Bata Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Åja, jeg er Nord-trønder i Tr.heim og har bare fått med meg det uttrykket i Tr.heim. (har slekt i omegn som ikke bruker det) så bare gikk ut i fra at det var et Tr.heims fenomen,. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 et annet ord som også brukes i nesten hver setning i tillegg til "sjø" er "bætterdø" Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 mener og ha lest denne i pyton eg gang i tiden .... Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 På Røros så har vi "Sjø" variantent "Sju" (Gjerne med tung H, "Shjuuuh"). (Fy vøle, han rysspåssån der va jaggu egentli ei førkje, sju) Uansett, konge tråd. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg mener at trøndersk bør ha sitt eget skriftspråk. Vi har bokmål for østnorsk og nynorsk (mest) for vestlandsk, og trøndsk skiller seg veldig ut fordi det er så uforståelig. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Dette var en artikkel (med illustrasjoner) i Pyton, ja. Var vel en del av Rhesus Minus sine dialektkurs. Synes for øvrig det er veldig bra gjort å bumpe en 4 år gammel tråd, eller ikke minst, å FINNE en 4 år gammel tråd. Endret 13. september 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Benny : ..........han sa det på trøndersk........skavelavelavel & jeg sa : gi faen og kom med ei kake og så kom'n med denne her ! Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Ok, som vaskeekte trønder er jeg nødt til å rydde opp i et par vanlige misforståelser: - "E d ein påssi dæ" (Er det en pose dette da?) Dette er noe av de mest typiske feilene. "Dæ"en på slutten skal aldri være der. "Dæ" på trønders betyr ingenting annet enn "deg". Og brukes heller aldri for noe annet. Korrekt setning ville blitt - "E d ein påssi d der" Der jeg er ifra (Levanger-området i Nord-Trøndelag) kan "dæ" også være forkortelse for "dæven", feks.: "Dæ! Deinne e bættre'mæ svært læssapparat." Endret 29. september 2009 av Molotovcocktail Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Genial tråd B-real Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 "- "Æ e sopinn, sjø'! Har du læms?" (Jeg er sulten. Har dere lefse?)" OBJECTION! Det er "Hi" ikke "har" Æ e spoinn, sjø! Hi du læms? Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 "- "Æ e sopinn, sjø'! Har du læms?" (Jeg er sulten. Har dere lefse?)" OBJECTION! Det er "Hi" ikke "har"Æ e spoinn, sjø! Hi du læms? Ser ut som finsk! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Nå ble denne artikkelen skrevet av en osloværing tidlig på 90-tallet i et blad som het Pyton, som var en friplass for nye norske serietegnere til å tegne rumpevitser og tiss, bæsj og spyhumor var den beste humoren som fantes. Bl.a. Frode Øverli startet der (10 år før Pondus ble realitet). Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) "- "Æ e sopinn, sjø'! Har du læms?" (Jeg er sulten. Har dere lefse?)" OBJECTION! Det er "Hi" ikke "har"Æ e spoinn, sjø! Hi du læms? Etter det jeg vet er det bare i Verdal de sier "hi". Vi normale trøndere sier "har", sjø! Endret 29. september 2009 av Molotovcocktail Lenke til kommentar
Rostad Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Fra Steinkjer her og seier "hi" Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Namdaln for the winz. Heftig guide B-real. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 "- "Æ e sopinn, sjø'! Har du læms?" (Jeg er sulten. Har dere lefse?)" OBJECTION! Det er "Hi" ikke "har"Æ e spoinn, sjø! Hi du læms? Etter det jeg vet er det bare i Verdal de sier "hi". Vi normale trøndere sier "har", sjø! Lol? Innavl Vi sier "hi" både her og i Lierne da. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Heter "Hi du læms?" (Inntrøndelag) eller "Har du læfs" imo. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Mest normale her omkring er "Hi du læms" Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 "Ha" "Ha u huska å vaska taska?" SH lyd på ca hver S, alle i det utrykket over. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hannj honnj i bannj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå