Gå til innhold

PC vs. 360


JayGatsby

Anbefalte innlegg

The Xbox 360 version is comparable to a high-end PC system running the game, and in some little cases -- like a lit landscape or a full-blown fighting sequence -- the Xbox 360 version looks superior.

 

Sitat fra IGN... Call of Duty 2

 

Tar en med i beregningen at 360en bruker 1 kjerne på dette spillet kan det bli bra etterhvert :thumbup:

 

Utviklerene har jo ikke fått tid til å sette seg inn i den nye hardwaren.

5288618[/snapback]

 

Jeg tror ikke IGN tar hensyn til FSAA og oppløsning i den kommentaren, men det forsåvidt greit nok for en "high-end" PC, en 23k-PC er ikke bare high-end, det er nok til å kjøpe det absolutt beste.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal unified shaders gi noen store muligheter til bedre grafikk, analyser av flere store hw-sider tyder på at GPUen i xbox er ca på høyde med det som man får til PC i dag. 2* 512 GTX vil være kraftigere enn dette igjen.

 

Vi får se, men jeg tror ikke xbox noen gang totalt sett vil matche en topptunet PC, oppløsningen er for lav, og det er lite FSAA o.l.

 

AtW

5288595[/snapback]

Unified shaders gir mulighet til å utføre texturing ”inne i” vertex shader, noe som gjør vertex texturing mye mer praktisk brukelig i spill. En annen fordel (foruten mer effektiv utnyttelse av transistorene) er også egenskapen til å skrive direkte til en vertex buffer fra vertex shader’ene som er en stor fordel mtp HOS og displacement mapping. Dette er definitivt ikke en PC i dag i høyde med.

 

Jeg vil tro 4xAA vil være nokså tilstrekkelig på en TV, men det skal jeg ikke bedømme før jeg har selv sett det. Jeg ser også på høyere oppløsning (så fremst det er tilstrekkelig til å vise alle detaljene i teksturene etc) og AA, AF mer som en forbedring i bilde eller den ”grafiske” kvaliteten og ikke i selve grafikken. Men begge spiller selvfølgelig en rolle for slutt inntrykket og for det sistnevnte vil en PC gjøre en bedre jobb, dette bestrir jeg ikke.

Lenke til kommentar
The Xbox 360 version is comparable to a high-end PC system running the game, and in some little cases -- like a lit landscape or a full-blown fighting sequence -- the Xbox 360 version looks superior.

 

Sitat fra IGN... Call of Duty 2

 

Tar en med i beregningen at 360en bruker 1 kjerne på dette spillet kan det bli bra etterhvert :thumbup:

 

Utviklerene har jo ikke fått tid til å sette seg inn i den nye hardwaren.

5288618[/snapback]

 

Jeg tror ikke IGN tar hensyn til FSAA og oppløsning i den kommentaren, men det forsåvidt greit nok for en "high-end" PC, en 23k-PC er ikke bare high-end, det er nok til å kjøpe det absolutt beste.

 

AtW

5288646[/snapback]

 

Jeg er ikke enig at du kan kjøpe deg alt det beste for 23k. Isåfall uten skjerm. Jeg satt opp en pc med skjerm til 30k og da måtte jeg moderere meg til ett skjermkort for å få det jeg kaller nok lagringsplass (ca 1TB)

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=507486&st=0

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5260469

 

PC:

d1canals0701521yg.th.jpgd1trainstation0100929sn.th.jpgd1trainstation0500098ch.th.jpgd1trainstation0500008bl.th.jpgd3breen0105616sh.th.jpgd3c170404638ih.th.jpg

http://img504.imageshack.us/img504/2315/farcry00422fp.jpg

http://img504.imageshack.us/img504/1089/farcry00379yp.jpg

 

Du trenger ikke en PC til 23.000 for å tilsvare en 360. 10.000kr +- er nok. Så fremt du bruker TV-en som skjerm.

 

Jeg sammenligner spillgrafikk med virkeligheten når jeg prøver å finne ut av hva som ser best ut. For meg vil da antialiasing og anisotropic filtering være en viktig del av grafikken. Kanskje viktigere enn ekstreme textures.

Virkeligheten har aldri "jaggies" eller tåkete textures et stykke unna. Virkeligheten kan derimot av og til ha dårlige textures. ;)

 

IGN og andre review sider kjører svært sjeldent PC spill på sitt absolutt fulleste potensiale. Så godt som alle screenshotsene mangler aa og af. I tillegg kjører de på lave oppløsninger. Det er ikke rart enkelte som aldri har prøvd en riktig satt opp high-end PC for et litt skjevt forhold til hva PC virkelig kan prestere.

 

Når det gjelder hva som er kraftigst av PC og Xbox360 kan det diskuteres i det vide og det brede. Jeg tar til etterretning at Kameo, Oblivion og flere andre spill kjører på 30fps på Xbox360. Jeg selv synes det knapt er spillbart, men andre har andre meninger. Produsenten av Oblivion har sagt at beste grafikk og fps vil oppnås på high-end PC.

Svært få launch titler på 360 bruker aa og af.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
The Xbox 360 version is comparable to a high-end PC system running the game, and in some little cases -- like a lit landscape or a full-blown fighting sequence -- the Xbox 360 version looks superior.

 

Sitat fra IGN... Call of Duty 2

 

Tar en med i beregningen at 360en bruker 1 kjerne på dette spillet kan det bli bra etterhvert :thumbup:

 

Utviklerene har jo ikke fått tid til å sette seg inn i den nye hardwaren.

5288618[/snapback]

 

Jeg tror ikke IGN tar hensyn til FSAA og oppløsning i den kommentaren, men det forsåvidt greit nok for en "high-end" PC, en 23k-PC er ikke bare high-end, det er nok til å kjøpe det absolutt beste.

 

AtW

5288646[/snapback]

 

Jeg er ikke enig at du kan kjøpe deg alt det beste for 23k. Isåfall uten skjerm. Jeg satt opp en pc med skjerm til 30k og da måtte jeg moderere meg til ett skjermkort for å få det jeg kaller nok lagringsplass (ca 1TB)

5288689[/snapback]

 

Greit nok, en dobbel 512 gtx pluss en FX-57 koster kasnkje rundt 20k, 3000 for resten er litt tynt om man skal ha 2 GB ram. Men det er jaggu ikke langt unna, klarer du deg med en FX-55 så er man vel greit innenfor.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig at du kan kjøpe deg alt det beste for 23k. Isåfall uten skjerm. Jeg satt opp en pc med skjerm til 30k og da måtte jeg moderere meg til ett skjermkort for å få det jeg kaller nok lagringsplass (ca 1TB)

5288689[/snapback]

 

Xbox kommer uten skjerm, så hvorfor skal du ha med det på den PC-en du bygger til å sammenligne med? Dessuten har ikke Xbox 360 1 TB med lagringsplass, så dropp den. Tastatur, mus og kabinett kan også nedprioriteres rimelig bra hvis du bygger en PC til å sammenligne opp mot Xbox 360.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om ein har råd til alle speltilttlane som koste 100-200kr meir enn dei samme tittlane til PC. Eller viss ein er sikkelig kriminell og laste ned spel gratis då, men det er ulovlig og eg trur ingen på hw.no gjer det, gjer me vel? Så prisen på ein xbox360 kjem vel opp i 5000-6000 fort. Men forsatt eit stykke igjen til 23000 då.

Lenke til kommentar

XBurk 360 sin PPC 5 avart av en CPU er ganske så programmerbare, samt at dette er 3 fysiske kjerner som kan dra 2 threads hver seg.

 

Jeg tør å påstå at Xbbox 360 er overlegent kraftigere enn en PC til 23.000 pr dags dato, etterhva jeg har sett så drar PPC 5 CPU'en med alle kjernene og threads 1TFLOPs (hvis tallene er korrekte vel og merke), mens en PIV EE på 3.4 må nøye seg med rundt regnet 9GFLOP. Dette er "general purpouse usage" ikke DSP (streming FP).

 

"Skjermkortet", som det har vært "heavy" diskusjon rundt, er overlegent det som finnes til PC'er i dag, slik som MistaPi sier. med eDRAM som har båndbrede på opptil 256GB/s. Rent tallmessig så peaker Xenos på ~240GFLOPs når det gjelder programmerbare shader operasjoner.

 

Med eDRAM får man i teorien "gratis" 4xFSAA. Hvor stor forskjell kan man egentlig se med det blotte øyet mellom 4xFSAA og 6xFSAA? Det går kanskje på stillbilder, men jeg tviler på at man legger ekstremt merke til dette under spilling.

 

I teorien skal vel XBoxen være et multimediasenter med veldig like muligheter slik som en PC, sjekke mail, streame film fra nettet, surfe etc.

 

Det som er litt kjedelig i dataverdenen, hvis man kjøper en PC til 23.000 så har man ingen garanti at alle spill kjører flytende med max grafikkinstillinger om 1 år. F.E.A.R kom ut sånn ca et år etter f.esk X800 serien. etc. kan ikke si at jeg klarer å kjøre det spillet max. Har ei heller et system til 23K heller, men poenget er vel heller at med en konsoll så klarer man faktisk å dra de spillene som kommer ut slik de er ment =)

Lenke til kommentar
XBurk 360 sin PPC 5 avart av en CPU er ganske så programmerbare, samt at dette er 3 fysiske kjerner som kan dra 2 threads hver seg.

 

Jeg tør å påstå at Xbbox 360 er overlegent kraftigere enn en PC til 23.000 pr dags dato, etterhva jeg har sett så drar PPC 5 CPU'en med alle kjernene og threads 1TFLOPs (hvis tallene er korrekte vel og merke),

 

Og hva får deg til å tro det? Det er ikke mange xboxer man trenger før man får man har en dugenes superdatamskin, nummer 15 på top 500-lista har over 3000 G5 CPUer(?) og har 16 teraflops. Hvordan henger dette sammen med xboxen sine tall?

 

Sitat om skjermkortet: " All things being equal, this increase (when only looking at ops/cycle) would be only as powerful as a 24 piped R420."

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
XBurk 360 sin PPC 5 avart av en CPU er ganske så programmerbare, samt at dette er 3 fysiske kjerner som kan dra 2 threads hver seg.

 

Jeg tør å påstå at Xbbox 360 er overlegent kraftigere enn en PC til 23.000 pr dags dato, etterhva jeg har sett så drar PPC 5 CPU'en med alle kjernene og threads 1TFLOPs (hvis tallene er korrekte vel og merke),

 

Og hva får deg til å tro det? Det er ikke mange xboxer man trenger før man får man har en dugenes superdatamskin, nummer 15 på top 500-lista har over 3000 G5 CPUer(?) og har 16 teraflops. Hvordan henger dette sammen med xboxen sine tall?

 

Sitat om skjermkortet: " All things being equal, this increase (when only looking at ops/cycle) would be only as powerful as a 24 piped R420."

 

AtW

5289479[/snapback]

pwned

 

Interview: ATI and the Xbox 360

Posted 10.06.2005 by Wil Harris

 

"The unified shader architecture

alone is capable of giving a performance increase of a factor of nearly two

over the hardware that we have in PCs today."

 

dvs Xenos = 2* X850XT PE @ 500MHz. Dette var før 7800-serien

(hvis man bare tenker på unified shader arkitekturen)

 

én 7800GTX 512 er ca dobbelt så rask som X850XT PE.

 

"Embedded DRAM provide enough of a buffer to enable all 360 games to have

Anti-Aliasing switched on, effectively for no performance hit."

 

Så EDRAM går mest til antialiasing. Og så godt som ingen launch spill bruker 4xAA...

 

Jeg tror 7800GTX 512 i Sli er ganske så konkurransedyktig med Xenos...

 

Nyttig lesestoff:

http://hardware.mcse.ms/archive53-2005-8-200118.html

http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/xbox360-1.ars

http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/xbox360-2.ars

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Aha, my bad, leste feil, PPC5 i Xburk 360 har "kun" 115GFLOP's. jeg så på totalen =) Beklager den!

 

R420 pr. dags dato produserer "kun" ~50GFLOPs "G70" nærmer seg vel ~200GFLOPs merket.

Kilde

Kilde

 

Edit:

HDR, alpha-blending, and anti-aliasing require even more memory bandwidth. This is why Xbox 360 has 256 GB/s bandwidth reserved just for the frame buffer. This allows the Xbox 360 GPU to do Z testing, HDR, and alpha blended color rendering with 4X MSAA at full rate and still have the entire main bus bandwidth of 22.4 GB/s left over for textures and vertices.
Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Hva gir best spillopplevelse av Xbox 360 og PC til ca 23 tusen, med noe av det beste for spilling? Er det omtrent likt? Eller en klar vinner? Noen som har testet ved siden av hverandre hehe? På HDTV og hva med vanlig TV relativt bra 100Hz osv? Jeg lurer på å kjøpe middels bærbar (259 fra Netshop) og 360, hvis ikke en sånn dyr PC er vesentlig bedre. Takk for råd!

5287383[/snapback]

 

 

 

ehh vent til ps3 kommer skal vist eie alt av maskiner ! ;)

Lenke til kommentar
Sitat om skjermkortet: " All things being equal, this increase (when only looking at ops/cycle) would be only as powerful as a 24 piped R420."

 

AtW

5289479[/snapback]

Dette blir en ganske søkt sammenligning da Xenos er en ganske annen arkitektur enn R420. Her blir det bare sammenlignet med antall ALUs uten hensyn til egenskapene til disse ALU'ene. Spesielt med lange shadere, dynamic branching og flow control ville nok xenos nærmest kjørt i ring rundt en 24pp R420. Ifølge ATi skal Toy Story demo'en (som stresser lange shadere og dynamic branching) til X1x00 kjøre noe raskere på Xenos enn på x1800XT pga høyere shader ytelse.

Lenke til kommentar

pc er selvfølgelig best ;)

 

7800GTX 512MB i SLI og X1800XT 512MB i Crossfire slår jo den gpuen i 360

 

pcen kan også oppgraderes

støtter mye høyere res alså i 2028x1920 etc

pc støtter HDTV res også

 

pcen kan bygges ut med mere plass

 

xbox 360 bruker DirectX 9.0 samme bruker gpuen i pcer

xbox 360 spill blir jo laget på PC!

 

pcen kan brukes til mye annet alså skrivemaskin, net surfing etc

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...