Gå til innhold

PC starter ikke bestandig etter OC (A64)

Anbefalte innlegg

Har støtt på et snodig tilfelle her.

Drev med OC av min Athlon64 3200+ Venice, og jeg har nådd 280X10=2800MHz stabilt med 1,6v på kjernen. Minnedivider er satt slik at RAM'en er under 200MHz for at den ikke skal stresses samtidig. HT-frekvens er satt til X3 slik at denne aldri overstiger 1000MHz.

Men, når jeg slår av PC'en og senere skal slå den på, får jeg i 90% av forsøkene ikke så mye som post på skjermkortet en gang. Heller ingen pip fra speaker. De resterende 10% av forsøkene går alt bra og maskina er virkelig stabil (Har brukt flere testprog over lengre tid).

Har prøvd å klokke ned så mye som til 230x10, men samme symptomer.

Ved default hastighet starter PC'en hver eneste gang.

Jeg har Abit KN8-Ultra med nyeste BIOS v1.4, OCZ PC3200 1024MB, Gainward GeForce 6800GS, Vannkjøling. Detaljer i min profil.

Har drevet med OC i 5år, men dette skjønner jeg ikke...

Viktig er det som sagt at jeg har eliminert alle andre faktorer som minne osv, slik at det er kun CPU som overklokkes.

Noen med lignende erfaring/tips så er jeg svært takknemlig :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det var et snålt problem, ja. Det eneste jeg kan tenke meg i farten, er at det kanskje er strømforsyningen din som sliter med å levere nok strøm akkurat når du skrur på, slik at systemet ikke får startet helt opp som følge av dette. Men det er jo litt rart i såfall, siden du har en 500W Mist (ut fra det som står i profilen din).

Jeg hadde i allefall et liknende problem med en PC for noen år siden selv, hvor 3D-kortet (3Dfx Voodoo Graphics) ikke fikk initialisert seg iblant når jeg skrudde på PCen, men den følge at kortet ikke fungerte som det skulle når jeg startet et 3D-spill (alt annet fungerte derimot helt fint). Skrudde jeg derimot maskinen av og på igjen, pleide det å fungere som det skulle. I mitt tilfelle skyldtes dette strømforsyningen, som i blant ikke leverte nok spenning med en gang jeg skrudde på.

Du kan jo evt prøve å koble ut diverse ting som drar strøm, for å se om det hjelper. Evt kan du jo prøve en annen strømforsyning, hvis du har tilgang til en.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...