Gå til innhold

Timerkrets som gir impuls en gang i minuttet

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal prøve å få en LED til å lyse i 1sek hvert 60. sekund.

Har gått GK elektronikk, men skikkelig lenge siden jeg har drevet med elektronikk.

Tenker jeg må bruke en 555-IC, men hvordan skal jeg sette denne opp og hvordan kan jeg beregne tiden? Hadde vært skikkelig tøft om jeg kunne variert det slik at den f.eks. lyste i 1-5sekunder og lyste hvert 30. sek-5. minutt.

Noen råd? På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er forresten også på utkikk etter et program der man kan tegne elektroniske kretser.

Husker jeg hadde et slikt for noen år siden, men husker ikke navnet ;(

Der kunne man lage kretser (analoge og digitale med ICer og sånt) og måle alt mulig på de forskjellige punktene.

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Er forresten også på utkikk etter et program der man kan tegne elektroniske kretser.

Husker jeg hadde et slikt for noen år siden, men husker ikke navnet ;(

Der kunne man lage kretser (analoge og digitale med ICer og sånt) og måle alt mulig på de forskjellige punktene.

Noen som har vært borti noe lignende?

5290797[/snapback]

JEg er også på utkikk etter det!

neon som kan hjelpe oss? :hmm:

Lenke til kommentar
eagle er fint når man skal tegne opp sjema eller lage slik print på transperang ark hvis man skal fremstille et kretskort til kretsen

Multisim er veldig nyttig når man skal forberede seg på å lage en krets, med multisim kan man simulere kretsen :)

det er iallefall de 2 jeg pleier å bruke...

5291199[/snapback]

Men multisim koster så mye *buhuu* en av de tinga jeg savner fra skolen... pluss OrCad... Eagle er et veldig bra alternativ til OrCad, har selv lisens på Eagle... :)

Lenke til kommentar
Multisim er det samme som Electronics Workbench, bare noe nyere, ikke sant?

Brukte electronics workbench for et par år siden.

Helt genialt! :w00t:

5291889[/snapback]

er ikke Electronics Workbench produsenten av multisim?

eller er det bare meg som har misforstått?

btw, vi er på vei off topic nå...

Lenke til kommentar

electronics workbench er ikke det samme som multisim, vi bruker electronics workbench her på skolen, og det er så jævla dritt, jeg fatter ikke at vi får lov til å bruke det!

stadig vekk, når vi har et problem, så sier bare læreren at vi får bare printe ut en kopi og eller bruke en annens resultater, fordi alt er gjort riktig, men alikevel, så får man feil resultater..

f.eks. så var jeg vitne til at et multimeter (i electronics workbench) viste 15V selv om det ikke var koblet på noen spenning!!

jeg hater det dritt programmet, ikke finn på å kjøpe det, aldri!

Lenke til kommentar

workbench var vel noe av det første som kom, så seinere kom multisim (tror det er samme firma)

tror workbench er en veldig gammel versjon, full av bug'er som du sier.

men så er jo de fleste skoler fattige da... :woot:

også begynte de og lage nyere versjoner, og dem kalte det da for multisim.

Lenke til kommentar

den der var bare genial! :w00t: skal skaffe noen transistorer osv på skolen i morra...

(jeg går på GK elektro)

(når læreren går ut av døra går jeg og finner ting jeg kan ha bruk for... :thumbup: )

Sa jeg noe ulovlig nå kanskje...? :hmm:

5295704[/snapback]

Hvis du spør om lov kan du sikkert få det du trenger. Kretsen er veldig lærerik, men det kommer vel litt ann på hvor langt dere har kommet i analogteknikk... :-)

Lenke til kommentar
f.eks. så var jeg vitne til at et multimeter (i electronics workbench) viste 15V selv om det ikke var koblet på noen spenning!!

jeg hater det dritt programmet, ikke finn på å kjøpe det, aldri!

5295740[/snapback]

Dummen... Det simulerer jo et Biltema multimeter... ;) (Målte forresten 70 volt i lufta med det multimeteret i dag... Spenningen lå i lufta... Hirr)

Lenke til kommentar

den der var bare genial! :w00t: skal skaffe noen transistorer osv på skolen i morra...

(jeg går på GK elektro)

(når læreren går ut av døra går jeg og finner ting jeg kan ha bruk for... :thumbup: )

5295704[/snapback]

Hvis du spør om lov kan du sikkert få det du trenger. Kretsen er veldig lærerik, men det kommer vel litt ann på hvor langt dere har kommet i analogteknikk... :-)

5295747[/snapback]

Vi har nettop startet på operasjons forsterkeren! :hmm:

nå er det bestilt fra elfa, Kosta nesten 200spenn :p

får det vel i morra eller i dag :p

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Dette er relatert til det trådstarter spurte om; så jeg spør :p

hvis jeg skal ha 100røde LEDS (de trekker 1.6V og ca. 10mA ) på den blinke kretsen, er det kanskje best og bruke et relè på utgangen?

(men hvor mye strøm kan denne kretsen levere? for et relè trekker f.eks 50mA)

det kommer vel ann på spenningen inn? f.eks 3V DC 1A inn, går vel?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

(jeg går på GK elektro)

5295704[/snapback]

5295747[/snapback]

Vi har nettop startet på operasjons forsterkeren! :hmm:

nå er det bestilt fra elfa, Kosta nesten 200spenn :p

får det vel i morra eller i dag :p

5295758[/snapback]

da jeg gikk GK i fjor så spurte jeg stadig vekk om jeg kunne få et par komponenter, llærerne var bare glad for at det var noen som var intreserte og gjore slikt hjemme ;)

Lenke til kommentar
eagle er fint når man skal tegne opp sjema eller lage slik print på transperang ark hvis man skal fremstille et kretskort til kretsen

Multisim er veldig nyttig når man skal forberede seg på å lage en krets, med multisim kan man simulere kretsen :)

det er iallefall de 2 jeg pleier å bruke...

5291199[/snapback]

Men multisim koster så mye *buhuu* en av de tinga jeg savner fra skolen... pluss OrCad... Eagle er et veldig bra alternativ til OrCad, har selv lisens på Eagle... :)

5291260[/snapback]

Du kan kanskje prøve en 30-dagers prøveversjon av TINA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...