oceana Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 15:49, Hondaen skrev:....er fint at multiplex ordner opp i sakene sine hihi :smile: microplex faktisk... klarte ikke la vær, måtte bare sitere :smile: Lenke til kommentar
haakon_d Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Quote: Den 2002-09-09 18:29, oceana skrev: Quote: Den 2002-09-08 15:49, Hondaen skrev: ....er fint at multiplex ordner opp i sakene sine hihi :smile: microplex faktisk... klarte ikke la vær, måtte bare sitere :smile: hihi :smile: trippelpost faktisk... klarte ikke la vær, måtte bare sitere :smile: (snakkes) Lenke til kommentar
hpfaale Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Vi har nå testet det 156W peltierelementet Hondaen skrev ga for liten Imax ved Vmax. Vi har også testet et nytt 156W element av samme type samt et nytt 226W element fra Swiftech. Leverandøren av peltierelementet (Tom Leufkens) har vi ikke lykkes å få tak i, men vi har vært i kontakt med 3 produsenter av peltierelementer. På grunnlag av våre egne tester samt den kommunikasjonen vi har hatt med de 3 produsentene har vi konkludert med at det er ikke er feil med peltierelementet vi fikk i retur fra Hondaen fordi: a) Imax=16A er høyst sannsynlig oppgitt ved deltaT=0°C (2 av de 3 produsentene gjør det samme). B) Strømmen ble målt til 16.2-16.3A etter ca. 1 sekund (dvs. mens deltaT fortsatt var tilnærmet 0°C). Testspenning var 15.5VDC. c) Vi så samme tendens på de 2 andre elementene vi testet, dvs. startstrøm omtrent som Imax og deretter fallende etterhvert som det utviklet seg en temperaturforskjell mellom varm- og kaldsiden. Det er i hovedsak Seebeck effekten som gjør at strømmen faller etterhvert som deltaT øker. -- mvh Microplex Norge AS Hans Petter Faale [ Denne Melding var redigert av: hpfaale på 2002-10-14 18:49 ] Lenke til kommentar
lsevald Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Tror ganske sikkert det er Kryotherm som produserer det 156W elementet: http://www.kryotherm.spb.ru/ produktene finner du her (scroll vinduet i midten av siden): http://www.kryotherm.ru/standart_ss_tems.htm av 48x48mm (eller 50mm som noen sier)varianten fins det 3 varianter over 100W Qmax: 111W, 122W og 156W (111 og 122W er 4mm tykt, 156W elementet er 3,6mm tykt...verdt å sjekke) kanskje et element med lavere Qmax har sneket seg inn blandt 156W elementene ved en feil? 10.1A høres lite ut ved Vmax. Kryotherm har forøvrig et program som kan regne ut og vise mye nyttig informasjon (database) om produktene deres: http://www.kryotherm.ru/soft.htm Ellers så er jeg enig i at man ikke burde forvente og oppnå full Imax v/Vmax. Et annet sted man kan få hjelp er http://www.tedist.com/ (hoved distrubetør) Lasse :smile: [ Denne Melding var redigert av: lsevald på 2002-10-16 21:16 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2002 Ja jeg synes også 10.1A er lite etter å ha lest informasjon hos Tellurex, en produsent av peltier element: Tatt fra: http://www.tellurex.com/resource/txfaq.htm punkt 26. 26. What does the specification, IMax, mean? Again contrary to what many people might expect, this quantity is not the maximum current that the device can withstand before failing. IMax is the direct current level which will produce the maximum possible Delta T across the TE device. Operating below IMax, there is insufficient current to achieve the greatest Delta T; when drawing more than IMax, the power dissipation (I2R) within the Peltier device begins to elevate the system temperatures and diminish Delta T. Note that IMax and VMax occur at the same operating point, i.e., IMax is the current level produced by applying VMax to a Peltier device. Unlike VMax, IMax is not especially temperature dependent—it tends to be fairly constant throughout the operating range of a device. Det var derfor jeg begynte å lure da jeg koblet mitt element opp. Virker som kryotherm har levert 156W elementet ja, Microplex har også et 172W element med nøyaktig samme tekniske spesifikasjoner som kryotherm produserer. Jeg har lastet ned programmet fra kryotherm og testet ut litt verdier ved bruk av 111W elementet kontra 156W elementet: Når "hot side parameters" Rh står på 0,4 ( det lar Th bli høy, nesten 90 grader ) og spenningen er 15.5V, så skal det 111W elementet trekke 10.4A. De andre parameterene påvirker strømmen i mindre grad. 10.4A er en verdi som ligner på det jeg har målt. Et 156W element fra kryotherm skal trekke 14,04A ved samme parametere, Th blir da 106 grader cel. Virker som noe er galt her ja. Kan ikke du måle dimmensjonene til peltier elementene du har H.P.Faale ? Lenke til kommentar
hpfaale Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-16 23:27, skrev Hondaen:Tatt fra: http://www.tellurex.com/resource/txfaq.htm punkt 26. Jeg vet ikke riktig hva du vil frem til med sitatet fra Tellurex. Blander du sammen temperatur og temperaturforskjell (jfr. trykk og trykkforskjell)? Quote: Virker som kryotherm har levert 156W elementet ja, Kryotech elementet (det på 172W) vi selger er egentlig et Kryotherm elemenent, den som punchet inn navn og varekode tenkte antagligvis på http://www.kryotech.com Det er godt mulig det er Kryotherm som står bak 156W elementet også. Quote: Når "hot side parameters" Rh står på 0,4 ( det lar Th bli høy, nesten 90 grader ) og spenningen er 15.5V, så skal det 111W elementet trekke 10.4A.De andre parameterene påvirker strømmen i mindre grad.10.4A er en verdi som ligner på det jeg har målt. Et 156W element fra kryotherm skal trekke 14,04A ved samme parametere, Th blir da 106 grader cel. Som jeg har skrevet tidligere så vil deltaT gi en Seebeck spenning som virker mot den spenningen som påtrykkes elementet. Når jeg avsluttet den ene av 90 sekunders testene så målte jeg Seebeck spenningen til 4.65VDC, dvs. den strømdrivende spenningen var da redusert til max. 15.5-4.65= 10.85VDC (skriver max fordi 4.65VDC var den første avlesningen med stabilt display på voltmeteret). Quote: Virker som noe er galt her ja. Kan ikke du måle dimmensjonene til peltier elementene du har H.P.Faale ? Det ene (av de to 156W elementene vi testet) måler 50x50x3.65, det andre måler 50x50x3.68. -- Microplex Norge AS Hans Petter Faale [ Denne Melding var redigert av: hpfaale på 2002-10-17 16:54 ] Lenke til kommentar
Laka Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Det var da fort alos trakk seg fra denne tråden Patetisk! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Målene du oppgir gjør jo at det ikke er noen tvil at det er 156W element fra kryotherm. Siden det elementet jeg sendte inn har samme karakteristikker som tilsvarende element du har, så blir konklusjonen at det er i orden. Egenskapene til elementet må nesten kryotherm stå for. Hondaen =) Lenke til kommentar
lsevald Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Effekten av seeback ved ulik deltaT kan sjekkes rimilig enkelt. I hvertfall burde man kunne se hvor stort utslag det kan gi. Hvis man tester elementet med god kjøling på begge sider (lav deltaT), kontra kjøling kun av den varme siden (høy deltaT), så burde man kunne få et inntrykk. Quote: The most notable non-resistive characteristic is Seebeck effect. Just as charge carriers can move heat, the movement of heat through an electrical conductor will carry charge carriers along with it. Thus, whenever a temperature difference is placed across a TE device, a small voltage will develop; if an electrical load is placed across the device, current will flow. This phenomenon is called "Seebeck effect". Similarly, when a Peltier device is placed under power and a Delta T develops, the Delta T creates a 'back EMF' (or 'back voltage') which opposes the applied voltage. This 'Seebeck voltage' is not something that you can see or measure while external voltage is powering the Peltier device, but the circuit acts as if the Seebeck voltage is subtracted from the applied voltage. This, naturally, results in a lower current level than you might otherwise expect and makes the Peltier device appear to be more resistive than it really is. Incidentally, you can measure the Seebeck voltage when TE power is disrupted, although as the Delta T decreases from the back flow of heat, the Seebeck voltage will gradually decay to zero. Lasse :smile: [ Denne Melding var redigert av: lsevald på 2002-10-17 20:02 ] Lenke til kommentar
Laka Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-17 19:59, skrev lsevald:Effekten av seeback ved ulik deltaT kan sjekkes rimilig enkelt. I hvertfall burde man kunne se hvor stort utslag det kan gi. Hvis man tester elementet med god kjøling på begge sider (lav deltaT), kontra kjøling kun av den varme siden (høy deltaT), så burde man kunne få et inntrykk. Quote: The most notable non-resistive characteristic is Seebeck effect. Just as charge carriers can move heat, the movement of heat through an electrical conductor will carry charge carriers along with it. Thus, whenever a temperature difference is placed across a TE device, a small voltage will develop; if an electrical load is placed across the device, current will flow. This phenomenon is called "Seebeck effect". Similarly, when a Peltier device is placed under power and a Delta T develops, the Delta T creates a 'back EMF' (or 'back voltage') which opposes the applied voltage. This 'Seebeck voltage' is not something that you can see or measure while external voltage is powering the Peltier device, but the circuit acts as if the Seebeck voltage is subtracted from the applied voltage. This, naturally, results in a lower current level than you might otherwise expect and makes the Peltier device appear to be more resistive than it really is. Incidentally, you can measure the Seebeck voltage when TE power is disrupted, although as the Delta T decreases from the back flow of heat, the Seebeck voltage will gradually decay to zero. Lasse :smile: <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: lsevald på 2002-10-17 19:59 ]</font> <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: lsevald på 2002-10-17 20:00 ]</font> :???: Var den meldinga rettet til meg? Lenke til kommentar
lsevald Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Quote: :???: Var den meldinga rettet til meg? Neida, var det "Lasse :smile:" som forvirret deg? Jeg heter Lasse jeg óg :wink: Lasse Lenke til kommentar
Laka Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Så du heter Lasse du å :smile: Ja det var "Lasse" som forvirra meg. Hyggelig å snakke med deg Lasse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå