Gå til innhold

Spørsmål om Sony HDR-HC1E

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg skal kjøpe meg mitt første videokamera som hovedsakelig

skal brukes til å dokumentere avkommet. (Hurra, jeg har blitt

pappa!) Og i den forbindelse har jeg noen spørsmål angående

Sony HDR-HC1E:

- Jeg har en god 36" widescreen TV uten støtte for HDTV.

(Den har heller ikke progressive scan.) Vil det by på noen

problemer og se på HD opptak på denne? Tanken er at jeg

ønsker å ta opptak med HD slik at jeg kan dra nytte av

dette i fremtiden. Jeg ønsker også å lage DVD'er som kan

sees på både farmors gamle fjernsynsapparat og fattern's

storskjerm såvel som på en vanlig PC-skjerm etc. Dessuten

så kommer det nok en ny HD-kompatibel TV inn i huset her

også, men ikke med det første.

- Er det noe forskjell på "HDR-HC1E" og "HDR-HC1"?

- Dette produktet er relativt nytt. Er det noen kjente

barnesykdommer?

- Er prisen for dette kameraet billigere i et av våre naboland?

(F.eks. Sverige)

- Hvor lett er det å bruke dette produktet? Kan denne brukes

av selv svigermor?

- Er det andre aktuelle produkter i samme priskategori som

jeg bør vurdere? Har tittet litt på Panasonic GS400 men dette

begynner å bli litt gammelt i grunnen. Jeg er dessuten villlig

til å gå opp til HDR-HC1E når det gjelder pris.

Mvh

En nybakt og stolt pappa! :D

Endret av RatKing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Jeg har en god 36" widescreen TV uten støtte for HDTV.  (Den har heller ikke progressive scan.) Vil det by på noen problemer og se på HD opptak på denne? Tanken er at jeg ønsker å ta opptak med HD slik at jeg kan dra nytte av dette i fremtiden. Jeg ønsker også å lage DVD'er som kan sees på både farmors gamle fjernsynsapparat og fattern's storskjerm såvel som på en vanlig PC-skjerm etc. Dessuten så kommer det nok en ny HD-kompatibel TV inn i huset her også, men ikke med det første.
Dagens DVDar har same oppløysning som DV, so slik sett får du ikkje utnytta den ekstra oppløysninga før Bluray eller HD DVD vert vanleg her til landet. Veit ikkje korleis HDV-opptak vil sjå ut på ein vanleg TV, men det trur nok ikkje det vil verte noko problem å sjå dei.

Er ikkje sikker på om dette gjeld HC1, men andre HDV-kamera frå Sony (t.d. FX1) har mogelegheita for å konvertere til DV direkte. Det vil seie at om ein filmer som HDV, kan ein leggje opptaka inn på PC som DV. Om sluttresultatet likevel skal vere ein DVD, kan det vere ein like grei løysing som å leggje inn som HDV, og konvertere på PCen.

- Er det noe forskjell på "HDR-HC1E" og "HDR-HC1"?
Nei. At det står "E" på slutten tyder berre at modellen er berekna for det europeiske markedet.

- Dette produktet er relativt nytt. Er det noen kjente barnesykdommer?
Ingen som eg har høyrd om.

- Hvor lett er det å bruke dette produktet? Kan denne brukes av selv svigermor?
Vil ikkje tru det er so veldig vanskeleg å bruke, spesielt då det er retta mot konsumentmarknaden. Treng ikkje vere verre enn "point and shoot": Vri ein brytar for å skru det på, trykk på ein knapp for å byrje/stoppe opptak. Men so har det nok litt mogelegheit for manuelle innstillingar og, so ein kan gjere meir ut av det om ein ynskjer det.

- Er det andre aktuelle produkter i samme priskategori som jeg bør vurdere? Har tittet litt på Panasonic GS400 men dette begynner å bli litt gammelt i grunnen. Jeg er dessuten villlig til å gå opp til HDR-HC1E når det gjelder pris.
HC1 har etter kvart vorte diskutert ein god del, so du finn truleg noko samanlikningar mot andre kamera i desse trådane. I nokre av dei finn du truleg ein del om sjølve HDV-formatet, og fordeler/ulemper med HDV i høve til DV. Her finn du litt tankar, spesielt om GS400 vs. HC1.
Lenke til kommentar

Takk for raskt og godt svar! :D

Jeg tror jeg kommer til å gå for dette kameraet. Og overføre til PC som HD så konvertere til DV på PC'en. Dette kan jeg så lage en DVD som jeg kan gi til venner og kjente etc. I tillegg kommer jeg til å ta en backup av HD-filene slik at jeg kan lage nye filmer basert på disse "rådataene" når Blueray/HDDVD etc kommer for fullt.

Jeg har lest at dette kamerat sliter litt i dårlig lys. Vil dette bli bedre om jeg setter på en ekstern lyskilde på kameraet? Hvilke muligheter har jeg her? (Som sagt, jeg er en newbie når det kommer til videokameraer.)

Mvh

Meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...