frakk2000 Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Er dette påbudt? På min bil har de byttet den ene skjermen, men det var en amerikansk reservedel, så jeg mangler blinklys der. Kan jeg f.eks fjerne det på den andre siden også? Eller må jeg gå til anskaffelse av nytt? >_< Lenke til kommentar
spitz Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 (endret) Er dette påbudt? På min bil har de byttet den ene skjermen, men det var en amerikansk reservedel, så jeg mangler blinklys der. Kan jeg f.eks fjerne det på den andre siden også? Eller må jeg gå til anskaffelse av nytt? >_< 5288349[/snapback] Det er påbudt med blinklys som er synlig for folk som ser siden av din bil, dvs om det sitter i speilet, foran på bilen eller på skjermen spiller ingen rolle så lenge folk som ser din bil fra siden kan se blinklyset. Det er definert helt klart hvilke vinkler man skal kunne se blinklyset fra, men det har jeg dessverre ikke tilgjengelig her. Edit: Unntaket er vel hvis bilen er levert originalt uten sideblink, men det gjelder jo ikke din. Endret 13. desember 2005 av spitz Lenke til kommentar
VolvoRacing Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Er dette påbudt? På min bil har de byttet den ene skjermen, men det var en amerikansk reservedel, så jeg mangler blinklys der. Kan jeg f.eks fjerne det på den andre siden også? Eller må jeg gå til anskaffelse av nytt? >_< 5288349[/snapback] Det er påbudt med blinklys som er synlig for folk som ser siden av din bil, dvs om det sitter i speilet, foran på bilen eller på skjermen spiller ingen rolle så lenge folk som ser din bil fra siden kan se blinklyset. Det er definert helt klart hvilke vinkler man skal kunne se blinklyset fra, men det har jeg dessverre ikke tilgjengelig her. Edit: Unntaket er vel hvis bilen er levert originalt uten sideblink, men det gjelder jo ikke din. 5288626[/snapback] skal gå greit å få fjærnet det andre blinklyset også. fjerna begge skjermblinkersene på en fiesta en gang og sveiset igjen hullene. gikk glatt gjennom eu-kontroll. kan være forskjell fra plass til plass som godkjenner da seff. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) kan være forskjell fra plass til plass som godkjenner da seff. 5300211[/snapback] nettopp Mitt svar var basert på regler, ikke på om bilen går gjennom godkjenning eller ikke, nettopp fordi det kan variere fra sted til sted og etter om mekaniker'n fikk seg noe kvelden før eller ikke. Endret 16. desember 2005 av spitz Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Den amerikanske modellen er jo uten blinkers på siden, så det frister å fjerne den andre, iogmed at den allerede er koblet ut. (Ledningsnettet). Lenke til kommentar
VolvoRacing Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 kan være forskjell fra plass til plass som godkjenner da seff. 5300211[/snapback] nettopp Mitt svar var basert på regler, ikke på om bilen går gjennom godkjenning eller ikke, nettopp fordi det kan variere fra sted til sted og etter om mekaniker'n fikk seg noe kvelden før eller ikke. 5300400[/snapback] regler er regler. så lenge du har fått godkjent bilen uten blinklys så gjelder ikke reglen i den forstand at det er godkjent som det er og ikke som det er i følge reglene. selv! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Lykke til med å få det godkjent fjernet.. Men som sagt, det er avhengig hvor man tar kontrollen om de kommenterer det. Det finnes selvsagt måter å "unngå" det på, men det får være en annen sak. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) regler er regler. så lenge du har fått godkjent bilen uten blinklys så gjelder ikke reglen i den forstand at det er godkjent som det er og ikke som det er i følge reglene. selv! 5300838[/snapback] Om du har fått det godkjent én gang er da ingen garanti for at du ikke får pes om du blir stoppet i teknisk kontroll, eller får det godkjent neste gang? Det må da være et poeng å følge reglene når man skal gjøre slike ting, så er man sikker på ikke å få pes senere, istedetfor å satse på å få det godkjent fra gang til gang...? Reglene står jo som de gjør uavhengig av om du "tilfeldigvis" har fått det godkjent i en EU-kontroll. Verksteder som tar EU-kontroller har ikke myndighet til å fravike reglene på noen som helst måte, og det faktum at du har fått noe godkjent på en EU-kontroll betyr ikke nødvendigvis at det er lovlig. Endret 19. desember 2005 av spitz Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Tipper han mente godkjent, som i at bilen var godkjent uten blinklys på skjermen, ikke EU-godkjent. Om den er godkjent uten, skal vel dette inn i vognkortet, og da er det kort prosess å vise dette til dem som stopper deg i en teknisk kontroll, evt de som skal ta EU-godkjenning. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 Tenkte jeg skulle gjøre kort prosess, jeg sveiser igjen hullet på den andre skjermen, kabler på nytt, og får meg blinkere på speilene mine. >_< Problem solved. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Tenkte jeg skulle gjøre kort prosess, jeg sveiser igjen hullet på den andre skjermen, kabler på nytt, og får meg blinkere på speilene mine. >_< Problem solved. 5316357[/snapback] Blinklys i speilene burde gjøre susen, men blir det pent? (Høres ut som mye arbeid uansett) (Generell komentar) Regler -regler regler..... Ingen som nevner med et ord at det er direkte trafikkfarlig å ha mangelfult lysytstyr på bilen. Burde vært et hovedargument. Desverre er det slik at feil og mangler blir oversett ved PKK. Dette skjer hos statens vegvesen også. Har utskrifter av kontrollsedler som viser dette. Vet hva som skjer i bransjen p.g.a at jeg jobber med bil selv. Er bilen godkjent ved PKK med en slik mangel kan den dagen etterpå bli stoppet ute på veien å få pålegg om å utbedre mangelen (etterkontroll hos SVV) Det nytter ikke å framvise kontrollseddelen. Vil bare føre til at gjeldene kontrollorgan må svare for seg i henhold til avdekket feil. Når det gjelder bruktimportere biler SKAL de klargjøres for norske regler. Blant annet skal det monteres sideblink når det kreves. Det finnes ikke noen regel som gir unntak for dette!! ( noen untak finnes på veterankjøretøy ) Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Får nå se hvordan det blir, regner med jeg kan få tak i slike som kan ettermonteres på speilet, håper bare ikke det blir skikkelig jalla... Biltema f.eks Lenke til kommentar
SuperChris Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Når det gjelder bruktimportere biler SKAL de klargjøres for norske regler. Blant annet skal det monteres sideblink når det kreves. Det finnes ikke noen regel som gir unntak for dette!! ( noen untak finnes på veterankjøretøy ) 5317556[/snapback] Stemmer det. Uansett hvor originalt det er uten blink på siden. En bekjent importerte en MB SL og fikk påmontert de styggeste blinklysene man kan tenke seg. Ganske høyt oppe på skjermen. Nesten over hjulbuen. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Verksted som monterer sideblinklys som ikke er lik orginalen og riktig plassert må se seg om etter noe annet å finne på.Det er min mening.Hus at vis en sveiser igjen et hull i en skjerm vil det etter en stund komme frem konturer etter hvor det var.Ikke pent hvis du har en mørk bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå