Gå til innhold

Benkpress -Vondt i muskel, hva gjør jeg feil?(img)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor får du vondt, er det når du presser eller senker vekta? Kan tenke meg at det er verst når du senker den.

 

Det som er mest trolig er at du senker vekta for høyt på kassa, dermed får du større belastning på skuldrene. Men du kan prøve og justere grep.

5287468[/snapback]

 

 

Har faktisk mest vondt når jeg skyver, men det virker sannsynlig som du sier. Jeg pleier å løfte den litt for høyt på brystkassa på grunn av en tvangstanke om sier at stangen kan gli ut av fingerene. Må også tilføye at jeg senker stangen veldig langsomt.

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
først begynner jeg med 20kgx12x3 så maxløft så 50x12x3

5296119[/snapback]

Hmmm...så du begynner med maks løft rett etter oppvarming. Det BØR du iallefall ikke, siden du sliter med vonde skuldre. Dessuten kan du lett få skader ved å starte på det tyngste allerede ved "første" sett. Du må øke jevnt og trutt for å ikke få overbelastning. Men fokuser mest på teknikken din, for det er her jeg tror den store feilen ligger.

 

Et lite forslag til benkprogram:

* Rask oppvarming (med kun stanga)

 

* 1. sett

12 rep med 40 kg

 

* 2. sett

10 rep med 50 kg

 

* 3. sett

8 rep med 60 kg

 

* 4. sett

6 rep med din maks

Lenke til kommentar
først begynner jeg med 20kgx12x3 så maxløft så 50x12x3

5296119[/snapback]

Et hopp på 30kg er jo galskap. siden du trener med såpass lav vekt anbefaler jeg dette.

 

Stangax15x2

30kgx10x1

40x10x1

50x8x3

 

Du må ha tilvenning av vekta opp til det du skal trene på uansett om det er 40kg eller 100kg.

Lenke til kommentar
først begynner jeg med 20kgx12x3 så maxløft så 50x12x3

5296119[/snapback]

Et hopp på 30kg er jo galskap. siden du trener med såpass lav vekt anbefaler jeg dette.

 

Stangax15x2

30kgx10x1

40x10x1

50x8x3

 

Du må ha tilvenning av vekta opp til det du skal trene på uansett om det er 40kg eller 100kg.

5297298[/snapback]

Ikke hopp på 30 kg, men 54 kg (maksløft = 74kg) hehehehe...Ikke rart han får vondt i skulderen.

 

Gikk ikke ut ifra at det var en rookie i benkløft vi hadde her. Men hvis det er tilfellet, så er d riktig å venne seg til teknikken med lettere løft enn maks i starten. Deretter kan man øke jevnt opp til maks løft for å unngå overbelastning, slik jeg prøvde å framheve i programmet mitt.

Endret av DoNNyBoi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...