sk1rty Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Hei Denne uken har jeg tverrfaglig tentamen i IKT-Driftfag(Programvare, maskinvare og nettverk). Jeg skal lage/illustrere en nettverksløsning for en skole, noe som er ganske greit. Men kriteriene er at elevene skal kun ha trådløst nettverk. Her er fordeling på maskinene som er satt opp i oppgave teksten: • Småtrinn 5 elever pr PC • Mellomtrinn 3 maskiner pr elev • Ungdomstrinn 2 elever pr elev Dette ser jeg på som en liten utfordring siden hver elev ikke har hver sin maskin, men skal ha en oppdeling som dere ser ovenfor. Det er jo vanlig med brukernavn og passord med en 200MB lagringsplass på en Fil-/printserver og en skriver på deling. Går dette med nettverksområde og lagring på trådløst nettverk bra eller blir det tregt og en flaskehals? Jeg har selfølgelig tenkt å la maskinene ha workstation også slik at de slipper å logge på via serveren. Oppgaven er også fremtidsrettet. Dette nettverket skal stå klart på en skole som skal tas i bruk høsten 2007. Jeg har også tenkt å kjøre Vista™ sin server versjon som OS på maskinene. Håper dere kan hjelpe meg Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Ha en server2003 - filserver (der brukerne får et vist antall mb av hardisken) - active directory - group policy (legger in grupper der det valgte gruppene for de restriksjoner de trenge). Det som altid ligger i slike oppgaver er også å lage en ordentlig backup plan + en god raid løsning om en disk skulle ta kvelden (se nærmere på raid mirror) Du trenger heller ikke kjøpe en pc til hver elev lenger da du har en ny type docking station der hele påloggingen skjer på server, dette kan være noe du burde se nærmere på. Når det gjelder valg av trådløst nettverk kan du jo bare tråle litt rundt på nettet forå på priser hva som passer til oppgaven (blir litt for mye jobb for meg å start å se på det nå, men mulig noen andre har direkte forslag på strak arm) Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 (endret) EDIT Se bort fra mitt svar, da jeg presterte å ikke se at du kun skulle bruke trådløst nettverk... Sorry ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg ville gjort som simalarion skriver, i tillegg til at jeg ville laget ett påloggingsscript som inneholder bl.a. mapping av elevenes hjemmeområde, f.eks W:, slik at når vedkommende logger seg på, vil de få sitt respektive hjemmeområde oppmappet. I tillegg ville jeg i scriptet sørget for at maskinene som ikke har antivirusprogram installert, får dette installert automatisk ved 1. gangs pålogging - De som har dette installert vil automatisk bare gå videre i innloggingen. I scriptet kan det også med fordel legges inn oppmapping av fellesområder (F: f.eks). Når det gjelder skrivere, ville jeg nok kanskje ha valgt en HP-skriver med JetDirect-nettverkskort (disse er såre enkle å sette opp), sette de til en fast-IP, aktivere spooling o.l., slik at hver elev havner i køen uten å risikere å miste utskriftene sine. Da setter du bare opp en port til denne skriveren på serveren; F.eks: 192.168.10.1 = server 192.168.10.10 = managed switch 192.168.10.20 -> 192.168.10.50 = ip-pool til klientPCer (i tilfelle skolen skal bygge ut med flere maskiner) 192.168.10.100 -> 192.168.10.105 = ip-pool til skrivere (faste IP-er), hvor du setter av en IP-port til hver av skriverene. Active directories og group policy er et must i slike oppgaver. Jeg ville ikke satt opp WLAN til maskinene, men snarere ett aksesspunkt med høy sikkerhet, slik at de som har laptops e.l., kan få muligheten til å koble seg på det lokale skolenettet. OBS! Dette er ett potensielt sikkerhetsproblem med mindre du vet hva du gjør. Relativt få bedrifter liker WLan pga sikkerheten. Med tanke på backup, ville jeg f.eks brukt Backup Exec med en tapestreamer som kjører full backup hver kveld - alternativt full backup f.eks hver mandag og overskriving resten av uka. Til dette trenger du en dugelig tapestreamer avhengig av størrelse på disker (husk at du kan komprimere data på backuptapes). Forøvrig er RAID en god løsning som en ekstra sikkerhet, jeg ville ha valgt speiling, som simalarion sier. Når det gjelder hw på server, vet jeg ikke hvor avansert det skal være, evt. hvor kostbart det skal være. Det burde holde med en singleCPU-server med SCSI-disker og én eller to-gbit-kontrollere (som jobber med hverandre), og da en managed switch som du lett kan kontrollere traffiken med. Cisco-routere er også veldig fine å jobbe med hvis du skal sette alt opp fra scratch. Endret 13. desember 2005 av oysfaerg Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 (endret) Jeg har faktisk hatt lettvektsutgaven av itb åpnet aldri en bok og hadde aldri undervisning eller en eneste prøve, men har lyst til å prøve meg med noen ideer nå, basert på erfaring =) internett l linux (samba fildeling og domenepålogging samt shaping av trafikk (wondershaper?)(er ikke helt stødig på påloggingsscript)) l gbit switch l ledninger til klasseromene der aksesspunktene er For at naboene ikke skal slå seg løs, så burde man trenge brukernavn og passord for å komme seg på nett, samt en god brannmur på serveren som blokkerer alt unntatt vanlig internettilgang og ftp. Det burde også være en antivirusløsning på serveren som scanner alt (/home) om natten når det ikke er elever på skolen, og setter virusfiler i en karantene og sender deg en raport med dem (elevene kan fort komme til å savne noen filer). For å spare jobben med å dille med klientmaskinene foreslår jeg win98+illution. Men da win98 ikke er så pop har jeg hørt om moonscape protection (finnes sikkert flere alternativer som ligner mer på illution som er bedre og som ikke krever serverdelen, (illusion?)) som du kan kjøre inn, dermed er det bare å kjøre en reboot og maskinen er igjen ren for programmer og virus, dermed er ikke av program så viktig, det blir også mindre pop for elevene å legge inn diverse programmer, ettersom de kjapt forsvinner (men er bare å blokkere rettigheter om du vil på maskinene slik at de ikke kan installere stash). (Husk at det er en fordel å la elever bare få read tilgang til fellesområder så de ikke tuller det til). Går alt til h**** har jeg hatt god erfaring med norton ghost, og ghoster bare inn ett image. Dermed er pcn klar igjen etter to min. Ett annet tips er å nekte at folk legger inn div filtyper på hjemmeområdet (*.mp3 *.mpg *.exe etc) Kom også på at ett intranet heller ikke er så dumt, her kan beskjeder legges ut. Linker til andre sider etc, kan fort bli litt jobb, men det går som regel kjapt og er greit å ha som hjemmeside på pcene. Cpgnuke er f.eks. ett alternativ om du ikke gidder å lage det selv (Krever LAMP (Linux apache mysql og php)) (tips til linux, er du ikke helt stødig på alt der er webmin ett utrolig kjekt program, spesielt for de late ) Men dette var det jeg kom på :/ antar det er folk her som kan plukke fra hverandre alt jeg har sagt og komme med en bedre løsning =) Endret 13. desember 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2005 (endret) Tusen takk for bra informasjon og hjelp! En siste ting jeg lurer på er litt om hardware til filserver med 300 brukere. Hvilket hardware trenger den? Har tenkt å benytte HP eller IBM som leverandør av servere. Noen forslag? EDIT: Glemte å nevne at hver bruker skal ha 230MB, og serverne skal kjøre Windows 2003 Server. Ansatte på skolen skal ha litt mer plass, men dette er ubestemt, men ekstra plass skader ingen. Skal ha SCSI løsning. Endret 13. desember 2005 av sk1rty Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Jeg har veldig gode erfaringer med HP (og Compaq)-servere, i tillegg til at de er veldig fleksible. I firmaet jeg jobber for er det ansatt 160 mann, hvor det er 1 server som fungerer som printserver 160 klientmaskiner, 15 skrivere og masse trafikk på nettverket. Alt arbeid lagres på servere, dvs det er en relativt stor datamengde inn og ut til enhver tid. Maskinen består av 2x Xeon 3,06GHz, 4GB RAM, 4x 73GB-disker til systemdisk (speiles), 3x hotswap redundancy PSU, 4x 1TB fibernettverkskort som kjører sammen (deler på trafikken), ++ i tillegg til SAN. Serveren kjører Win2003-server og har aldri hatt noe som helst problem med den datamengden som kommer igjennom til enhver tid. Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Tusen takk for hjelpen Fikk 6 på oppgaven Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Du skal kunne dette du.. Slutt å sove å kom deg på skolen og lese bøkene dine! Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Du skal kunne dette du.. Slutt å sove å kom deg på skolen og lese bøkene dine! 5435907[/snapback] Det er faktisk ikke så lett. Da jeg gikk IKT for noen år siden (første året det var) så kunne elevene mer enn læreren. Er stor mangel på lærere med nok kunskaper til å undervise her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå