Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lærerne's yndlinger og hatobjekter

Anbefalte innlegg

Ja, i dag fikk vi vite engelsk karakterene våre (skriftlig og muntlig), og angående dette er det noe som er litt urettferdig. Engelsk læreren vår har to 10. klasser, min og paralellklassen min.

Noen eksempler:

Jeg fikk 4 og 4 noe jeg er misfornøyd med, men jeg har blitt bedre behandlet enn noen annen av mine venner.

En av vennene mine fikk 2- på tentamen, og det er jo den dårligste karakteren man kan få. Han hadde skrevet ca. 2 sider på data (han har dysleksi) og dermed får jo han ordrettingsprogram og da sier det seg selv at det ikke er mulig å få så dårlig som 2-? Senest i fjor (da hadde vi en annen lærer) fikk han 4+ på tentamen.

Han her fikk også 2 på en "dagbok" vi hadde, og han hadde skrevet akkurat det samme som en venn av meg som fikk 4. Samme lærer..

En annen av vennene mine blir alltid oversett i timene. Han blir hoppa over når ark blir utdelt, lesing osv.

Er ikke en av yndlingene hennes jeg heller. Hun overser meg, jeg får dårligere karakterer enn jeg burde. På tentamenen min fikk jeg 4. Jeg hadde alt riktig på oppgavene våre og 3 skrivefeil i en 2+ siders lang tekst. I tillegg sa hun (før retting, men etter tentamen) hvilke oppgaver som var lett å få bra på. Jeg var den eneste som hadde valgt den oppgaven. Jeg har vanligvis hatt mye bedre i engelsk, minimum 5.

Så er det de i motsatt ende. En jente i klassen min fikk 6 i både muntlig og skriftlig, men hun har ikke sagt et ord i engelsktimene i år (unntatt en gang, men da måtte alle fremføre en bokrapport).

En av vennene mine får bra karakter uansett. Han gjør ingenting i timene, sitter nesten og sover og sier ingenting.'

En av vennene mine har hatt tre på alt av innleveringer i år, han hadde også tre på tentamen. Han fikk 5.

Såvidt jeg vet har alle kullene hatt problemer med denne læreren. Hvordan kan noen holde på sånn? Hva kan vi gjøre (skal klage)? Det er trossalt 10. klasse og da teller jo karaktene litt for vgs inntak.

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhåpentligvis er ikke denne læreren klassestyreren deres. Om dere har konkrete eksempler på urettferdig behandling (etter det du skriver her virker det som dere har det), bør dere gå til klassestyreren og snakke med ham/henne. Så kan klassestyreren ta det opp med læreren det gjelder, og så kan dere se om det blir noen forandring. Om det ikke hjelper, snakker dere med klassestyrer en gang til og så kan han/hun snakke med rektor. Selv om læreren forskjellsbehandler synes jeg at det burde gis en sjanse, men det er dog opp til dere å bestemme. Dere kan jo selvfølgelig også droppe leddet med klassestyreren, men å ta opp slikt med læreren direkte er kanskje ikke det lureste.

Lenke til kommentar

Vi har diskutert dette i "klassetimene" våre. For rundt 1,5 mnd siden bestemte vi oss for å være litt snillere og mer oppmerksomme i timene, men tror begeret rant over for de fleste i dag. Flere foreldre har også klaget. Moren min skal også gjøre det.

Lenke til kommentar
Ja, i dag fikk vi vite engelsk karakterene våre (skriftlig og muntlig), og angående dette er det noe som er litt urettferdig. Engelsk læreren vår har to 10. klasser, min og paralellklassen min.

Noen eksempler:

Jeg fikk 4 og 4 noe jeg er misfornøyd med, men jeg har blitt bedre behandlet enn noen annen av mine venner.

En av vennene mine fikk 2- på tentamen, og det er jo den dårligste karakteren man kan få. Han hadde skrevet ca. 2 sider på data (han har dysleksi) og dermed får jo han ordrettingsprogram og da sier det seg selv at det ikke er mulig å få så dårlig som 2-? Senest i fjor (da hadde vi en annen lærer) fikk han 4+ på tentamen.

Han her fikk også 2 på en "dagbok" vi hadde, og han hadde skrevet akkurat det samme som en venn av meg som fikk 4. Samme lærer..

En annen av vennene mine blir alltid oversett i timene. Han blir hoppa over når ark blir utdelt, lesing osv.

Er ikke en av yndlingene hennes jeg heller. Hun overser meg, jeg får dårligere karakterer enn jeg burde. På tentamenen min fikk jeg 4. Jeg hadde alt riktig på oppgavene våre og 3 skrivefeil i en 2+ siders lang tekst. I tillegg sa hun (før retting, men etter tentamen) hvilke oppgaver som var lett å få bra på. Jeg var den eneste som hadde valgt den oppgaven. Jeg har vanligvis hatt mye bedre i engelsk, minimum 5.

Så er det de i motsatt ende. En jente i klassen min fikk 6 i både muntlig og skriftlig, men hun har ikke sagt et ord i engelsktimene i år (unntatt en gang, men da måtte alle fremføre en bokrapport).

En av vennene mine får bra karakter uansett. Han gjør ingenting i timene, sitter nesten og sover og sier ingenting.'

En av vennene mine har hatt tre på alt av innleveringer i år, han hadde også tre på tentamen. Han fikk 5.

Såvidt jeg vet har alle kullene hatt problemer med denne læreren. Hvordan kan noen holde på sånn? Hva kan vi gjøre (skal klage)? Det er trossalt 10. klasse og da teller jo karaktene litt for vgs inntak.

5289228[/snapback]

slik har jeg hatt det siden 8.klasse . Jeg håpet på at lærerene skulle være mye mer rettferdig på vidergående enn på ungdomskolen, men der tok jeg feil. Det sier seg selv når "alle" jentene ligger på minst 4,8 i snitt og guttene på maks 4,3. Er forbanna irriterende.

Lenke til kommentar

Vi fikk i oppgave i Geografi om å gjøre noen oppgaver om været også levere det inn og få karakter. Så lat som jeg og en kamerat er deler vi oppgavene i to og gjør halvparten hver. Jeg skriver om det han har skrevet og han gjør det samme. Når vi får tilbake oppgavene får han en 4+ mens jeg får 3. Det sto akkuratt det samme skrevet på arkene, bare med andre ord.

Lenke til kommentar

Bittert å få dårligere enn den som har skrevet av deg. Har en jente i klassen som alltid sitter og ser på meg under prøver..altså hun_lener_seg tydelig fram og INGEN sier noe på det. Hun spør alltid læreren om ting under prøver..og det har hun ikke lov til. Uansett får hun av og til bedre karakter enn meg og det er såå forbanna irriterende! Læreren godtar ikke spørsmål eller juksing fra noen andre..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Klag, jeg lover at det funker. En lærer ga meg tre i norsk når jeg alltid har ligget på seks og fem. Vi fikk henne sparket.  :D

5295246[/snapback]

Jeg har ihvertfall hatt lite hell med det.

Jeg har en tendens til å bli enkelte læreres hatobjekt. Spesielt engelsklæreren. Hun gir meg alltid minst en karakter enn det jeg selv vet at jeg fortjener, i forhold til andres stiler. Og jeg er ikke alene om dette, alle er enige med meg.

Og norsk også. Jeg fikk 5- på høsttentamen, 5 på juletentamen, gjort 98% av alle norsklekser (Noe jeg tror jeg er alene om å noensinne ha klart), og dessuten levert en og annen to-siders stil, hvor jeg hadde 2-3 feil. Hva fikk jeg på karakterkortet? Fire. Jeg spurte selvsagt hvorfor, læreren fortalte meg at den femmeren jeg fikk var veldig svak. So? Det var fortsatt en femmer, og om den hadde vært så svak kunne jeg heller fått 4/5 eller rundt der.

Jeg er glad karakterene vi får nå ikke teller til videregående.

Lenke til kommentar
Klag, jeg lover at det funker. En lærer ga meg tre i norsk når jeg alltid har ligget på seks og fem. Vi fikk henne sparket.  :D

5295246[/snapback]

Å klage fungerer ikke alltid. På grunnskolen (ungdomskolen og barneskolen ligger i samme bygning her jeg bor, noe som er irriterende) hadde vi en lærer som bokstavelig talt mobbet elevene.

Hun spyttet etter en elev i klasserommet, kallte to elever for homser, hermet etter en annen elev, og kallte en elev for en pingle som sutret for alle mulige ting. I tillegg var det også de samme elevene hun stort sett mobbet, selv om hun lot sin vrede gå ut over de fleste et par ganger.

Vi tok opp dette med skolen flere ganger, noen foreldre holdt til og med møter for å få denne psykotiske lærerinnen vekk, allikevel jobber hun på skolen i dag, etter 18 år med klaging fra elever og foreldre.

Vi hadde også en gammel kjerring i heimkunnskap som alltid gav urettferdige karakterer, alle har klaget på henne også, forgjeves selvfølgelig.

EDIT: Helt forgjeves var det ikke, for begge lærerene ble flyttet til barneskolen, både fordi alle elevene hatet dem, og fordi ingen av de andre lærerene ville jobbe sammen med dem.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Du vil alltid møte lærere som forskjellsbehandler. Kanskje ikke i så stor grad, men i noen grad vil alltid eksistere.

I tillegg til å klage som andre nevner her så vil jeg faktisk anbefale å bli flinkere til å smiske. Mulig du er flink til det bare ikke med denne læreren. Men iallfall smisking vil du allitd komme langt med. Det har iallfall hjulpet meg fra flere karakterer som var på kanten og jeg går VK2 på almennfag. Noen enkle triks er å rekke opp hånden i timen, prøve å få med deg hva læreren liker og bruke dette i prøver, fremføringer o.l Et annet triks jeg har fått mye kreditt for gjennom tidene er å ha egene meninger, gjerne diskuter litt med læreren, men da må du kjenne læreren ganske godt.

Men å klage i første omgang er nok den beste ideen. Ville snakket med foreldrene mine først iallfall og fått andre venner til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Vi fikk en ny lærer gjorde alt som bare faen for å få bra første inntrykk:D

Men jeg merker fort forskjells behandling, jenter har alltid fordel de bare babler i vei og når du skal spøre lærerne om noe viktig, du får aldri sjangsen! en gang jeg måtte vente 10 min for å si at jeg skulle til tannlegen*lættis*)

Men hør på dettte her dere, jeg fikk 5 i norsk muntlig og 5 i norsk skriflig i 8'ende begge semstrene!

i første semestre jeg får 4 i norsk muntlig og 2 i norsk skriflig! og vi har fått en ny norsk lærer da men btw:heldig hvis teller ikke disse karakterende så mye for videregående! Men det teller på lærerens syn.

Så mitt 2006 løfte er å gjøre lekser i en time når jeg kommer hjem fra skolen(ikke på fredager da er det fest og alkizZz...) men hvis jeg er ferdig med a-planen skal jeg gjøre oppgaver som vi skal ha neste uke for da kommer læreren til å tro at jeg er flink :D

En episode fra nami timen"Jeg klarte å løse en oppgave gjett hva læreren sier; '' du er smartere en det du ser ut som!'' jeg fikk seriøst angst læreren dømmer personer og sånt! Det var første timen vi hadde henne!

Lenke til kommentar
i første semestre jeg får 4 i norsk muntlig og 2 i norsk skriflig! og vi har fått en ny norsk lærer da men btw:heldig hvis teller ikke disse karakterende så mye for videregående! Men det teller på lærerens syn.

Vent litt.. Du var misfornøyd med karakteren i norsk skriftlig? :roll:

Lenke til kommentar

Vent litt.. Du var misfornøyd med karakteren i norsk skriftlig? :roll:

5376114[/snapback]

ja jeg fikk 2 i norsk skriftlig når jeg fikk mye bedre i 8'ende!

Tror læreren hatar meg:(

Men hun er gravid så vi mister henne ved vinterferien og da får vi tilbake for gamle lærer :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...