Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har utviklet en applikasjon i Java som kjører flere eksterne prosesser. Disse prosessene er rene tallknusingsoppgaver og på en Intel Centrino 2 Ghz bruker de samlet i snitt 10 sekunder på en oppgave.

Java applikasjonen skal nå kunne bli kjørt over nettverk og jeg ønsker at én sentral server tar seg av tallknusingen til de eksterne prosessene. Jeg ser for meg at serveren må kunne takle en "peak" på cirka 1000 oppgaver i slengen. (Dette vill i teorien på Centrino 2 Ghz ta cirka 10000 sekunder).

Serveren vil derfor kreve en (eller kanskje fler) kraftige prosessorer.

Har derfor noen spørsmål ang. prosessorer:

1. De eksterne prosessesene styres fra Java. Har Java noe støtte for dual core prosessorer, som utnytter disse kjernene?

2. Hvis svaret er nei på pkt. 1: Vil det være noe merkbar hastighetsøkning fra en 32 bits prosessor til en 64 bits prosessor?

3. Hvis løsninger blir å bruke en single core 32 bits prosessor: Finnes det da en måte og benytte flere sammen og sette opp hardwaren slik at OS tror det kun er en prosessor?

4. Hvis svaret er JA på pkt 3: Vil da ytelsen bli merkbar bedre?

5. Hvis det er noen som har forstått hva jeg ønsker å benytte serveren til: Har dere er forslag til et oppsett?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...