Tokse Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Har flyttet inn i ny leilighet og vurderer å skaffe internett-tilgang. 3 ting jeg lurer litt på.. 1) Naboleiligheten spurte om vi vil spleise på abbonement med dem og bruke trådløse koblinger. Vi har 2 PCer i vår leilighet. Er dette en god idè? Hvis det er 3 pcer til sammen, vil internetthastigheten deles på 3 hvis alle er på nett? Det er en korridor på kanskje 20 meter mellom leilighetene og mye betongvegger. Hvordan kan det fungere i praksis? 2)I leiligheten vår kommer det en nettverkskabel ut av den ene veggen. Har ikke mye erfaring med dette.Hvis jeg bestiller internettabbonement hos en leverandør, vil denne kabelen automatisk ha internettilgang, slik at jeg bare kan koble den til PCen og være på nettt? 3)Vi har nå nettverkskabel mellom nettverkskortene i de 2 PCene. Kan vi fortsatt ha det hvis vi kommer på internett, eller må vi ha ruter som begge PCene kobles til? Kan vi f.eks. koble veggkabelen(nevnt i spørsmål 2) til den ene PCen og ha en kabel mellom de 2 PCene og forvente at begge har internetttilgang? Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Fordelen med å dele internett med naboene er at det blir halv pris. Ulempen er at du må som du sier, må dele på båndbredden på de tre maskinene. Farten blir altså 1/3 så stor, men jeg vil tro at det er svært sjelden at alle tre maskinene laster ei internett side, evt laster ned fra bittorrent etc samtidig. Derfor er ikke dette noen falskehals med mindre naboene dine er bittorent nerder som sitter og laster ned fra pcen hele tiden. Båndbredden dere kjøper vil være avhengig av hvor raskt det kan gå. Det er mer økonomisk å feks kjøpe ei 2MBit felles en 2 selvstendig 1Mbit abonnement. Ulempen er at her må du rigge litt, og kjøpe inn utstyr. Det avhenger at en av dere kan litt om nettverk med andre ord. Hvis ikke ser jeg fort at det kan bli en nabokrangel hvor grunnløse beskyldninger hagler! Bakdelen med å dele internett linje er at naboene blir en del av ditt lokalnett, og at dere får en felles regning på internettlinja. Dette medfører at informasjon som du helst så at var privat kan komme på avveie om du ikke har en intern brannmur på maskinen. Likevel dette er mindre farlig enn å ha usikrede trådløse nettverk feks. 2/3) Internett leverandørene tilbyr deg somregel å få med et modem, evt at du kjøper et selv. Dette må stå mellom kabelen i veggen og pcene dine. For å få begge pcene på nett ville jeg kjøpt en router. Det er også mulig å ha to nettverkskort i den ene pcen slik at pcen med to nettverkskort fungerer som en bro. Jeg har ikke peiling på hvordan det gjøres. Søk på nettet om dette. Over til hvordan det kan gjøres. Siden det er mye betongvegger mellom kan del bli vanskelig å få et trådløst signal gjennom mellom leilighetene. Da må dere i tilfelle kjøpe en trådløs router og trådløse kort med retningsbestemte antenner. feks et slikt: http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=302660&cks=PRL Går dere for trådløst bør dere igjen tenke sikkerhet (WEP/WPA koding). Alternativt kan dere legge en TP (/cat5) kabel mellom leilighetene. Dette krever at du borer gjennom vegger etc i tillegg til at du sannsynligvis må koble kablene selv. 4) Hvordan jeg ville gjort dette: (basert på egen erfaring, med nevnte utstyr. Sjekk hvilken innlogging ISPen du velger krever, feks Telenor og start.no krever PPPoE login. Da må modemet/routeren ha denne funksjonen.) Valgte billion modem har det for nevnte ISPer, men sjekk med ISP hvilke de kjører. Modem;Billion5102: http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=309391&cks=PRL (Denne må kobles som bridge i oppsettet) Router i din, evt din nabos leilighet; Cnet CWR854: http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=301836&cks=PRL (denne kjører hos meg PPPoE login) TP Kabel mellom leilighetene til en sunsway switch: http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=303996&cks=PRL PCene tilkoblet denne via TP kabel. På denne måten er du sikret at nettet er kablet hele veien slik at du unngår forsinkelse hvis du feks skal spille online. Dette oppsettet vil koste hos Hardwareshop.no: 1222kr + TP kabler med plugger som du sannsynligvis må lage selv. Hvis du ikke kan/får lov til å legge kabel må du bruke Cnet routeren og trådløse kort i andre leiligheten, muligens med ovenfornevnte retningsbestemte antenner for å få signalet igjennom. Det finnes mange løsninger på dette, men du må nok kunne et minimum for å få det til. Det er kanskje grunnen til at mange velger egen ISP leverandør. Uansett lykke til! Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå