Gå til innhold

Brenneprogrammene mine klarer ikke å lese IDE-enhet

MrGod

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ett lite problem med brenneren min.

Har funket fint til no.. når jeg installerte XP.

Brenneren er gammel og funker fint ved vanlig lesing fra cd. Men når jeg skal gå inn i brenneprogrammene låser de seg. Programmet blir ikke ferdig med å "scanne" IDE-enheter...

Hva er årsaken til dette? XP finner jo brenneren og alt ser ut til å være ok med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-04 10:40, MrGod skrev:

Hvor finner jeg den oppdateringen da?

...rimelig at du nevner hvilket program du vil oppdatere - evt. bruke en søkemotor på egenhånd.

Mulig at du må oppdatere Bios på hovedkortet

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-09-04 11:07 ]

Lenke til kommentar

Du har mest sannsynlig ikke ASPI drivere installert. De aller fleste brennerprogrammene er avhengig av disse driverene. Win9x kommer med de ferdig installert, mens de ikke er inkludert i Win2000/XP.

Gå til google.com og søk etter et program som heter "Force ASPI 1.7". Det installerer Adaptec's ASPI drivere for deg.

Lenke til kommentar

XP skal ha ASPI-drivere installert. Husk at det er brennefunksjon inkludert i XP. Det du kan starte med, er å sjekke etter oppdateringer for brenneprogrammet ditt på hjemmesiden til de som leverer programmet. Dersom du bruker Easy CD Creator, så finner du disse på roxio.com, Nero på ahead.com (tror jeg), osv.

Dersom det skulle være behov for å oppdatere ASPI-drivere, så er det så vidt jeg husker Adaptec som lager disse. BIOS-oppdatering er heller ikke dumt. Bios-filer og instruksjoner finner du på hjemmesiden til hovedkortprodusenten.

Det skulle vel være nok til å få brenneren til å funke?

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :smile:

Har siste versjon av alle brenneprogrammene (easy cd creator, clonecd, cdrwin, nero)

Bios er også helt oppdatert. Har fungert perfekt i ME tidligere..

Har lastet ned siste versjon av ADAPTEC ASPI driver. Når jeg kjører den står det bare at ingen av driverene er installert fra før. Og det er bare exit knapp jeg kan trykke på..

Fant driveren på denne siden:

http://www.adaptec.com/worldwide/support/d...ws+ASPI+Package

Merkelige greier.. noen som har forslag no da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...