kengdal Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 (endret) Hei jeg sitter og prøver meg litt på meget enkel bash script. Nå er det et et par ting jeg lurer på hvordan jeg gjør. 1. Hvordan kan jeg hente ut informasjon fra en .txt fil og bruke den informasjonen i et bash script? 2. Hvordan kan jeg skrive til linjer i en .conf fil fra et bash script? Takker så meget for svar. BTW Lønner det seg for meg å prøve og lage det samme scriptet i perl i steden. Er dette bedre språk for mitt bruk? Endret 13. desember 2005 av kengdal
Admin'c Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 har lite peiling på bash scripts, men prøver meg echo "det som skal skrives" > /her/skal/det/skrives.conf husker det fra denne komandoen echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
JBlack Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 Det kommer litt an på hvor avansert du skal gjøre ting. Men om du begynner med den følgende linken, så har du litt å se på. http://www.tldp.org/LDP/abs/html/regexp.html http://www.tldp.org/LDP/abs/html/textproc.html Kan godt hende det lønner seg å bruke perl. Perl-fantaster vil garantert hevde det. Jeg har stort sett aldri benyttet Perl, så jeg vet ikke hva fordeler og ulemper er.
kengdal Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Skrevet 13. desember 2005 har lite peiling på bash scripts, men prøver meg echo "det som skal skrives" > /her/skal/det/skrives.conf husker det fra denne komandoen echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward 5288477[/snapback] Dette skriver til fil, men det skriver over. Det jeg vill er å legge til informasjon. Altso hver gang jeg kjører scriptet legger teksten seg til i .conf filen. Noen gode råd?
kengdal Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Skrevet 13. desember 2005 Jeg fant det ut, det var bare og skrive ">>". Men er det noen som vet hvordan jeg kan hente ut informasjon fra en fil, og bruke den i et script.
Grinder Skrevet 29. desember 2005 Skrevet 29. desember 2005 spørst jo ka du skal bruke då. skal du bruke alt som står i fila? eller skal du berre bruke ein liten del av all teksten som e dar? eller skal du bruke linje for linje?
adamcik Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Man kan for eks: #!/bin/sh HELE=`cat fil.txt` # `kommando` gjør at de kommandoen skriver kan brukes i scriptet istedet for at det går til brukeren echo $HELE # Skriver ut innholdet i variablen HELE LINJER=`cat fil.txt | grep test` # $LINJER inneholder nå kun linjene som inneholder order test echo $LINJE Men det kommer veldig an på hva du skal gjøre om denne enkle tilnærming vil lønne seg. Perl kan uten tvil få til det du vil men det er ikke alltid man vil ha Perl skript til ting hvis et bash skript gjøre samme nytten uten for mye styr. Jeg ville anbefalt å lese på Advanced Bash Scripting som ble linket til tidligere... This tutorial assumes no previous knowledge of scripting or programming, but progresses rapidly toward an intermediate/advanced level of instruction . . .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå