Superparanoid Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Hvordan kan man ta gode bilder fra en konsert? På en konsert er det som regel mørkt, mye skiftende og blinkende motlys, og motivet er hele tiden i bevegelse. Bruk av blitz gir sjelden god effekt, dessuten er det som regel ikke tillatt heller (selvom dette sjelden blir overholdt...) Slår man av blitzen, får man ofte veldig forsinkelser i bildene... Jeg innbiller meg at man må ha et kamera som fokuserer raskt, benytte hurtig lukkertid og kanskje en forholdsvis høy ISO-innstilling? Aller helst bør man kanskje også bruke stativ? Jeg har prøvd meg litt fram, men synes fortsatt det er vanskelig å få bilder du er 100 % fornøyd med. Med høy ISO har bildene en tendens til å bli noe kornete... Jeg blir ofte spurt om å fotografere for lokale band etc. Om det er fordi jeg er en god fotograf, fordi jeg er en hyggelig fyr, eller om det er fordi jeg har et forholdsvis bra kamera (Canon EOS 350D) skal være usagt. Men jeg synes da det er artig å fotografere og jeg kan gjerne knipse mange bilder iøpet av en konsert, og som regel blir da noen av bildene OK for internett om ikke annet. Men jeg skulle ønske jeg kunne utvikle meg og ta bedre bilder. Tips mottas med takk! Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Noen stalltips; - Øk ISO - bedre med litt kornete bilde enn uskarpt pga bevegelse/lukkertid - Prøv å time bildene i forhold til lys o.l. så du tar når lyset er max. - Bruk monopod så reduserer du ihvertfall en del av dine egne bevegelser som kan føre til uskarphet uten at det blir så klønete som å ha med et stativ. - Rask autofokus er ikke så viktig vil jeg si; så sant det ikke er et band som løper rundtomkring på scenen absolutt hele tiden - Kjenner du de du skal ta bilde av er det sikkert ikke noe problem å få seg en god plass enten ved siden av scenen eller ved f.eks. lydbordet slik at du slipper å slite med at folk kommer i veien. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 I tillegg til Doogles forslag så har jeg et eneste stikkord til deg: Lyssterk optikk! Har selv tatt noen meget anstendige bilder av et band jeg kjenner, og dette ble gjort med en 50mm F1.4 linse fra Canon. Bildene ble tatt håndholdt, med en isoverdi på 400, blender 1.8-2.0 og lukkertid rundt 1/125, såvidt jeg husker. Det er helt utrolig hvor mye et slikt lyssterkt objektiv har å si i sånne situasjoner. Om du ikke har råd til å kjøpe f.eks. den 50mm-linsen, så kan jo F1.8-versjonen være et billig, om enn ikke like bra, alternativ. Eller kanskje du kjenner noen du kan låne utstyr fra? Trengs det mer tele så finnes det jo andre lyssterke alternativer på 85mm, 105mm o.s.v. Lenke til kommentar
Tom Ames Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Hvordan kan man ta gode bilder fra en konsert? På en konsert er det som regel mørkt, mye skiftende og blinkende motlys, og motivet er hele tiden i bevegelse. Bruk av blitz gir sjelden god effekt, dessuten er det som regel ikke tillatt heller (selvom dette sjelden blir overholdt...) Slår man av blitzen, får man ofte veldig forsinkelser i bildene... Jeg innbiller meg at man må ha et kamera som fokuserer raskt, benytte hurtig lukkertid og kanskje en forholdsvis høy ISO-innstilling? Aller helst bør man kanskje også bruke stativ? Jeg har prøvd meg litt fram, men synes fortsatt det er vanskelig å få bilder du er 100 % fornøyd med. Med høy ISO har bildene en tendens til å bli noe kornete... Jeg blir ofte spurt om å fotografere for lokale band etc. Om det er fordi jeg er en god fotograf, fordi jeg er en hyggelig fyr, eller om det er fordi jeg har et forholdsvis bra kamera (Canon EOS 350D) skal være usagt. Men jeg synes da det er artig å fotografere og jeg kan gjerne knipse mange bilder iøpet av en konsert, og som regel blir da noen av bildene OK for internett om ikke annet. Men jeg skulle ønske jeg kunne utvikle meg og ta bedre bilder. Tips mottas med takk! 5287639[/snapback] Jeg spurte om dette på foto.no og svarene leser du i denne tråden: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=171919 Jeg endte opp med en 50mm 1.4, mer godt fornøyd, men har ikke fått prøvde den på Rockefeller eller Sentrum Scene ennå. Ser at mange er fornøyd med 50mm 1.8 også. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Lyssterk optikk er som nevnt et must, iallefall på de litt mindre konsertlokalene med tvilsom lyssetting. Du kommer deg veldig langt med en 50mm f/1.8, men den setter begrensninger til hvor langt unna scenen du må stå. Ikke vær redd for å dra opp ISOen på full guff. Jeg tar de fleste konsertbildene mine på f/2.8, og jeg går en sjelden gang ned til ISO800 på innendørskonserter. Ofte er scenen rotete og fæl, og å forsøke å fange hele scenen/bandet blir både lite estetisk pent og statisk og kjedelig. Jeg ser ofte heller etter å kunne fange uttrykk eller bevegelser, og noe som kommuniserer musikken visuelt sett. Som Prepple Houmb i DumDum Boys gjør som ingen andre: (MØKKAMANN!) Ideelt sett er det gjerne lurt å forsøke å fange mer enn ett element i rammen også. Dette er trekkspillfinnen Kimmo Pohjonen, som har et lite kamera montert oppe på trekkspillet, og mot slutten av konserten ble dette vist på store flatskjermer bak artistene: Så ikke glem å stoppe opp og kikke på scenen med et "fotografisk øye" - se etter ting som ser tøffe ut og vil gjøre seg som et støttende element til hovedmotivet ditt. Alle disse tre bildene er forøvrig tatt med en aldrende Sigma 70-210mm f/2.8-linse, som er en særdeles kjekk brennvidde når de beste plasseringene er noen meter unna scenen. Da slipper man i tillegg "opp-i-nesa-vinkelen" man får når man er helt framme med scenekanten. Ikke at den vinkelen ikke kan brukes, men du får ikke automatisk de beste resultatene når du står nærmest mulig. Flere bilder ligger forøvrig på foto.no. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Bra tips5290015[/snapback] Og fantastiske konsertbilder - wow! Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2005 Takk for mange gode tips. Og for noen fantastiske konsertbilder! Hvis jeg kan ta sånne fotos, skal jeg være veldig fornøyd! Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Lyssterk optikk er nevnt flere ganger her. Bra, jeg skal nok anskaffe meg det, men jeg fotograferer jo ikke bare konserter, hva ellers kan sånn optikk passe godt til? Nyttårs-raketter kanskje? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Lyssterk optikk er nevnt flere ganger her. Bra, jeg skal nok anskaffe meg det, men jeg fotograferer jo ikke bare konserter, hva ellers kan sånn optikk passe godt til? Nyttårs-raketter kanskje? 5295381[/snapback] ..og annen lavlysfotografering (deriblant nyttårsraketter), samt portrettfoto. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Lyssterk optikk er nevnt flere ganger her. Bra, jeg skal nok anskaffe meg det, men jeg fotograferer jo ikke bare konserter, hva ellers kan sånn optikk passe godt til? Nyttårs-raketter kanskje? 5295381[/snapback] ..og annen lavlysfotografering (deriblant nyttårsraketter), samt portrettfoto. 5295952[/snapback] Jepp, en stor blender gir jo ypperlige muligheter til å leke med dybdeskarphet i portretter og denslags! Dessuten funker slik optikk fabelaktig i alle situasjoner der blitz ikke er ønskelig (for å bevare stemningen) eller mulig, og det ikke er spesielt lyst. Kirke (bryllup, dåp), peiskos på hytten og generelt de fleste typer bilder innendørs, som jeg i hvert fall synes blir penere med "naturlig" lys enn med blitz. Det mangler i hvert fall ikke på motiver og situasjoner man kan bruke lyssterk optikk i/på, det kan jeg love. En helt ny verden åpnet seg for meg da jeg prøvde det 50mm F1.4-objektivet, og etter det har det ikke vært noe vei tilbake Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) Jepp, en stor blender gir jo ypperlige muligheter til å leke med dybdeskarphet i portretter og denslags! Dessuten funker slik optikk fabelaktig i alle situasjoner der blitz ikke er ønskelig (for å bevare stemningen) eller mulig, og det ikke er spesielt lyst. Kirke (bryllup, dåp), peiskos på hytten og generelt de fleste typer bilder innendørs, som jeg i hvert fall synes blir penere med "naturlig" lys enn med blitz. Det mangler i hvert fall ikke på motiver og situasjoner man kan bruke lyssterk optikk i/på, det kan jeg love. En helt ny verden åpnet seg for meg da jeg prøvde det 50mm F1.4-objektivet, og etter det har det ikke vært noe vei tilbake 5296079[/snapback] Absolutt! Spesielt lav dybdeskarphet er et veldig viktig verktøy for å kunne isolere hovedmotiv fra resten av bildet, noe som av mange regnes som tommelfingerreglel nr. 1. Dessuten er lyssterk optikk som regel i veldig liten grad å regne som spesialoptikk, og egenskapen går ofte hånd i hånd med andre gode optiske egenskaper, som skarphet, farge, kontrast og pen "bokeh" (tegning av områder ute av fokus). Og pris. Og legg merke til "ofte". Men det er likevel ikke urimelig å si at uttrykkene "lyssterk optikk" og "kvalitetsoptikk" gjerne går hånd i hånd. Og takk for bilderos Endret 15. desember 2005 av CWalken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå