Gå til innhold

Sigma 12-24 / 10-20mm

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med disse linsene og kan gi en anbefaling? Er ikke så interessert i fancy buede linjer men liker godt å gå nær motivet. Mulig et objektiv som starter på 15mm er tilstrekkeig (10-15mm område blir kansje mest buede linjer?).

Prisforskjellen (12-24 er dyrere) er ikke så viktig men forskjellen i blenderåpning og vekt teller mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10-20en skal angivelig være ok, imidlertid forutsetter den APS-C bildebrikke, og at du ikke bruker film eller fullformat. Imidlertid er de fleste originalprodusentene sin optikk (antakelig) hakket vassere, men du spesifiserer ikke hva slags utstyr du bruker.

skarsk; hva skjer med bildekvaliteten når du tøyer bilder fra et sirkulært fisheye, jeg ville anta at du både mistet oppløsningsevne i forhold til "normal" vidvinkel og at du måtte beskjære en del? Har du noen "store filer" liggende ute?

Lenke til kommentar

Utretting av et sirkulært bilde er en matematisk prosess, men jeg har ikke sett hvordan bildet blir 'brettet' eller prosessert, men en slik endring blir på bekostning av noe.

Videre har bildestørrelsen også betydning for sluttresultatet. Jo større, desto bedre utgangspunkt.

Jeg synes dette 'utrettingsverktøyet' er helt nødvendig når man bruker så vidvinklet optikk. (panorama tool)

Jeg kan evt. legge ut noen andre bildeeksempler senere.

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med disse linsene og kan gi en anbefaling?  Er ikke så interessert i fancy buede linjer men liker godt å gå nær motivet.  Mulig et objektiv som starter på 15mm er tilstrekkeig (10-15mm område blir kansje mest buede linjer?).

Prisforskjellen (12-24 er dyrere) er ikke så viktig men forskjellen i blenderåpning og vekt teller mer.

5288136[/snapback]

Jeg vurderer Sigma selv. Den har fått gode kritikker 10-20, Tokina 12-24 er på høyde med Nikon sin til halve prisen. Du finner en test av objektivene her:

http://www.nikonians.org/html/resources/ni...tout/index.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...