Gå til innhold

CSI - Intels svar på HyperTransport

Anbefalte innlegg

Snekker'n: Dine innlegg for meg til å tro at Intel er så mye bedre enn AMD på alle områder! Dell er overlegent på driftsikkerhet? Hvor har du det i fra? Har du noen tall eller fakta som kan bekrefte dette? Litt rart at Sun ikke er noe dårligere på dette område og de har ikke intel i sine PC'er! Det er tross alt flere og flere bedrifter som velger opteron fremfor intel-baserte pc'er/servere, så du snakker litt i motvind nå! Driftsikkerhet og support er det flere enn Dell som kan tilby, og Dell mister også stadig flere kunder.

For store bedrifte er også dette blitt ganske viktig:

As part of the original challenge issued to Intel by AMD, power consumption was also a consideration. Mainstream Dual-Core AMD Opteron processors at 95 watts, consume far less than the competition's dual-core x86 servers processors which according to their published data, have a thermal design power of 135 watts and a max power draw of 150 watts. This can result in 200 percent better performance-per-watt than the competition. Even greater performance-per-watt can be achieved with lower-power Dual-Core AMD Opteron processors that are available in 55 watt offerings.

Kilde!

5291299[/snapback]

Atter en gang må jeg få spørre hvor du har det fra at jeg mener at Intel er så mye bedre enn AMD??

Vet ikke hvor mange tråder jeg har sagt det,men det begynner å bli noen, men greit jeg kan gjennta en gang til så synker det muligens inn.

Jeg bruker amd pr i dag og jeg annbefaler de aller fleste jeg bygger maskiner for å velge AMD fordi disse er litt rakere enn dagens Intel.

Håper det er oppfattet nå :)

Det jeg ikke er enig i er at det blir fremstilt som om amd er lysår fremfor Intel,da det ikke er tilfelle da forskjellene er minimale og ikke merkbare for den vanlige bruker, selv sitter jeg med en A64 3700 men foretrekker en P4 foran denne når jeg driver med billedredigering (eller en dobbelkjerneprosessor)

At så enkelte lever på myten om sidrompa IT sjefer som ikke vet bedre, er bare tull. Statoil har vel de best skolerte og mest oppdaterte sådann og de valgte DELL av den enkle grunn at ingen andre var i nærheten på pris på den totale pakken og da blir det uintresangt om en cpu yter 2-3% bedre på enkelte ting,da det ikke betyr noe for dem .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første så henger ikke Intel mye etter og dette har uansett liten/ingentin å bety for kommuner eller andre, de sitter ikke på jobb og spiller CS,dermed betyr den lille forskjellen ingenting.

<snip>

5290289[/snapback]

Snekker'n.. Jeg har forståelse for din inbitte støtte/forsvar for Intel mot alle AMD-nerdene her (som ikke har et helt grep på livets realiteter)..

Men.. du må ikke være så bastant humørløs.. :)

Teknologisk sett.. og effektmessig.. ligger Intel P4 (Netburst) etter AMD64 - single som dual-core. "So what"?

Det betyr ikke at de generelt sett yter fryktelig mye dårligere enn AMD CPU'er i praktisk bruk (som du er flink til å påpeke).

Faktisk yter de "forhatte" (av "AMD-klanen") Netburst-CPU'ene til Intel bedre enn tilsvarende prisete AMD64 CPU'er i en del tester/bruk som utnytter HT'n til P4'n.

For min egen del er jeg mest fornøyd med de CPU'en/systemene som klokker lengst til lavest pris..... i skrivende stund er det en råbillig Celeron D i ett i915P-HK som skal tynes... foreløpig ser det bra ut.. fra 2.5 til 4.0Ghz.. :)

OT:

Jeg følger spent med på nyheter både fra Intel og AMD fremover..

:thumbup:

Hvem som er/blir "best" kan jeg gjerne være med å "krangle" om her på forumet..

5291333[/snapback]

Det er greit,men jeg blir bare så uenderlig lei av at så snart man sier noe så er man Intelfanatiker og så snart noen har kjøpt en Intelmaskin så er det uvitende sidrompa IT folk som ikke har peiling :nei:

Lenke til kommentar

As part of the original challenge issued to Intel by AMD, power consumption was also a consideration. Mainstream Dual-Core AMD Opteron processors at 95 watts, consume far less than the competition's dual-core x86 servers processors which according to their published data, have a thermal design power of 135 watts and a max power draw of 150 watts. This can result in 200 percent better performance-per-watt than the competition. Even greater performance-per-watt can be achieved with lower-power Dual-Core AMD Opteron processors that are available in 55 watt offerings.

Kilde!

5291299[/snapback]

Ja, systemer med så lavt strømforbruk som mulig burde så absolutt være svært høyt oppe på prioriteringslisten for større bedrifter. Likevel finnes det fortsatt bedrifter som sover i timen og som derfor blir et enkelt bytte for Dell sine (etter min mening elendige) løsninger. Fra mandagens utgave av Adresseavisen:

Monstermaskinen skal varme byen

Hva sier du til en computer som er så kraftig og stor og svær at den bruker like mye strøm som 120 eneboliger, som måler 12 ganger fire meter, og som i tillegg avgir så mye varme at Trondheim Energiverk vil koble den til sitt fjernvarmeanlegg?

[...]

«Clusteret» er navnet på monstermaskinen, og står i et kjellerlokale i Stiklestadveien i Trondheim. Eier er bedriften EMGS AS

[...]

Maskinen ble kjøpt hos maskinleverandøren Dell.

Dette er et fantastisk eksempel på galskapen som dessverre fortsatt råder i IT-bransjen. Noen som sa sidrompa?! :wallbash:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Kilde!

5291299[/snapback]

Ja, lavt strømforbruk burde iallefall vært viktig for større bedrifter. Likevel finnes det fortsatt bedrifter selv i Norge som sover i timen og som derfor blir et enkelt bytte for Dell sine (etter min mening elendige) løsninger. Fra mandagens utgave av Adresseavisen:

Monstermaskinen skal varme byen

Hva sier du til en computer som er så kraftig og stor og svær at den bruker like mye strøm som 120 eneboliger, som måler 12 ganger fire meter, og som i tillegg avgir så mye varme at Trondheim Energiverk vil koble den til sitt fjernvarmeanlegg?

[...]

«Clusteret» er navnet på monstermaskinen, og står i et kjellerlokale i Stiklestadveien i Trondheim. Eier er bedriften EMGS AS

[...]

Det er Eidesmo og hans folk som temmer «Clusteret». Maskinen ble kjøpt hos maskinleverandøren Dell.

Et glimrende eksempel på galskap i IT-bransjen. Jommen sa jeg sidrompa! :wallbash:

5291357[/snapback]

Og som jeg sa så finnest det sikkert enkelte eksempler på sidrompete personer rundt omkring nå,akkurat som det fantes sidrompa folk som tviholdt på sin AMD socet A selv om Intel leverte P4 med HT :D

Når det så gjelder maskinen du snakker om er jo dette en helt spesiell sak og der står ingenting om at det kunne skaffes en amd maskin som kunne utført det samme som denne med mindre effektforbruk etter det jeg kan se.

«Clusteret» er navnet på monstermaskinen, og står i et kjellerlokale i Stiklestadveien i Trondheim. Eier er bedriften EMGS AS, som har behov for så kraftige regneoperasjoner at de har anskaffet det som i hvert fall er Norges kraftigste datamaskin.
Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Har fortsatt min gamle, trofaste P4C 3.0 GHz NW med HTT. Og hovedkortet er P4C800-E Deluxe. Valgte det fremfor en AMD-maskin den gangen. Den maskinen fungerer fortsatt bra. Men skulle jeg ha bygd ny maskin i dag, hadde jeg helt klart valgt en AMD-maskin.

Edit: men nå begynner diskusjonen å skli litt vekk fra hva som er topic her. Begynner å ane en Intel VS AMD diskusjon...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Snekkern, jeg er glad vi har deg, for uten deg hadde disse amd vs intel blitt totalt kjedelige :)

Jeg vet at Dell har en meget høy stjerne i næringslivet pga god servis.

Men at staten skal velge ulønsomme og strømspisende Intel er direkte sløseri med våre / skattebetalerens penger :mad: , her komer de med avgifter på avgifter for å få oss stakkers vanlige folk til å spare energi, og hva gjør den samme staten, kjøper strømspisende trege maskiner fra Intel. Dette er direkte forkastlig og umoralsk. Og ikke minst så er det direkte dobbeltmoral :cry:

I tillegg svekkes surt tiltrengte Norske arbeidsplasser ved at statlige bedrifter velger annenrangs datamaskiner fra utenlandske leverandører, det hjelper ikke at Dell kan tilby maskiner 4/5 % under Norske (gjelder selvsagt kun Intel) , vi / staten / skattebetalrene taper skatt fra Norske bedrifter ved at staten sløser bort penger i utlandet.

Dette er særdelest ille når en også vet at vi (staten) kun får dårliger maskiner en vi kunne hadd, noe som igjen bidar til å svekke kunnskapsnivået, iogmed at de sløser bort våre skattepenger som elles kunne vært brukt mye mer fornuftig. !

Hallejula !!

Endret av Osse
Lenke til kommentar

5291378[/snapback]

Tja, nivået på Dell sin service i bedriftsmarkedet iforhold til andre leverandører kan diskuteres. Min erfaring er at Dell bare er best på "rabatter" (les: smøring), og med en lite oppegående IT-avdeling og toppledelse så blir man raskt et lett "Dell-offer" (les: eksklusiv Dell-kunde). Noen stiller dessverre ikke andre krav enn pris, mens det burde være pris/ytelse/watt og kvalitet etter min mening.

Men at staten skal velge ulønsomme og strømspisende Intel er direkte sløseri med våre / skattebetalerens penger  :mad: , her komer de med avgifter på avgifter for å få oss stakkers vanlige folk til å spare energi, og hva gjør den samme staten, kjøper strømspisende trege maskiner fra Intel. Dette er direkte forkastlig og umoralsk. Og ikke minst så er det direkte dobbeltmoral :cry:

I tillegg svekkes surt tiltrengte Norske arbeidsplasser ved at statlige bedrifter velger annenrangs datamaskiner fra utenlandske leverandører, det hjelper ikke at Dell kan tilby maskiner 4/5 % under Norske (gjelder selvsagt kun Intel) , vi / staten / skattebetalrene taper skatt fra Norske bedrifter ved at staten sløser bort penger i utlandet.

Dette er særdelest ille når en også vet at vi (staten) kun får dårliger maskiner en vi kunne hadd, noe som igjen bidar til å svekke kunnskapsnivået, iogmed at de sløser bort våre skattepenger som elles kunne vært brukt mye mer fornuftig. !

Hallejula !!

5291378[/snapback]

Ja, dette vanvittige sløseriet med strøm kan ikke kalles for noe annet enn direkte umoralsk. Jeg har tipset Norges Naturvernforbund om denne saken, så det blir interessant å se hvilke etterspill dette får eventuelt :hrm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Snekkern, jeg er glad vi har deg, for uten deg hadde disse amd vs intel blitt totalt kjedelige :)

Men at staten skal velge ulønsomme og strømspisende Intel er direkte sløseri med våre / skattebetalerens penger  :mad: , her komer de med avgifter på avgifter for å få oss stakkers vanlige folk til å spare energi, og hva gjør den samme staten, kjøper strømspisende trege maskiner fra Intel. Dette er direkte forkastlig og umoralsk. Og ikke minst så er det direkte dobbeltmoral :cry:

Hallejula !!

5291378[/snapback]

Hvor har du det fra at de velger ulønsomme maskiner og at disse er så strømspisende at dette gjør enorme utslag og at de er annenrangs??

Kunne vært intresagng om dere for en gangs skyld kunne komme med et bevis på disse uttalelsene så vi fikk se hvor mye de tapte.

Som jeg sa så valgte Statoil DELL maskiner til Snøhvitprosjektet nettop frdi ingen andre var i nærheten på pris på den totale pakken .

Dette er jo en relativt ny innvistering som er foretatt,hvorfor innhenter dere ikke prisene dær og så ser dere hvor mange år disse kan kjøres før prisdifferansen er spist opp av de strømkostnadene dere viser til,tipper det blir noen år ja .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

5291378[/snapback]

Tja, det kan alltids diskuteres. Min erfaring er at Dell er best på "rabatter" (les: smøring), og med en lite oppegående IT-avdeling og ledelse så blir man et lett Dell-offer (les: eksklusiv Dell-kunde).

Hallejula !!

5291378[/snapback]

Ja, dette sløseriet med strøm er ikke noe annet enn direkte umoralsk. Jeg har satt Norges Naturvernforbund på saken, så det blir spennende å se hva som skjer videre.

5291387[/snapback]

Så alle som ikke leverer maskiner med amdprosessor driver med smøring :D

Hvor ensidig går det ann å bli??

Og Statoil er altså lite oppegående :!:

JA jeg ler og det rimelig høyt.

EDIT: ser det står følgende:

Trondheim Energiverk vil koble den til sitt fjernvarmeanlegg?

Må jo være helt genialt,her får en jo brukt restvarmen til noe fornuftig nemmelig til oppvarming av boliger,noe som neppe hadde vært lønnsomt med en halvlunken amd :)

Det må jo være midt i blinken for Norges Naturvernforbund da de støtter gjennvinning :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det jeg synes er synd med Dell er at de prioriterer M$-programvare. Ja, de leverer også Linux-løsninger, men det er tier 2. Tier 1-produktene er basert på M$-løsninger. Også en grunn for ikke å velge Dell.

5291394[/snapback]

Joda det er sikkert pluss og minuser med DELL,men det er det vitterlig med alle,det som er synd er at alt skal være så inderlig svart/hvitt her på forumet.

Der alt som har med DELL eller Intel er så grusomt, menst amd er bare solskinn :innocent:

Pusiisg at de to dårligste selskapene er de to største og mestselgende på verdensbasis år etter år :hmm:

Er det virkelig så mange "idioter" innen databransjen :)

Lenke til kommentar

Norges kraftigste cluster er forresten en Dell. Eid av EMGS. 530 2-way servere i nettverk hele greia koster 20 mill. og ble levert 7-10 dager etter bestilling. Ikke lenge siden den ble installert... siden alle er off topic uansett lissom. Det er jo ingen som vet noe nyttig om CSI likevel.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Er det virkelig så mange "idioter" innen databransjen smile.gif

Svaret er et rungende JA.

Intel gir håpløst dårlige maskiner i forhold til AMD, og de er fakta dyrere i drift. Av dette må konklusjonen bli at det er et flertall av idoter som styrer innkjøpene av data til bedrifter.

Edit:

OK så er det jo et GODT markedsargument "Intel varmer opp Trondheim", hmm smarte de der Intel folka :hmm:

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Norges kraftigste cluster er forresten en Dell. Eid av EMGS. 530 2-way servere i nettverk hele greia koster 20 mill. og ble levert 7-10 dager etter bestilling. Ikke lenge siden den ble installert... siden alle er off topic uansett lissom. Det er jo ingen som vet noe nyttig om CSI likevel.

5291415[/snapback]

Enig,jeg har overhode ikke peiling på denne og det tror jeg heller ikke andre her har heller, poenget var vel heller at noen fikk et desperat behov for å finne noe "negativt" om Dell :cool:

Lenke til kommentar

Det er jo et ordtak som sier at: "Verden vil bedras."

Og på dette området så synes jeg at Dell/Intel er i en klasse for seg selv. Få andre selskaper har klart å føre flere folk bak lyset enn dem etter min mening. Den aller verste siden av Texas-mentaliteten (Dell har hovedkvarteret sitt i Round Rock, Texas) er tydeligvis det eneste som teller der i gården, der jakten på maksimal profitt går foran absolutt alle andre hensyn. Er det virkelig noen som innbiller seg at høyt strømforbruk i seg selv er en problemstilling i Texas kanskje? :roll:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Er det virkelig så mange "idioter" innen databransjen smile.gif

Svaret er et rungende JA.

Intel gir håpløst dårlige maskiner i forhold til AMD, og de er fakta dyrere i drift. Av dette må konklusjonen bli at det er et flertall av idoter som styrer innkjøpene av data til bedrifter.

5291418[/snapback]

Tror du driter på draget her ja, Intels maskiner er ikke håpløst dårligere enn amd sine,forskjellene er minimale , at Intel sine cpuèr pr i dag bruker litt mere strøm betyr vel lite/ingenting i en annbudsrunde der en snakker om prisforskjeller på mange hudrede tusener av kroner.

Kan kjøpe litt kilowatt for det vil jeg tro . :hmm:

Lenke til kommentar
Det er jo et ordtak som sier at: "Verden vil bedras."

Og på dette området så synes jeg at Dell/Intel er i en klasse for seg selv.  Få andre selskaper har klart å føre flere folk bak lyset enn dem etter min mening.  Den aller verste siden av Texas-mentaliteten (Dell har hovedkvarteret sitt i Round Rock, Texas) er tydeligvis det eneste som teller der i gården, der jakten på maksimal profitt går foran absolutt alle andre hensyn.  Er det virkelig noen som innbiller seg at høyt strømforbruk i seg selv er en problemstilling i Texas kanskje? :roll:

5291423[/snapback]

Maksimal profitt på sitt produkt er noe alle streber etter også amd, så å påstå noe annet er rett og slett sprøyt.

At ikke alle selskaper kan ta ut maksimal profitt ja dog selge med tap i perioder,skyldes vel dog rett og slett dårlig markedsføring og liten etterspørsel etter produktet. Noe som medfører at det må selges med liten,ingen profitt for å få markedsanndeler.

Det finnst utallige eksempler på at produkter må selges med tap over perioder for å få markedsanndeler. Her er jo amd et glimrende eksempel,dette vil dermed ikke si at ikke de er ute etter maks profitt over tid, noe annet ville jo være totalt blåøyd :hmm:

Lenke til kommentar
Norges kraftigste cluster er forresten en Dell. Eid av EMGS. 530 2-way servere i nettverk hele greia koster 20 mill. og ble levert 7-10 dager etter bestilling. Ikke lenge siden den ble installert... siden alle er off topic uansett lissom.

5291415[/snapback]

Om den er kraftigst kan selvsagt diskuteres - hvem kjøper et kluster for å kjøre bare Linpack? ;)

Uansett, jeg ble alt annet enn imponert når jeg fikk vite at dette klusteret bruker like mye strøm som 120 husstander. Det er direkte forkastelig etter min mening, spesielt når det finnes løsninger som både yter bedre og som bare forbruker en brøkdel av strømmen.

Det er jo ingen som vet noe nyttig om CSI likevel.

5291415[/snapback]

Joda, de få detaljene som så langt har lekket ut om CSI finner du her:

http://www.techbuilder.org/news/60404730

The CSI bus is optimized for low latency when used as a cache coherent processor bus in four-processor systems. However, it can also be used to link up to 16 CPUs for the high-end X86 systems built by OEMs such as IBM, NEC and Unisys. In addition, CSI will be used without cache coherency as a standard way to link north and south bridge chips in a processor core logic set.

By using a common interconnect as a chip-to-chip link, Intel will be able to develop similar board-level designs and software tools for Itanium and Xeon systems. That could reduce the costs of supporting the two server architectures.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Norges kraftigste cluster er forresten en Dell. Eid av EMGS. 530 2-way servere i nettverk hele greia koster 20 mill. og ble levert 7-10 dager etter bestilling. Ikke lenge siden den ble installert... siden alle er off topic uansett lissom.

5291415[/snapback]

Om den er kraftigst kan selvsagt diskuteres - hvem kjøper et kluster for å kjøre bare Linpack? ;)

Jaggu om jeg vet. EMGS bruker den med stort hell til å finne olje. Hva var poenget ditt? De har det med å være litt.. err jeg kan være snill på si kamuflert.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...