Gå til innhold

CSI - Intels svar på HyperTransport

Anbefalte innlegg

Dersom Dell med intel prossesorer kan tilby maskiner flere hundre tusner billig så må det være ulovlig prisdumping ute å går, ordinære priser tilsier at at AMD er meget konkuransedyktige når det gjelder pris. Prisdumping er et alvorlig problem, da dette skader den frie konkuranse og burde vært klaget inn for EØS domstolene. Her er Intel og Dell på tynn is :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norges kraftigste cluster er forresten en Dell. Eid av EMGS. 530 2-way servere i nettverk hele greia koster 20 mill. og ble levert 7-10 dager etter bestilling. Ikke lenge siden den ble installert... siden alle er off topic uansett lissom.

5291415[/snapback]

Om den er kraftigst kan selvsagt diskuteres - hvem kjøper et kluster for å kjøre bare Linpack? ;)

Uansett, jeg blir alt annet enn imponert når klusteret bruker like mye strøm som 120 husstander. Det er direkte forkastelig etter min mening, spesielt når det finnes løsninger som yter bedre og som bare bruker en brøkdel av strømmen.

Det er jo ingen som vet noe nyttig om CSI likevel.

5291415[/snapback]

Joda, de få detaljene som så langt har lekket ut om CSI finner du her:

http://www.techbuilder.org/news/60404730

The CSI bus is optimized for low latency when used as a cache coherent processor bus in four-processor systems. However, it can also be used to link up to 16 CPUs for the high-end X86 systems built by OEMs such as IBM, NEC and Unisys. In addition, CSI will be used without cache coherency as a standard way to link north and south bridge chips in a processor core logic set.

By using a common interconnect as a chip-to-chip link, Intel will be able to develop similar board-level designs and software tools for Itanium and Xeon systems. That could reduce the costs of supporting the two server architectures.

5291433[/snapback]

Nå er det jo vanskelig å trekke noen konklusjoner utifra den artikelen der,både på hva behovet er og hvilke alternativer som finnst,men er rimelig sikker på at de har kjøpt det de trengte og det beste alternativet til sitt behov.

Men siden du er så enormt opptatt av strøm,hva da med bærbare maskiner??

En stor del av maskinene bedrifter kjøper inn i dag er jo bærbare og dette øker kraftig,her har jo Intel ligget foran amd både på ytelse og strømforbruk og disse er jo kjøpt inn av de samme sidrompa IT sjefene, skal de forkastes de også da :hmm:

Lenke til kommentar
Dersom Dell med intel prossesorer kan tilby maskiner flere hundre tusner billig så må det være ulovlig prisdumping ute å går, ordinære priser tilsier at at AMD er meget konkuransedyktige når det gjelder pris. Prisdumping er et alvorlig problem, da dette skader den frie konkuranse og burde vært klaget inn for EØS domstolene. Her er Intel og Dell på tynn is  :hmm:

5291437[/snapback]

Her er det MEGET VIKTIG at du leser hva jeg skriver.

Det jeg snakker om er en TOTAL pakke som inkluderer maskiner,programvare,service,support, garantier osv,osv å så begynne å dra inn prisforksjellene på cpuène og blåse det opp til at det er det prisforskjellen dreier seg om blir HELT feil.

Her snakker vi IKKE prisdumping,men det er interessant å se hvor flinke dere er til å vri det over til dette med en gang :nei::nei:

Lenke til kommentar

hehe, jo kommende yonah bekymrer meg meg, men jeg skal vel finne på noe annet å rakke ned på Intel og Dell dersom de kommer med en strømgjerrig prossor for desktop og servermarkede. Når det gjelder bærbare så har vi jo et utmerket alternativ i Turion.

Edit:

Klart jeg har lest det du skriver, men det er jo Intels eneste våpen PRISdumping for å få salg på en ordre av en slik størrelse, så det er soleklart at her betaler Intel for å få salg, er ikke i tvil om det. Og det snekkern er Prisdumping. Denne konklusjon må jo selvsagt følge utav at all programvare som ble solgt ville vært tilsvarende enten det var AMD eller Intel, og her er det bare Inte og Dell so har interesse av å prisdumpe. MEGET ALVORLIG SAK DETTE:

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Det jeg synes er synd med Dell er at de prioriterer M$-programvare. Ja, de leverer også Linux-løsninger, men det er tier 2. Tier 1-produktene er basert på M$-løsninger. Også en grunn for ikke å velge Dell.

5291394[/snapback]

Ja, det er jo ikke for ingenting at Dell blir kalt "The Great Satan of Hardware":

http://www.theregister.co.uk/1998/10/22/th...an_of_hardware/

The great satan of hardware called Dell, is doing amazingly well. When it started quite small… it was nothing at all… then chose Microsoft DOS as its shell

:p

Dersom Dell med intel prossesorer kan tilby maskiner flere hundre tusner billig så må det være ulovlig prisdumping ute å går, ordinære priser tilsier at at AMD er meget konkuransedyktige når det gjelder pris. Prisdumping er et alvorlig problem, da dette skader den frie konkuranse og burde vært klaget inn for EØS domstolene. Her er Intel og Dell på tynn is  :hmm:

5291437[/snapback]

Ja, men de har i en årrekke benyttet seg av alle mulige smutthull i lovverket som de kan finne og er eksperter til å skjule alle sine spor slik at det har vist seg å være svært vanskelig å bevise at dette foregår. Alle vet jo at dette fortsatt skjer, men få kan bevise noe konkret så derfor har de dessverre sluppet unna. Men nå har jo Intel som kjent blitt saksøkt ihht. anti-trust lovgivningen i USA basert på at konkurransetilsynet i Japan har funnet Intel skyldig i konkurransefiendlig oppførsel. Faktisk var alle (!) de store japanske dataleverandørene innblandet i dette, noe som kanskje sier mer om korrupsjonsnivået i Japan enn de utetiske forretningsmetodene til Intel (?). Det blir likevel interessant å se hvilke konsekvenser rettsaken i USA vil få på databransjen etterhvert, men det er nok bare en fellende dom som kan redde Intel i det lange løp ettersom ukulturen i selskapet har vært der helt siden begynnelsen (Andrew "Only the paranoid survive" Grove var en av grunnleggerne). Selv om Intel og Dell bare er partnere på papiret, så er de omtrent som to dråper vann mhp. bedrifts(u)kultur etter min mening.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg hadde satt litt pris på om mods begynnte å sette et slags minstekrav til idioti fra AMD fanatikere. De ødelegger bare tråden. Greit nok at de er villt off topic men hva med noen fakta til å underbygge de særdeles graverende påstandene som er satt frem her i denne tråden? Bare et eneste lite urokkelig datapunkt hadde vært pent. Ja Osse om du hører bjelleklang nå så er det kanskje fordi det nærmer seg jul, eller kanskje ikke...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

5291437[/snapback]

Ja, men de har i en årrekke benyttet seg av alle smutthull i regelverkene som de kan finne og er eksperter til å skjule alle spor slik at det har vist seg å være svært vanskelig å bevise at dette foregår. Alle vet om at det skjer, men få kan bevise noe konkret så derfor slipper de dessverre unna. Intel har jo som kjent blitt saksøkt ihht. anti-trust lovgivningen i USA som baserer seg på at konkurransetilsynet i Japan fant Intel skyldig i konkurransefiendlig oppførsel. Faktisk var alle (!) japanske dataleverandører innblandet i dette, noe som kanskje sier mer om korrupsjonsnivået i Japan enn Intel? Det blir uansett spennende å se hvilke konsekvenser rettsaken i USA vil få etterhvert, men jeg er redd at en fellende dom er det eneste som kan redde Intel i det lange løp ettersom ukulturen i selskapet har alltid vært der (Andrew "Only the paranoid survive" Grove var en av grunnleggerne).

5291452[/snapback]

Unnskyld meg men dere er bare fantastiske å få det til :D selvsagt har Intel lagt inn alle sine resursjer for at Statoil skulle kjøpe prisdumpede maskiner :!:

Jeg ler meg snart ihjel her,hvor får dere dette fra og er dere klar over at dere offentlig annklager Intel,Dell og Statoil for å drive med snusk i en konkret sak :nei:

De største forskjellene lå vel sannsyneligvis på service/support og garanti vil jeg tro,det er en kjent sak at intet annet firma ivertfall i Norge kan stille den samme service/supportavtalen som Dell kan , så bare det var vel grunn nok til å utelukke andre selskaper.

En annen ting dere heller ikke vet noe om var hvilke cpuèr som sod i de andre maskinene som var med i pristilbudene og det vet ikke jeg heller .

Men ærlig talt prøv nå å være lit seriøse og ikke bare den evindelige svadaen om at så snart noen har valgt intel så er det korrupsjon og prisdumping som er årsaken.

Det blir bare for ensidig og dumt å kjøre på det hele tiden :)

Men nu skal jeg krype i penalen og få meg et par timer på øyet,skal opp igjen kl 0600 for å jobbe litt før jeg dra avgårde for å montere en amd maskin uten prisdumping :tease:

Lenke til kommentar

Du har nok rett Anders, men litt konsperiasjonsterorier sene nattestimer er litt morsomt. :)

Men mine vannvittige teorier er jo ikke totalt uten hold og skulle kunne forsvare min tankegang (Kanskje)

Tekniske fakta og ordinære priser tilisier ikke at Intel burde blitt valgt. Det er vel vanskelig å bestride eller ??

At det er offtopic her i denne tråden føler jeg ikke er forårsaket av undertegnede.

Edit:

Skal også innta horisontalen (før jeg havner helt ute på finnmarksvidda hihi)

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Du har nok rett Anders, men litt konsperiasjonsterorier sene nattestimer er litt morsomt.  :)

Men mine vannvittige teorier er jo ikke totalt uten hold og skulle kunne forsvare min tankegang (Kanskje)

Tekniske fakta og ordinære priser tilisier  ikke at Intel burde blitt valgt. Det er vel vanskelig å bestride eller ??

At det er offtopic her i denne tråden føler jeg ikke er forårsaket av undertegnede.

5291461[/snapback]

Jeg er temmelig overbevist om at Statoil har kjøpt maskiner som oppfyller de krav som trengst til disse og når en vet at forskjellene er uhyre små så skulle ikke det være noe problem, i tillegg er vel den aller viktigste delen support/service noe Dell kan gi på dagen menst andre ikke kan det.

Hva tror du det ville koste om en feks måtte stoppe oljeproduksjonen i et døgn eller to menst man ventet på servicefolk??

Men som sagt tidligere, nå er det penalet.

God Natt .

Og forresten God Jul alle sammen :xmas:

Lenke til kommentar

Ta feks Statoil de bruker utelukkende maskiner fra DELL og hvorfor?

Jo fordi disse maskinene yter i massevis samtidig som det viktigste for Statoil er driftsikkerhet og support, noe som DELL er en ener på.

5290289[/snapback]

Kom over denne:

HP og Statoil har jobbet tett sammen over mange år og vi er svært glade for å nå også komme inn på pc-siden. Denne avtalen beviser at HP kan konkurrere på både kvalitet, pris og ikke minst på leveringsbetingelser.Vi har bransjens beste logistikkapparat og leverer etter Statoils krav verden over. Ingen andre leverandører kan vise til en tilsvarende bredde i sin produktportefølje, og vår totalitet har utvilsomt vært en viktig faktor for denne avtalen, sier Arild Westbye, direktør for Personal System Group i HP Norge, i en pressemelding.

Statoil standardiserer sine arbeidsstasjoner på HP XW9300 som er basert på AMDs Opteron 64-bits prosessor. Det skal sørge for ekstrem ytelse, ifølge HP.

Dette er en av de første store avtalene vi gjør på HP XW9300, som er en arbeidsstasjon med en voldsom kapasitet. Denne avtalen gir Statoil det beste som er å oppdrive, og passer deres krevende behov i letingen etter olje og gass svært godt, sier Westbye.

Statoil velger HP og Linux

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar
Statoil standardiserer sine arbeidsstasjoner på HP XW9300 som er basert på AMDs Opteron 64-bits prosessor. Det skal sørge for ekstrem ytelse, ifølge HP.

Dette er en av de første store avtalene vi gjør på HP XW9300, som er en arbeidsstasjon med en voldsom kapasitet.

5291837[/snapback]

Siden vi liker å diskutere, og få har kompetanse eller kjennskap nok til å diskutere CSI, mens "alle" kan diskutere (for n'te gang) Intel/Dell vs. AMD og annet som ikke har med topic å gjøre, her er en test av HP-maskina. :)

New contender for "King of the Hill" status .

Fattet min interesse siden jeg er ute etter ytelses tester til en MS SQL Server. Siden Statoil er nevnt flere ganger i tråden, så tror jeg forresten også vi har minst én bruker på forumet med temmelig godt kjennskap til det som skjer på IT fronten der. Kunne vært interessant å høre vedkommendes "versjon".

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Ta feks Statoil de bruker utelukkende maskiner fra DELL og hvorfor?

Jo fordi disse maskinene yter i massevis samtidig som det viktigste for Statoil er driftsikkerhet og support, noe som DELL er en ener på.

5290289[/snapback]

Kom over denne:

HP og Statoil har jobbet tett sammen over mange år og vi er svært glade for å nå også komme inn på pc-siden. Denne avtalen beviser at HP kan konkurrere på både kvalitet, pris og ikke minst på leveringsbetingelser.Vi har bransjens beste logistikkapparat og leverer etter Statoils krav verden over. Ingen andre leverandører kan vise til en tilsvarende bredde i sin produktportefølje, og vår totalitet har utvilsomt vært en viktig faktor for denne avtalen, sier Arild Westbye, direktør for Personal System Group i HP Norge, i en pressemelding.

Dette er en av de første store avtalene vi gjør på HP XW9300, som er en arbeidsstasjon med en voldsom kapasitet. Denne avtalen gir Statoil det beste som er å oppdrive, og passer deres krevende behov i letingen etter olje og gass svært godt, sier Westbye.

5291837[/snapback]

Ingenting hadde vært bedre om så er tilfellet,da faller iallefall alle "annklager" om snusk og prisdumping bort, min info ang at de kjøpte Dell har jeg fra en annsatt i nevnte selskap , så jeg "selger" den for det samme som den er "kjøpt" for .

Stor pc-ordre fra Statoil              Dell Computers skal levere nytt pc-utstyr til om lag 15.000 ansatte i Statoil-konsernet.    Ansatte får utstyret i perioden 1. mai til 1. juli. Leveransen inkluderer alt pc-utstyr bortsett fra ny skjerm.     "Etter en frysperiode på et par år for pc-utstyr, tar Statoil nå et løft med innføring av ny programvare for administrative systemer," sier Arild Halsetrønning, delprosjektleder for NextStep.     Gjennom Nextstep-prosjektet skal ansatte nå få ny datamaskin på kontoret, nye elektroniske samarbeidsløsninger og ny ansattportal. Det blir ikke tildelt flere store enkeltkontrakter i dette prosjektet.     Ifølge Halsetrønning er selskapet valgt ut blant seks anbydere fordi det var best på pris og teknisk løsning. Statoil har lagt stor vekt på helseaspektet med støy og ergonomi i leverandørvalget.     Dell Computers leverer allerede datautstyr til Statoil.

Dell-pc    Det er bare en drøy måned siden det ble kjent at selskapets pc-park fornyes med pc-er fra Dell. Over 18.000 ansatte i hele konsernet har fått nye pc-er, samtidig med at oljeselskapet oppgraderte fra Windows 2000 til Windows XP.    Det er tvilsomt at den nye avtalen med HP får noen konsekvenser for fornyelsen av pc-ene.    Statoil er landets aller største enkeltstående kjøper av datautstyr utenfor offentlig sektor, og derfor en svært viktig prestisjekunde for bransjen. HP var markedsleder i pc-salget i 2004, men kommer til å bli forbigått av Dell i 2005, ifølge uttalelser bransjestatistiker Morten Dahl kom med til Dagens Næringsliv i anledning Dell-salget til Statoil.

Ser ut som begge uttalelsene stemmer, hp er inne det samme er Dell og ingenting kunne vært bedre da dette DREPTE teorien om prisdumping/korrupsjon som er enkeltes "varemerke" her på forumet :ermm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...