Gå til innhold

Test: Gainward GeForce4 Ti4200 64 MB

Anbefalte innlegg

Test av Gainward GeForce4 Ti4200 64 MB

I den siste tiden har vi testet en rekke Gainward kort, inkludert MX 460, Ti4400 og Ti4600. Vi kunne i den sammenhengen ikke la være å teste minstemann i Ti-serien til produsenten som er kjent for gode overklokkingsegenskaper og grusomme monstere utenpå esken.

Les testen her.

Howard

www.hardware.no

[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-09-04 10:46 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har 128Mb versjonen av det kortet.

Kjører på 300/560 stabilt :smile: lurer på om jeg kan få mer ut av det med Ny vifte og Ramsinks :smile:

Prøvde meg på full seting på Minne jeg også, men da fikk jeg litt flimer på bildet men ingen Blåskjerm.

mitt kort Heter Gainward GF4 TI4200 Ultra 650/XP

Win-XP.no

Få gratis nyheter til din webside!

[ Denne Melding var redigert av: win_xp på 2002-09-04 11:57 ]

Lenke til kommentar

Da dette ikke er et GOLDEN SAMPLE kort - garanterer ikke Gainward for overklokkingen. GOLDEN SAMPLE kort (i følge min bruksanvisning) har en 10% overklokkingsgaranti, der de garanterer for 10% overklokking, og at du får et nytt kort om ditt kort ikke tilfredsstiller disse kravene.

Så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar

En liten komentar til artikkelen:

"Ultra/650 betyr at Gainward mener minnet på kortet skal være i stand til å kjøre 650 MHz"

"Ultra/650" er en pr-stunt fra gainward, og er overhode ingen påstand om at skjermkortet skal være i stand til kjøre på 650MHz. Er dere ikke litt raske med å skrive at Gainward mener minnet skal klare denne hastigheten? Det hadde vært en fordel å legge ved en link som viser denne påstanden.

Det fungerer uansett relativt bra til å "lure" kunder til å kjøpe kortet. Skuffelsen til de håpefulle er sikkert ganske stor når de finner ut at kortet ikke yter i nærheten av det de håpet/trodde at kortet skulle klare. Gainward utmerker seg faktisk på ingen måter med sine GF4 skjermkort sammenlignet med andre produsenter. Det virker som de flyter litt på ryktet de har oppnådd med sine tidligere serier med kort.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-04 12:11, byggeren skrev:

"Ultra/650" er en pr-stunt fra gainward, og er overhode ingen påstand om at skjermkortet skal være i stand til kjøre på 650MHz. Er dere ikke litt raske med å skrive at Gainward mener minnet skal klare denne hastigheten?

Et PR-stunt av dimensjoner, definitivt! :smile: Gainward har heller ingen "garanti" for at kortet skal klare 650 MHz minnefrekvens - men likefullt antyder Gainward dette i modellnavnene sine. Jeg er enig i at det er noe bombastisk å si at Gainward mener minnet på kortet skal være i stand til å oprerere på 650 MHz (har oppdatert testen noe nå). Men siden selskapet først startet denne "navnegivningen", og har beholdt den videre - til tross for at produktene ofte ikke lever opp til den, bør de tåle pepper for dette.

Sakset fra 3DVelocity:

After having spoken to Wayne Tritton of gainward UK about the naming scheme, perhaps I should clarify how the model numbers are arrived at and admit to having tempered my feelings a little in light of the new information. Gainward extensively test their components at a very early stage in the manufacturing process and the model number, in this case 750, represents the theoretical target overclock that they feel should be achievable in ideal circumstances. We have heard of these cards hitting 750MHz on the memory clocks and apparently on the very early reference design it was easier still but that design was later modified by NVIDIA. Having started using this naming convention Gainward decided that in order to keep some level of consistency throughout the range they needed to continue with it...

Howard

www.hardware.no

[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-09-04 12:41 ]

Lenke til kommentar

haha lol! selv har jeg Asus V8420 (GF4 Ti4200 128 ddr) og det klokker jeg til 310/550 og det kjører stabilt som ****! klokker jeg mer får jeg "artifacs"! dette er altså uten ekstra kjøling. har startet "prosjekt gpublokk" nå, skal mekke lik blokk som denne:

http://www.deviantpc.com/articles/gf4wcp3/.../xp750wc056.jpg

har faktisk funnet ut at kobber er billig hos en blikkenslager :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-04 11:50, KriFos skrev:

Da dette ikke er et GOLDEN SAMPLE kort - garanterer ikke Gainward for overklokkingen. GOLDEN SAMPLE kort (i følge min bruksanvisning) har en 10% overklokkingsgaranti, der de garanterer for 10% overklokking, og at du får et nytt kort om ditt kort ikke tilfredsstiller disse kravene.

Så vidt jeg vet...

Jo, det er et Golden Sample kort. Har snakket litt med Gainward om saken, og her er litt sakset fra en mail fra dem:

"... to let it run 650 MHz you would need 3.1 or 3.0ns memory. So the name Ultra/650 is with this memory configuration maybe a little bit confusing. PCB/chip might have that potential, but you need the faster memory.

When you clock it faster than the Enhanced Performance settings, it is just a statistical issue how far you can go. Some boards end already soon after this settings, some others maybe still can do 10% or even 15% (depending on which model) more."

Med andre ord: Gainward inrømmer at deres markedsføring av produktet fører til forvirring blant forbrukerne, og at det de markedsfører faktisk ikke er mulig.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som reagerer på at det brukes såpass gamle drivere som NVIDIA Detonator 28.32, med nyere drivere så vil ytelsen øke betraktelig.

+ at korte mest sannsynelig kommer med nyere drivere.

Test de andre med nye drivere. Så kan dere sammenligne. Da vil ytelses tallene stemme bedre med hva leserne får.

Julle

SSDD - same shit, different day

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-05 01:03, julle skrev:

Hvorfor er det ingen som reagerer på at det brukes såpass gamle drivere som NVIDIA Detonator 28.32, med nyere drivere så vil ytelsen øke betraktelig.

+ at korte mest sannsynelig kommer med nyere drivere.

Test de andre med nye drivere. Så kan dere sammenligne. Da vil ytelses tallene stemme bedre med hva leserne får.

Nå har det seg slik at 29.xx-driverene viste seg å være tregere enn 28.32-driveren, men hadde litt bedre kopitabilitet. 30.xx-dirverene hadde en meget kort levetid, og 40.xx-driverene var ikke lansert på det tidspunktet kortet ble testet. Og nei: Kortet kom ikke med nyere drivere.

Dessuten er det ikke relevant om leserene får det samme som i testene (ville uansett kreve at de hadde nøyaktig likt oppsett), men at sammenligningen skal være korrekt ovenfor de andre kortene som man sammenligner med (Man får sjelden/aldri samme score i f.eks 3DMark to ganger på rad). Husk at 40.41-driverene gir langt bedre 3DMark-ytelse, men gir dårligere ytelse i andre applikasjoner og dårlige FSAA-resultater.

Lenke til kommentar

Og det jeg reagerte på var de dårlige sammenligningene...

Hvorfor ikke måle det mot andre GF Ti4200 kort og Ti4400 kort for å faktisk fortelle oss hva som funker best... For meg er en sammenligning mot Ti4600 og Radeaon 8500 totalt ubrukelig, jeg vet jo at Ti4200 ligger mellom dem kortene i ytelse!

Det jeg lurer på er hvordan Gainward er i forhold til andre Ti4200 produsenter, det er det som burde være pointet da...

På tide med en Ti4x00 "roundup" !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...