelper blits på lukkerhastigheten?

Anbefalte innlegg

Jeg tar en god del innebilder, og har kjøpt meg en Cano 580EX blitz.

Jeg trodde at hvis jeg stilte kameraet på TV funksjonen (lukkertid valg), så ville blitzen synkronisere seg med kameraet slik at jeg fikk raskere lukkertid.

Har prøvd dette uten å få det til.

Er det jeg som gjør feil, eller hjelper ikke blitzen på overnevnte problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ikke helt klart frem hva problemet er fra hva du skriver, og problemet kan være relatert til hvilket kamera du bruker.

Lukkertid er ikke viktig for å fryse bevegelse med blits, siden blitsblinket er fryktelig kort uansett (i området 1/10.000sek). I tillegg vil lukkertiden ved vanlig blitsbruk være begrenset av kameraets blitssynkhastighet. På 350D er denne 1/200, 20D og 1D(s) MKII 1/250sek. Hvis du bruker HSS (High Speed Sync) eller tilsvarende, vil du kunne bruke raskere lukkertider, men dette er beregnet for innfyllingsblits i motlys heller enn å lyse opp innendørs, da det stjeler mye av blitsens rekkevidde.

Hvilken lukkertid er det du får, og hvilket tak er det du føler du stanger mot?

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Jeg tar en god del innebilder, og har kjøpt meg en Cano 580EX blitz.

Jeg trodde at hvis jeg stilte kameraet på TV funksjonen (lukkertid valg), så ville blitzen synkronisere seg med kameraet slik at jeg fikk raskere lukkertid.

Har prøvd dette uten å få det til.

Er det jeg som gjør feil, eller hjelper ikke blitzen på overnevnte problem.

5289610[/snapback]

Beklager den dårlige forklaringen: Prøver en gang til.

Når jeg har EOS350D og bruker AF med TV programmet, og får lukkerhastighet på 1/20 sek uten blitz. Da trodde jeg at hvis jeg brukte ekstern blitz ville den lyse opp mens kamera fokuserte slik at hastigheten ble raskere.

Lenke til kommentar
Beklager den dårlige forklaringen: Prøver en gang til.

Når jeg har EOS350D og bruker AF med TV programmet, og får lukkerhastighet på 1/20 sek uten blitz. Da trodde jeg at hvis jeg brukte ekstern blitz ville den lyse opp mens kamera fokuserte slik at hastigheten ble raskere.

5290067[/snapback]

Under fokusering vil blitsen lyse opp området dekket av fokuspunktene med sterke LEDs foran på blitsen om denne funksjonen er slått på, men dette har ingenting med eksponering å gjøre. Lysmålingen gjøres (såvidt jeg vet - har ingen praktisk erfaring med Canon Speedlites) ved Preflash TTL, altså ved at blitsen fyrer et prøveblink før lukkeren åpnes og baserer eksponeringen på dette, informasjon om fokusavstand og brennvidde m.m.

EDIT:

Det later til at Canon's blitssystem eksponerer uavhengig av blitsen hvis du er i eksponeringsmodusene Av, Tv og M og kun benytter den til innfyllingslys. Derfor vil du enten måtte bruke P-modus eller overstyre eksponeringen helt manuelt sålangt jeg kan se.

Du vil da kunne få kortere lukkertider mot at deler av bildet som blitsen ikke belyser blir mørke. Jeg ville kanskje anbefale å rette blitsen mot taket for mykere lys om du ikke allerede gjør dette.

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...