erlendhagen Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Hei! Eg har en serie bilder som hadde vore fint å fått fiksa litt. Eg legg ved et representativt bilde. Eg må vel sikkert oppjustere eksponeringa, men det er ikkje så enkelt, sjølvsagd. Bileta er ikkje i RAW-format. Om nokon kan gi meg ei "oppskrift" er det kjempeflott! Mvh, Erlend Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Problemet er ikke at bildet er undereksponert, men at fargebalansen er helt på bærtur. Blåkanalen er jo helt utbrent i store deler av bildet... Lenke til kommentar
eitp Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 (endret) Nei, her må hvitebalansen være feilinnstilt. Det er ikke lett å rette opp dette bildet. Jeg har gjort et lite forsøk. Det kan sikkert gjøres bedre. Tor Endret 14. desember 2005 av eitp Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Enig med de andre. Her er det hvitbalansen det står på. Det kan virke som om det er valgt hvitabalnse-modus til lampelys og ikke utendørsbelysning eller auto. Hvis du skal redde bildet må du justere i RAW fortrinnsvis med program som fulgte med kameraet evt annet program som takler raw-formatet ditt kamera benytter. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Enig med de andre. Her er det hvitbalansen det står på. Det kan virke som om det er valgt hvitabalnse-modus til lampelys og ikke utendørsbelysning eller auto. Hvis du skal redde bildet må du justere i RAW fortrinnsvis med program som fulgte med kameraet evt annet program som takler raw-formatet ditt kamera benytter. 5291817[/snapback] Enig i diagnosen som alle har stilt her, men som trådstarter selv sier: "Bileta er ikkje i RAW-format". Altså må man forsøke å fikse hvitbalansen manuelt, og det er ingen enkel sak. Men det finnes vel en eller annen plugin som kan hjelpe til her? Mener jeg har vært borti en sak der man pekte på et område i bildet som skulle være hvitt, og så ble resten av fargene justert deretter. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 ...men som trådstarter selv sier: "Bileta er ikkje i RAW-format". Beklager. Oppfattet at det var kopien som ble lagt ut her som ikke var i RAW-format. Enig i at det blir vanskelig og at det er verdt jobben med justeringer. Har trådstarter forsøkt med autobalanser-funksjonen i et bildeediteringsprogram? Og hvilke programmer har trådstarter tilgjengeligt? Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) Mener jeg har vært borti en sak der man pekte på et område i bildet som skulle være hvitt, og så ble resten av fargene justert deretter. 5291956[/snapback] Du har jo forsåvidt det i Photoshop blandt annet i levels dialogboksen.. Problemet er at fargene er så langt ute at det ikke hjelper. Snarere tvert imot... Men det finnes sikkert noe mer spesialisert programvare? Jeg fikk et "greit" resultat ved å leke litt i Photoshop. Lagret ut instillingene, så kan sikkert noen forbedre dem. Bruk dem i rekkefølge, channelmixer, levels, selective color.. : akam01.cha akam02.alv akam03.asv Trenger som sagt litt justeringer, men... Edit: hadde visst en Levels til slutt også.. Autolevels bedre enn ikkenoe.. Endret 14. desember 2005 av medi8or Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Eg har bileta bare i .jpg format ,ja. Dessverre. Eg har tilgjengelig Photoshop CS2. Eg forsøkte i går med å justere fargebalansen manuelt, med middels resultat. Bildet vart bedre, men ikkje bra. Om det var bare dette bildet, ville eg ta bryet med å justere det til eg var temmelig fornøyd, men bildeserien det gjeld har samme problem på alle bildene, og der er over hundre bilder. Eg må til med noko automatikk. CS2 har noko "batch"-greier, men den må eg sette meg inn i. Eg fikk den ikkje til i går, etter nokre forsøk. -Har nokon ein god guide til denne funksjonen? Takk for alle innspel! Erlend Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Bilde sånn det blir med justeringene ovenfor... Lenke til kommentar
engekri Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) Gjør det om til svart/hvitt ved å legge på et nytt justerbart gradient map lag. Flat ut bildet, og så kan du justere hva du vil... Ble konge når jeg prøvde. Endret 14. desember 2005 av engekri Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Takk for alle innspel! Eg har laga ein sammensatt "blåfjernings-action" i Photoshop av dei verktøya du la ut, Medi8or. Eg får ikkje til å lage ein så automatisert funksjon at den tar alle bildene i en gang, men no treng eg i alle fall bare åpne et bilde, trykke "play" på "blåfjernings-action'en", og så lagre. Takk så mykje! Det er ein heil gjeng som blir glade for å få serien med "reparerte" bilder! Erlend Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Flott at du kunne bruke det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå